Childhood or the Pursuit of Solar Acting in Theatre

interview with Guy Freixe

Keywords: theatrical pedagogy, childhood, Jacques Copeau, Jacques Lecoq, Ariane Mnouchkine, Philippe Gaulier

Abstract

Guy Freixe - actor, director, theatre researcher, and educator - shares his thoughts on theatre, drawing on his experience as a student at the École Jacques Lecoq and as an actor with the Théâtre du Soleil. The interview explores the approaches of Jacques Copeau, Jacques Lecoq, Philippe Gaulier, and Ariane Mnouchkine, highlighting the importance of the body, movement, and improvisation in their conception of acting. Freixe points out that Lecoq, influenced by the intuitions of Copeau, favours an archaic “memory of the body,” connected to the outside world rather than to a subjective exploration of the actor’s unconscious. This bodily memory is closely linked to childhood, to the instinctive mimicry of the child absorbing and reflecting their environment. In the wake of these reflections, Mnouchkine’s notion of “entering childhood” and the idea of a transgressive childhood in Gaulier’s clown’s craft are also discussed. Freixe leads us to conclude that the appeal to childhood among these artists and educators is, in some way, tied to a search for a playful, light-spirited mode of acting—one that aspires to a radiant, sun-infused theatre.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rodrigo Scalari, Université Sorbonne Nouvelle Paris III

Ator, pesquisador e professor de teatro. Doutor em Estudos Teatrais pela Université Sorbonne Nouvelle - Paris III (FR), com suporte da Bolsa de Doutorado Pleno no Exterior da CAPES. Mestre em Teatro pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP/Brasil), com suporte da Bolsa de Mestrado FAPESP. Graduado em Licenciatura em Teatro pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS/Brasil). Na École Philippe Gaulier (FR), estudou estilos de atuação: Le Jeu, Máscara Neutra, Tragédia Grega, Máscaras Larvárias, Commedia dell’Arte, Personagens, Melodrama, Shakespeare/Tchekhov, Bufão e Clown. Possui artigos e ensaios publicados em âmbitos nacional e internacional. Interessa-se em especial por discussões em torno da formação, do treinamento e da direção do ator.

Guy Freixe, Université de Franche-Comté

Professor Emérito de Teoria e Prática Teatral na Université de Franche-Comté. Ele se formou na École Jacques Lecoq e foi ator do Théâtre du Soleil de 1981 a 1986. De 1988 a 2018, fundou e dirigiu o Théâtre du Frêne, uma companhia subsidiada pelo Ministério da Cultura da França, com a qual dirigiu cerca de trinta peças. Ele lecionou em várias Escolas Nacionais Superiores de Arte Dramática na França e conduziu vários workshops sobre atuação no exterior. Suas publicações recentes incluem Le Masque en jeu. Une école de l'acteur (Deuxième époque, 2024); Le Masque scénique dans l'Antiquité (trabalho coletivo, editado com G. Filacanapa e Br. Prost, Deuxième époque, 2022); L'Acteur et ses doubles (Deuxième époque, 2021); Le Corps, ses dimensions cachées (obra coletiva, Deuxième époque, 2017); La Filiation Copeau-Lecoq-Mnouchkine. Une lignée du jeu de l'acteur (L'Entretemps, 2014); Les Utopies du masque sur les scènes européennes du XXe siècle (“Prêmio da crítica” 2011, “melhor obra de teatro”, L'Entretemps, 2010).

References

FREIXE, Guy. Les utopies du masque sur les scènes européennes du XXe siècle. Montpellier: l’Entretemps éd., 2010.

FREIXE, Guy. La filiation Copeau, Lecoq, Mnouchkine: une lignée du jeu de l’acteur. Lavérune: Éditions l’Entretemps, 2014.

LECOQ, Jacques. Le théâtre du geste: mimes et acteurs. Paris: Bordas, 1987.

LECOQ, Jacques. Le corps poétique: un enseignement de la création théâtrale. Arles: Actes Sud, 1997.

LECOQ, Jacques. The Moving Body: Teaching Creative Theatre. London: Methuen Drama, 2000.

LECOQ, Jacques. The Theatre of Movement and Gesture. Abingdon/New York: Routledge, 2006.

LES DEUX voyages de Jacques Lecoq. Producers: J. Lecoq, J‑G Carasso and J‑N Roy. Paris: On Line Productions, La Sept ARTE, ANRAT, 1999. 1 DVD (95 min), sound, colour.

SCALARI, Rodrigo Cardoso. Copeau and Bing’s Childhood Laboratories: a group of children, the embryo of the École du Vieux Colombier. Rev. Bras. Estud. Presença, Porto Alegre, v. 13, n. 1, 2023a.. Available at: https://doi.org/10.1590/2237-2660123673vs02 . Accessed on: 23 Mar. 2025

SCALARI, Rodrigo. The child as a model in clown pedagogy: in Jacques Copeau, Jacques Lecoq and Philippe Gaulier. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 47, jul. 2023b. Available at: https://doi.org/10.5965/1414573102472023e0104 . Accessed on: 23 Mar. 2025.

SCALARI, Rodrigo Cardoso. Copeau e os laboratórios da infância: as brincadeiras de seus filhos, ou, melhor dizendo, le tout rond. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 44, Sept. 2022. Available at: https://doi.org/10.5965/1414573102442022e0210 . Accessed on: 23 Mar. 2025.

Published
2025-10-09
How to Cite
SCALARI, R.; FREIXE, G. Childhood or the Pursuit of Solar Acting in Theatre : interview with Guy Freixe. Ephemera: Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal de Ouro Preto, v. 8, n. 16, 9 Oct. 2025.