The “do and understand” route: analysis of student learning in a soap production course
Abstract
In this work, the path between the doing and understanding of students in a soap production course was addressed. The students' traditional knowledge in soap making was used as an intermediary in the process of teaching chemistry applied to soap making. The course started with an initial assessment of the students' prior knowledge about the composition and chemical reactions involved in soap production. In this stage, the mastery of the field of doing was verified, but not of understanding. Based on this assessment, the course was designed to allow students to search for hypotheses and reflect on the concepts of chemistry and the reactions involved in soap production. Sequentially, the students were encouraged to seek methodologies to test their hypotheses. During the practical stage of making different soap recipes, the concepts and chemical reactions involved in the processes were discussed in dialogues between the teacher and the students. The same initial questionnaire was applied in the last classes and it was found that there was a change in the interpretation of the soap making process and that chemical concepts involved were incorporated into the students' language.
References
Os autores mantém os direitos autorais dos documentos publicados na Alemur e cedem à revista o direito de publicação dos texto e seus metadados (em múltiplos suportes e formatos), inclusão em bases de dados e assinatura de acordos de indexação atuais e futuros (mesmo com licenças menos restritivas, para os textos, ou sem restrições, para os metadados), de modo a garantir a indexação do documento publicado e seus metadados.
Todos os documentos publicados são distribuídos em acesso aberto, nos termos da Licença Creative Commons Atribuição - Não-Comercial 4.0 Internacional (CC-BY-NC) que permite o uso, a distribuição e reprodução em qualquer meio desde que sem fins comerciais e que o artigo, os autores e o periódico sejam devidamente citados; garantindo uma ampla disponibilização do conhecimento científico e democratização do acesso.
A Alemur não só autoriza como incentiva que os autores e as equipes técnicas de repositórios digitais e outras bases de dados não comerciais depositem cópias dos artigos publicados em blogs pessoais, sites profissionais e locais semelhantes (sempre oferecendo a referência detalhada do documento), nos termos da Licença Creative Commons Atribuição - Não-Comercial 4.0 Internacional (CC-BY-NC).