Partial connections between ritual and performance in Bori

Oferenda à cabeça

Resumo

This article analyzes intersections between the artistic and the religious in visual arts, focusing on Ayrson Heráclito’s performance Bori: Oferenda à cabeça (2008). It seeks to understand how the work mobilizes and reinterprets elements of Candomblé—especially the ritual of offering food to the orí (spiritual head)—in the field of contemporary art, creating friction between art and religion. To develop the analysis, documentation of the work prepared by the Pinacoteca de São Paulo, the catalog of the exhibition in which the performance was presented, and interviews given by the artist were examined, articulated with a theoretical-conceptual approach based on Marilyn Strathern’s reference of “partial connections.” In the performance, while alabês sing and play songs related to orixás, a performer composes crowns of raw and cooked foods on the heads of 12 artists lying on mats, who personify the children of different deities. The study emphasizes the subtleties of the preparation, activation, and demobilization of the performance, which highlight the symbolic complexity of transposing the ritual into the artistic realm. It argues that this process constructs an intricate game of analogies that, while reiterating the aesthetic dimension of the work, allows it to be understood as a space of mediation between rituality and artistic creation. Thus, Heráclito’s performance highlights the power of contemporary art to stretch disciplinary boundaries, while valuing knowledge and practices derived from Afro-Brazilian ancestry, contributing to broadening debates on memory, ritual, and representation in the arts.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Bianca Andrade Tinoco, Universidade de Brasília

Volunteer professor at the Universidade de Brasília, in the Departamento de Artes Visuais at the Instituto de Artes, Brasília, Federal District, Brazil.

Daniela Felix Martins, Universidade de Brasília

Adjunct Professor, Department of Sociology, Universidade de Brasília, Instituto de Ciências Sociais, Departamento de Sociologia, Brasília, Federal District, Brazil.

Referências

ADEOFE, Leke. Identidade pessoal na metafísica africana. Tradução para uso didático de Benilson Souza Nunes.

ADEOFE, Leke. Personal Identity in African Metaphysics. In: BROWN, Lee (ed.). African Philosophy. New and Traditional Perspectives. New York: Oxford UP, 2004, p. 69-86. Disponível em: https://filosofia-africana.weebly.com/uploads/1/3/2/1/13213792/leke_adeofe_-_identidade_pessoal_na_metaf%C3%ADsica_africana.pdf. Acesso em: 10 jul. 2025.

BARRETTI FILHO, Aulo. Oferenda ao Orí, Borí, um rito de comunhão. Aulo Barreti Filho, [S. l. ], out. 2010. Disponível em: https://aulobarretti.wordpress.com/wp-content/uploads/2012/10/oferenda-ao-ori_-bori_-um-rito-de-comunhao_site.pdf . Acesso em: 4 jul. 2025.

BRITO, Érico de Souza. O axé do som e o som do axé: multiplicidades sonoras em um terreiro de candomblé da nação ketu. Ponto Urbe, São Paulo, Brasil, v. 23, p. 1–9, 2018. DOI: 10.4000/pontourbe.5716. Disponível em: https://revistas.usp.br/pontourbe/article/view/218641 . Acesso em: 12 jul. 2025.

CALVO, Daniela. Rituais terapêuticos no candomblé: a produção da experiência do sagrado. In: 32a Reunião Brasileira de Antropologia, 2020, online. Anais [...]., 2020, p. 1-9.

COHEN, Renato. Performance como linguagem. 2a ed. São Paulo: Perspectiva, 2007.

BORÍ – Ayrson Heráclito. [S. l.]: Espiral, 6 jul. 2022. 1 vídeo (4’53”min). Disponível em: https://vimeo.com/727478971. Acesso em: 8 jul. 2025.

FERNANDES, Fagner dos Santos. Fernandes, F. dos S. (2023). Arte-Axé: A poesia decolonial dos Orikis Visuais. Revista V!RUS, n. 1, v. 27, p. 92-104, 2023. Disponível em: https://revistas.usp.br/virus/article/view/228421. Acesso em: 30 jun. 2025.

FERREIRA, Ayrson Heráclito Novato. SANT’ANNA, Tiago dos Santos de. Axés e pertencimentos: marchetaria entre mitologias contemporâneas afro-brasileiras e performance-arte. In: MEDEIROS, Afonso, HAMOY, Idanise (org.) Anais do 22° Encontro Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas. Belém: ANPAP/PPGARTES/ ICA/UFPA, 2013, p. 2337-2351. Disponível em: https://anpap.org.br/anais/2013/simposios/03/Ayrson%20Heraclito%20Novato%

Ferreira%20e%20Tiago%20dos%20Santos%20de%20Sant_Ana.pdf . Acesso em: 14 jul. 2025.

FERREIRA, Luiz Carlos. CAMARGO, Denise. Narrativas Corpo Ritualizadas: Arte e Poder na Performance de Ayrson Heráclito. In: 25° Encontro da ANPAP – Associação Nacional de Pesquisadoras/es em Artes Plásticas. Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre, 2016, p. 3123-3134. Disponível em: https://anpap.org.br/anais/2016/simposios/s7/luiz_ferreira-denise_camargo%20.pdf. Acesso em: 1 ago. 2023.

HEINICH, Nathalie. El paradigma del arte contemporáneo: Estructuras de una revolución artística. Traducción de Agustin Temes y Étienne Barr. Madrid: Casimiro Libros, 2017.

HERÁCLITO, Ayrson. Bori performance-art: oferenda à cabeça. Ayrson Heráclito Art, [S. l.], set. 2009. Disponível em: http://ayrsonheraclitoart.blogspot.com/2009/09/bori-performance-art-oferenda-cabeca.html. Acesso em: 1 ago. 2023.

MONTEIRO, Marcelo. Ori e Bori: Curso teórico e prático de ori. Rio de Janeiro: CETRAB – Centro de Tradições Afro-Brasileiras, [s.d.].

MOREIRA, Marcello. Bori: A arte de dar comida aos Deuses. In: HERÁCLITO, Ayrson. Yorùbáiano [Catálogo da exposição]. São Paulo: Pinacoteca do Estado de São Paulo, 2022, p. 88-101.

PINACOTECA DE SÃO PAULO. Bori, 2008-22. Performance de Ayrson Heráclito. Pinacoteca de São Paulo, 11 ago. 2022. Disponível em: https://pinacoteca.org.br/programacao/atividades/performance/bori-2008-22-performance-de-ayrson-heraclito/. Acesso em: 8 jul. 2025.

PINACOTECA DE SÃO PAULO. Bori, de Ayrson Heráclito – A performance. Google Arts and Culture, [2022-1?]. Disponível em: https://artsandculture.google.com/story/6wVhxaJpATQKkg?hl=pt-BR. Acesso em: 8 jul. 2025.

PINACOTECA DE SÃO PAULO. Bori, de Ayrson Heráclito – O processo. Google Arts and Culture, [2022-2?]. Disponível em: https://artsandculture.google.com/story/lwVR9j9MQkdk8g?hl=pt-BR. Acesso em: 8 jul. 2025.

PINACOTECA DE SÃO PAULO – NÚCLEO DE ACERVO MUSEOLÓGICO. Ficha de Catalogação – Acervo PINA11180: Bori – oferenda à cabeça. São Paulo: Pinacoteca de São Paulo, [2022?].

PORTAS VILASECA GALERIA. Memorial da Performance Bori – Ayrson Heráclito. Guia de Montagem e Execução. Rio de Janeiro: Portas Vilaseca Galeria, [2020?].

PORTAS VILASECA GALERIA. Yorùbáiano – Ayrson Heráclito. Material de divulgação preparado para a exposição no Museu de Arte do Rio, em 2021. Disponível em: https://www.portasvilaseca.com.br/wp/wp-content/uploads/2021/08/PORT-YORU%CC%80BA%CC%81IANO-AYRSON-HERA%CC%81CLITO-PORTAS-VILASECA-GALERIA-2021.pdf. Acesso em: 1 ago. 2023.

RABELO, Miriam Cristina Marcilio. Estudar a religião a partir do corpo: algumas questões teórico-metodológicas. Caderno CRH, v. 24, n. 61, p. 15–28, jan. 2011. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-49792011000100002 . Acesso em: 11 jul. 2025.

RABELO, Miriam Cristina Marcilio. Enredos, feituras e modos de cuidado: dimensões da vida e da convivência no candomblé. Salvador: EDUFBA, 2014.

RABELO, Miriam Cristina Marcilio. Os percursos da comida no candomblé de Salvador. Papeles de trabajo: La revista electrónica del IDAES, [S. l.], v. 7, n. 11, 2013, p. 86-108. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7428553 . Acesso em: 1 jul. 2025.

SILVA, Anna Paula da; OLIVEIRA, Emerson Dionisio Gomes de. “O pipoqueiro da festa”: programas de performance em museus. Revista da FUNDARTE, [S. l.], v. 49, n. 49, 2022. DOI: 10.19179/rdf.v49i49.904. Disponível em: https://seer.fundarte.rs.gov.br/index.php/RevistadaFundarte/article/view/904 . Acesso em: 14 jul. 2025.

SILVA, Anna Paula da; TINOCO, Bianca Andrade; CÔRTES, Fernanda Werneck; SALES CAETANO, Juliana Pereira; PADILHA, Renata Cardozo; MARTINS, Daniela Felix; SEHN, Magali Melleu; OLIVEIRA, Emerson Dionisio de. Guia para preservação de obras de arte da performance em museus públicos brasileiros. Brasília: Instituto Brasileiro de Museus, 2025.

SILVA, Mary Anne Vieira da. Xirê – a festa do candomblé e a formação dos “entre-lugares”. Revista Habitus – Revista do Instituto Goiano de Pré-História e Antropologia, Goiânia, Brasil, v. 8, n. 1, p. 99–117, 2012. Disponível em: https://seer.pucgoias.edu.br/index.php/habitus/article/view/2172. Acesso em: 11 jul. 2025.

STRATHERN, Marilyn. Partial Connections. Oxford: Altamira Press, 2004.

TAYLOR, Diana. Performance. Diana Taylor. Tradução de Margarida Goldsztajn. São Paulo: Perspectiva, 2023.

TESSITORE, Mariana. Ayrson Heráclito, um artista exorcista. Arte!Brasileiros, [S. l.], 27 de junho de 2018. Disponível em: https://artebrasileiros.com.br/sub-home2/ayrson-heraclito-um-artista-exorcista/. Acesso em: 28 jul. 2023.

Publicado
2025-11-11
Como Citar
ANDRADE TINOCO, B.; FELIX MARTINS, D. Partial connections between ritual and performance in Bori : Oferenda à cabeça. Ephemera: Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal de Ouro Preto, v. 8, n. 16, 11 nov. 2025.