The Paratheatre of Grotowski and company as a radicalization of group theater practices

Resumo

This article focuses on analyzing to what extent the paratheatrical proposals of Jerzy Grotowski and his company, Laboratory Theatre, were in tune with the phenomenon of the emergence of the so-called “group theatre,” even though they wanted to abandon the label “theatre.” Based on texts by Grotowski and reports by his key collaborators from that period, such as Jacek Zmysłowski and Teo Spychalski, this article seeks to demonstrate how these experiments from the 1970s and 1980s were centered on certain notions, such as those of encounter and active culture, thus configuring themselves as one of the most radical and unique proposals for investing in the collective dimension and human interaction and therefore being one of the most radical examples of group theatre.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Lidia Olinto, FADM

Professor at Faculdade de Artes Dulcina de Moraes, Brasília, Distrito Federal, Brazil.

Thiago Miguel Sabino, UNESP

PhD at Universidade Estadual de São Paulo Júlio de Mesquita, UNESP, Instituto de Artes, Programa de Pós-Graduação em Artes, São Paulo, Brazil.

Referências

ABREU, Luís Alberto de. Processo colaborativo: relato e reflexão sobre uma experiência de criação. Cadernos da Escola Livre de Teatro de Santo André, Santo André, ano 1, n.0, p. 33-41, mar. 2003.

ARAÚJO, Antônio. A encenação no coletivo: desterritorializações da função do diretor no processo colaborativo. 2008. Tese (Doutorado em Artes Cênicas) – Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.

ARY, Rafael; SANTANA, Mario. Da criação coletiva ao Processo Colaborativo. Pitágoras 500, Revista do Departamento de Artes Cênicas da UNICAMP, v. 9, n. 1, p. 22-43, 2015.

BARBA, Eugenio. Teatro: Solidão, Ofício, Revolta. Brasília: Teatro Caleidoscópio, 2010.

BERTHOLD, Margot. História Mundial do Teatro. São Paulo: Perspectiva, 2001.

CARREIRA, André. “Teatro de grupo e a noção de coletivo criativo.” In: Anais do VI Congresso da ABRACE, 2010, p.1-5.

CHACRA, Sandra. Natureza e Sentido da Improvisação Teatral. São Paulo: Perspectiva, 2007.

DORT, Bernard. A representação emancipada. Sala Preta, São Paulo, Brasil, v. 13, n. 1, p. 47-55, 2013.

FISCHER-LICHTE, Erika. Estética do Performativo. Lisboa: Orfeu, 2019.

HEGEL, Georg W. F. Introdução à História da Filosofia. Lisboa: Edições 70, 2018.

GROTOWSKI, Jerzy. O que foi. In: FLASZEN, Ludwik; POLLASTRELLI, Carla (org.) O Teatro-Laboratório de Jerzy Grotowski (1959-1969). São Paulo: Perspectiva, 2007.

GROTOWSKI, Jerzy. Testi 1954-1998. Volume III- Oltre il teatro (1970-1984). Florença: La Casa Usher, 2016.

KAHN, François. O Jardim. Relatos e reflexões sobre o trabalho parateatral de Jerzy Grotowski de 1973 a 1985. São Paulo: É Realizações, 2019.

KUMIEGA, Jennifer. The Theater of Jerzy Grotowski. London and New York: Methuen, 1985.

MOLIK, Zygmunt; CAMPO, Giuliano. O Trabalho de Zygmunt Molik. São Paulo: É Realizações, 2012.

MOTTA-LIMA, Tatiana. Palavras Praticadas: o percurso artístico de Jerzy Grotowski, 1959-1974. São Paulo: Perspectiva, 2012.

OLINTO, Lídia. Conjunctio oppositorum e o Parateatro de Jerzy Grotowski e Companhia. 2016. Tese (Doutorado em Artes Cênicas) – Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2016.

PUZYNA, Konstanty. a myth vivisected: grotowski’s apocalypsis. In: SCHECHNER, Richard e WOLFORD, Lisa (org.). The Grotowski Sourcebook. New York: Routledge, 1997, p. 88-106.

ROOSE-EVANS, James. Experimental Theatre. New York: Routledge, 2008.

ROUBINE, Jean-Jacques. Linguagem da encenação teatral. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1998.

SCHECHNER, Richard; WOLFORD, Lisa (org.). The Grotowski Sourcebook. New York: Routledge, 1997.

SLOWIAK, James; CUESTA, Jairo. Jerzy Grotowski. São Paulo: É Realizações, 2013.

SPYCHALSKI, Teo. On the Long and Winding Road: Teo Spychalski talks to Grzegorz Ziółkowski. In: ALLAIN, Paul; ZIÓŁKOWSKI, Grzegorz [ed.]. Voices from Within: Grotowski’s Polish Collaborators: London and Wrocław: PTP, 2015. p. 150-160.

TROTTA, Rosyane. “Autoralidade, grupo e encenação.” Sala Preta, São Paulo, Brasil, v. 6, p. 155-164, 2006.

TROTTA, Rosyane. A autoria coletiva no processo de criação teatral. 2008. Tese (Doutorado em Artes Cênicas) – Centro de Letras e Artes, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008.

ZMYSŁOWSKI, Jacek; BURZYŃSKI , Tadeusz. On the Opposite Pole Fom the Mundane. In: ALLAIN, Paul; ZIÓŁKOWSKI, Grzegorz [ed.]. Voices from Within: Grotowski’s Polish Collaborators. London and Wrocław: PTP, 2015. p. 100-105.
Publicado
2025-03-31
Como Citar
OLINTO, L.; SABINO, T. M. The Paratheatre of Grotowski and company as a radicalization of group theater practices. Ephemera: Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal de Ouro Preto, v. 8, n. 14, 31 mar. 2025.