Literatura e Psicanálise
O quintal onde o poeta brinca
Abstract
This article investigates the connection between literature and psychoanalysis, analyzing literary creation as a psychic process similar to the childhood play described by Freud. Poetic writing is presented as an essential practice in the educational context, favoring the expression of fantasies and emotions. By comparing poetic activity to play, the text argues that poetry in schools can help to alleviate psychic tensions and build new visions of reality.
Downloads
References
_____. Poesia de resistência na escola pública: compromisso ético e formação de identidade. Dissertação de Mestrado. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017.
BARROS, Manoel de. O livro das ignorãças. Rio de Janeiro: Alfaguara, 2016.
CANDIDO, Antonio. Formação da literatura brasileira: momentos decisivos. 11. ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2007.
_____. O direito à literatura. In: Vários escritos. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2011, p. 171-193.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREUD, Sigmund. Arte, literatura e os artistas. Trad. Ernani Chaves. Belo Horizonte: Autêntica, 2021.
PASSOS, Cleusa Rios Pinheiro. Confluências, crítica literária e psicanálise. São Paulo: Nova Alexandria: Editora da Universidade de São Paulo, 1995.
PETIT, Michèle. Leituras: do espaço íntimo ao espaço público. São Paulo: Editora 34, 2013.
_____. Os jovens e a leitura. São Paulo, Editora 34, 2009.
Copyright (c) 2025 Caletroscópio

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The publication Caletroscopio shall retain for a period of three years all authorial rights for works accepted for publication: articles, reviews, translations, etc. Outside this restriction, these works are licenced through Licença Creative Commons-Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.
Upon expiry of this period, in the event that the author publishes the text, even when making alterations to the original, we would ask authors to include as a footnote, the information that a previous version of the article was published in the Revista Caletroscópio, citing the appropriate references.