“Let me speak, not my scars”

Anti-racist pedagogies and theater teachings in pandemic times

Resumo

This text is a report on pedagogical practices developed for teaching theater during the Covid-19 pandemic. Methodologically, qualitative research was carried out, based on bibliographic and documentary data, and it was proposed to prepare a critical-reflective report through which the difficulties and challenges related to theater teaching in 2020 are shared.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Victor Hugo Neves de Oliveira, Universidade Federal da Paraíba

Professor do Departamento de Artes Cênicas da Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, Paraíba, Brasil.  

Ana Paula da Silva Santos, Universidade Federal da Paraíba

Mestra em Artes pelo PROFARTES na Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, Paraíba, Brasil.

Referências

HARTMANN, Luciana; SILVA, Sonaly Torres. Pequenas resistências: contação de histórias, performance e protagonismo infantil na escola. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, [S. l.], v. 1, n. 34, p. 19-35, 2019. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573101342019019. Acesso em: 25 mar. 2024.

hooks, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2017.

LIGIÉRO, Zeca. Batucar-Cantar-Dançar: desenho das performances africanas no Brasil. In.: Revista de Estudos de Literatura Aletria, vol. 21, n. 1, 2011. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/aletria/article/view/18430. Acesso em: 25 mar. 2024.

LIMA, Carlos Eduardo Ávila Casado de. A reinvenção do Maracatu em Alagoas no século XXI. Monografia de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Sociais Monografia de Conclusão de Curso). Instituto de Ciências Sociais – ICS, . Universidade Federal de Alagoas, – UFAL. Maceió, 2011.

MARTINS, Leda Maria. Performances da oralitura: corpo, lugar da memória. Letras, In.: Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras-PPGL/UFSM, n. 26, p. 63-77, 2003. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/11881/7308. Acesso em: 25 mar. 2024.

OLIVEIRA, Victor Hugo Neves de. Políticas culturais antirracistas e crise pandêmica: Estratégias de fortalecimento das capacidades criativas de artistas pretos. Cuadernos De Música, Artes Visuales y Artes Escénicas, v. 17, n (. II), p. : 112–123. Disponível em: https://doi.org/10.11144/javeriana.mavae17-1.pcap. Acesso em: 20 out. 2024.

OLIVEIRA, Victor Hugo Neves de; CHAVES, Andreza Rodrigues; BARBOSA, Melquisedec Abrantes; SILVA, Flávia Paiva; SABINO, Lis Maria Souza. “Cada um no seu quadrado”: Processos artísticos em tempos de isolamento domiciliar. Revista UFG, Goiânia, v. 20, n. 26, 2020. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/66750 . Acesso em: 20 out. 2024.

SECRETARIA Municipal de Educação - (SEMED). Portaria nº 069, de 17 de abril de 2020. Maceió, -AlagoasL. Diário Oficial dos Municípios SIGPub - Sistema Gerenciador de Publicações Legais. Disponível em: http://www.diariomunicipal.com.br/maceio/. Acesso em: 14 jun. 2021.

SILVA, Priscylla. Orgulho ou vergonha? O Mané do Rosário: manifestação do patrimônio cultural intangível de Poxim, Coruripe, AL, Brasil. Revista de Turismo y Patrimônio Cultural,. v. 11, n. 2, p. 343-350, 2013. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/27221204.pdf. Acesso em: 30 mar. 2024.

TRINDADE, Azoilda Loretto da. Valores Civilizatórios e a Educação Infantil: uma contribuição afro-brasileira. In.: BRANDÃO, Ana Paula; TRINDADE, Azoilda Loretto da. (orgs.) Modos de brincar: caderno de atividades, saberes e fazeres. Rio de Janeiro: Fundação Roberto Marinho, 2010.

VEIGA, Lucas Motta. Descolonizando a psicologia: notas para uma psicologia preta. Fractal: Revista de Psicologia, Niterói, v. 31, p. 244-248, set. 2019. Disponível em: https://doi.org/10.22409/1984-0292/v31i_esp/29000. Acesso em: 20 mar. 2024.
Publicado
2024-11-04
Como Citar
NEVES DE OLIVEIRA, V. H.; SANTOS, A. P. DA S. “Let me speak, not my scars”: Anti-racist pedagogies and theater teachings in pandemic times. Ephemera: Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal de Ouro Preto, v. 7, n. 13, 4 nov. 2024.