The The presence of technology in the National Curriculum Parameters of Secondary Education (PCN) and in the PCN + from the Science, Technology and Society point of view

  • Bruna Maciel Ramos Instituto Federal do Paraná
  • Alysson Ramos Artuso
Keywords: STS, technology, foreign language, Secondary School

Abstract

The article is a theoretical discussion from the point of view of Science, Technology and Society studies (STS) on the National Curriculum Parameters of the Secondary School (PCN), published in 2000, and its extension, the PCN + of 2002. The objective is to investigate how technology is presented in both documents, with a special focus on modern foreign languages. For this, we present a non-neutrality view of technology from the analysis of the PCN documents, also discussing how the relationship with the STS triad occurs in both documents. Finally, it is concluded that there is an emphasis on new technologies in PCNs and that there is also a dialogue with STS, which is presented in a different way in the two analyzed documents

References

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.
BAZZO, Walter Antonio. Ciência, Tecnologia e Sociedade e o contexto da educação tecnológica. Editora da UFSC: Florianópolis, 1998.
BRASIL. Ministério da Educação. (2000a). Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio: bases legais. Brasília, MEC/SEF.
BRASIL. Ministério da Educação. (2000b). Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio: Linguagens, Códigos e suas Tecnologias. Brasília, MEC/SEF.
BRASIL. Ministério da Educação. (2002). Parâmetros Curriculares Nacionais +: Linguagens, Códigos e suas Tecnologias. Brasília, MEC/SEF.
FEENBERG, Andrew. Racionalização subversiva: tecnologia, poder e democracia. In: NEDER, Ricardo T. (org.). Andrew Feenberg: racionalização democrática, poder e tecnologia. Brasília: Observatório do Movimento pela Tecnologia Social na América Latina/Centro de Desenvolvimento Sustentável - CDS. Ciclo de Conferências Andrew Feenberg. Série Cadernos PRIMEIRA VERSÃO: CCTS - Construção Crítica da Tecnologia & Sustentabilidade. Vol. 1. Número 3. 2010.
NEDER, Ricardo Toledo. (org.) – Andrew Feenberg: racionalização democrática, poder e tecnologia. Brasília: Observatório do Movimento pela Tecnologia Social na América Latina/Centro de Desenvolvimento Sustentável - CDS. Ciclo de Conferências Andrew Feenberg. Série Cadernos PRIMEIRA VERSÃO: CCTS - Construção Crítica da Tecnologia & Sustentabilidade. Vol. 1. Número 3. 2010.
NOVAES, Henrique; DAGNINO, Renato. O Fetiche da Tecnologia. Revista Organizações & Democracia. Marília, Editora da Unesp, número 5, 2004.
PALACIOS, E. M. G.; LINSINGEN, I.; GALBARTE, J. C. G.; CEREZO, J. A. L.; LUJÁN, J. L.; PEREIRA, L. T. V.; GORDILLO, M. M.; OSORIO, C.; VALDÉS, C.; BAZZO, W. A. Introdução aos Estudos CTS: Ciência, tecnologia e sociedade. Cadernos de Ibero-América, Editora OEI, 2003. Disponível em: . Acesso em: 7 mar. 2021.
PINHEIRO, Nilcéia Aparecida Maciel; SILVEIRA, Rosemari Monteiro Castilho; BAZZO, Walter Antonio. Ciência, tecnologia e sociedade: a relevância do enfoque CTS para o contexto do ensino médio. Ciência & Educação, v. 13, n. 1, p. 71-84, 2007. Disponível em: . Acesso em: 7 mar. 2021.
Published
2021-06-23
How to Cite
Ramos, B. M., & Artuso, A. R. (2021). The The presence of technology in the National Curriculum Parameters of Secondary Education (PCN) and in the PCN + from the Science, Technology and Society point of view. Além Dos Muros Da Universidade, 6(2), 36-43. Retrieved from https://periodicos.ufop.br/alemur/article/view/4790