Understanding the guidelines of university extension: a view of the coordinators of the extension actions from an academic unit of the technological areas

  • Wagner Ragi Curi Filho UFOP https://orcid.org/0000-0002-8420-5710
  • Ana Beatriz Oliveira Silva Universidade Federal de Ouro Preto
  • Laura Gomes Fernandes Universidade Federal de Ouro Preto
  • Marna Lais Bride Ventura Universidade Federal de Ouro Preto
  • Edgard Gregory Torres Saravia
Keywords: extension guidelines, action coordinators’ vision, technological areas

Abstract

This article presents an analysis of how extension actions coordinators understand university extension guidelines, either with regard to their conception, or with regard to their praxis in the actions in which they work. The university extension guidelines considered were: dialogicity; interdisciplinarity and interprofessionality, teaching-research-extension inseparability; impact on student education and; impact on social transformation. To achieve the objective, it interviewed 15 coordinators of outreach actions, with the support of a semi-structured script, in an academic unit in the technological areas of a Brazilian public university, located in the interior of the country. The answers were grouped into question blocks, categories and subcategories. The blocks of questions were: action conception; characteristics of the action; dissemination and communication of the action; extension guidelines; faced faced in the execution of the action and; suggestions for university management bodies. As a result, it was identified that respondents have difficulty understanding and practicing the guidelines of university extension, especially dialogicity. Furthermore, the interdisciplinarity and interprofessionalism and teaching-extension inseparability guidelines did not appear in any answer, even when asked directly about the extension guidelines.

Author Biographies

Wagner Ragi Curi Filho, UFOP

He holds a Ph.D. in Business Administration from Fundação Getulio Vargas - SP, a Master's in Production Engineering, concentration area Product and work at UFMG. Graduated in Production Engineering also at the Federal University of Minas Gerais (2005). He is currently Adjunct Professor III of the Production Engineering Department at the Federal University of Ouro Preto - João Monlevade Campus. Since March / 2019 he holds the position of Coordinator of the undergraduate course in Production Engineering at UFOP in João Monlevade as well as the Coordinator of the João Monlevade Extension and Culture Center. Has in the area of ​​Production Engineering, acting mainly on the following themes: Performance indices, skills, service management, work organization, company networks, solidarity economy and self-management and university impact assessment in the community.

Ana Beatriz Oliveira Silva, Universidade Federal de Ouro Preto

Graduanda em Seviço Social na Universidade Federal de Ouro Preto desde 2019.

Laura Gomes Fernandes, Universidade Federal de Ouro Preto

Graduanda em Engenharia de Produção da Universidade Federal de Ouro Preto desde o ano de 2018.

Marna Lais Bride Ventura, Universidade Federal de Ouro Preto

Estudante de graduação em engenharia de produção da Universidade Federal de Ouro Peto desde o ano de 2019.

Edgard Gregory Torres Saravia

Possui graduação em Engenharia Elétrica pela Universidade Federal de Uberlândia (2005) e mestrado em Engenharia Elétrica pela Universidade Federal de Uberlândia (2008). Atualmente é professor assistente da Universidade Federal de Ouro Preto, presidente de colegiado da Universidade Federal de Ouro Preto e professor adjunto da Universidade Federal de Ouro Preto. Tem experiência na área de Engenharia Elétrica, com ênfase em Instrumentação Eletrônica, Membro do Comitê de Enfrentamento ao Coronavírus - UFOP.

References

ALBUQUERQUE, Carolina Machado Saraiva et al. DA ECONOMIA SOLIDÁRIA À FORMAÇÃO CRÍTICA EM ADMINISTRAÇÃO: UM RELATO DE EXPERIÊNCIA PEDAGÓGICA. Além dos Muros da Universidade, v. 1, n. 1, p. 88-101, 2016.

BELGRAVE, Linda Liska; SEIDE, Kapriskie. Grounded theory methodology: Principles and practices. In: Handbook of research methods in health social sciences. Springer Singapore, 2019. p. 299-316.

CARBONARI, Maria Elisa Ehrhardt; PEREIRA, Adriana Camargo. A extensão universitária no Brasil, do assistencialismo à sustentabilidade. Revista de Educação, v. 10, n. 10, 2007.

CURI FILHO, Wagner Ragi; WOOD JUNIOR, THOMAZ. Avaliação do impacto das universidades em suas comunidades. Cadernos EBAPE. BR, v. 19, p. 496-509, 2021.
DE OLIVEIRA, Émerson Dias. Os desafios de uma gestão administrativa na ótica da racionalidade substantiva. Além dos Muros da Universidade, v. 3, n. 3, 2018.

FAZENDA, Ivani C. A. Práticas interdisciplinares na escola. 13. ed. São Paulo: Cortez, 2013.

FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2010.

FÓRUM DE PRÓ-REITORES DAS INSTITUIÇÕES PÚBLICAS DE EDUCAÇÃO SUPERIOR BRASILEIRA. Política Nacional de Extensão universitária. Manaus-AM, Maio de 2012.

GONÇALVES, Anderson Tiago Peixoto. Análise de conteúdo, análise do discurso e análise de conversação: estudo preliminar sobre diferenças conceituais e teórico-metodológicas. Administração: Ensino e Pesquisa, v. 17, n. 2, p. 275-300, 2016.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. RESOLUÇÃO Nº 7 MEC/CNE de 18 de dezembro de 2018 que regulamenta a inserção de 10% da carga horárias dos cursos em ações de extensão. 2018. Disponível em < http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=104251-rces007-18&category_slug=dezembro-2018-pdf&Itemid=30192> . Acessado em 17/02/2021.

RODRIGUES, Andréia Lilian Lima et al. Contribuições da extensão universitária na sociedade. Caderno de Graduação-Ciências Humanas e Sociais-UNIT-SERGIPE, v. 1, n. 2, p. 141-148, 2013.

SILVA, Valéria. Ensino, pesquisa e extensão: Uma análise das atividades desenvolvidas no GPAM e suas contribuições para a formação acadêmica. Vitória, novembro de 2011. Disponível em: . Acesso em: 29 de outubro de 2020.

SPRADLEY, J. The Ethnographic Interview. New York: Holt, Rinehart and Winston. 1979.

VIERO, Tatiane Vedoin; TAUCHEN Gionara, Programa de extensão universitária: análise das concepções e perspectivas no âmbito da educação em ciências. Seminário de Pesquisa em Educação da Região Sul - ANPED SUL, 9.2012.
Published
2022-01-11
How to Cite
Curi Filho, W. R., Silva, A. B. O., Fernandes, L. G., Ventura, M. L. B., & Saravia, E. G. T. (2022). Understanding the guidelines of university extension: a view of the coordinators of the extension actions from an academic unit of the technological areas . Além Dos Muros Da Universidade, 1(1), 38-55. Retrieved from https://periodicos.ufop.br/alemur/article/view/5174