Understanding the guidelines of university extension: a view of the coordinators of the extension actions from an academic unit of the technological areas
Abstract
This article presents an analysis of how extension actions coordinators understand university extension guidelines, either with regard to their conception, or with regard to their praxis in the actions in which they work. The university extension guidelines considered were: dialogicity; interdisciplinarity and interprofessionality, teaching-research-extension inseparability; impact on student education and; impact on social transformation. To achieve the objective, it interviewed 15 coordinators of outreach actions, with the support of a semi-structured script, in an academic unit in the technological areas of a Brazilian public university, located in the interior of the country. The answers were grouped into question blocks, categories and subcategories. The blocks of questions were: action conception; characteristics of the action; dissemination and communication of the action; extension guidelines; faced faced in the execution of the action and; suggestions for university management bodies. As a result, it was identified that respondents have difficulty understanding and practicing the guidelines of university extension, especially dialogicity. Furthermore, the interdisciplinarity and interprofessionalism and teaching-extension inseparability guidelines did not appear in any answer, even when asked directly about the extension guidelines.
References
BELGRAVE, Linda Liska; SEIDE, Kapriskie. Grounded theory methodology: Principles and practices. In: Handbook of research methods in health social sciences. Springer Singapore, 2019. p. 299-316.
CARBONARI, Maria Elisa Ehrhardt; PEREIRA, Adriana Camargo. A extensão universitária no Brasil, do assistencialismo à sustentabilidade. Revista de Educação, v. 10, n. 10, 2007.
CURI FILHO, Wagner Ragi; WOOD JUNIOR, THOMAZ. Avaliação do impacto das universidades em suas comunidades. Cadernos EBAPE. BR, v. 19, p. 496-509, 2021.
DE OLIVEIRA, Émerson Dias. Os desafios de uma gestão administrativa na ótica da racionalidade substantiva. Além dos Muros da Universidade, v. 3, n. 3, 2018.
FAZENDA, Ivani C. A. Práticas interdisciplinares na escola. 13. ed. São Paulo: Cortez, 2013.
FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2010.
FÓRUM DE PRÓ-REITORES DAS INSTITUIÇÕES PÚBLICAS DE EDUCAÇÃO SUPERIOR BRASILEIRA. Política Nacional de Extensão universitária. Manaus-AM, Maio de 2012.
GONÇALVES, Anderson Tiago Peixoto. Análise de conteúdo, análise do discurso e análise de conversação: estudo preliminar sobre diferenças conceituais e teórico-metodológicas. Administração: Ensino e Pesquisa, v. 17, n. 2, p. 275-300, 2016.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. RESOLUÇÃO Nº 7 MEC/CNE de 18 de dezembro de 2018 que regulamenta a inserção de 10% da carga horárias dos cursos em ações de extensão. 2018. Disponível em < http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=104251-rces007-18&category_slug=dezembro-2018-pdf&Itemid=30192> . Acessado em 17/02/2021.
RODRIGUES, Andréia Lilian Lima et al. Contribuições da extensão universitária na sociedade. Caderno de Graduação-Ciências Humanas e Sociais-UNIT-SERGIPE, v. 1, n. 2, p. 141-148, 2013.
SILVA, Valéria. Ensino, pesquisa e extensão: Uma análise das atividades desenvolvidas no GPAM e suas contribuições para a formação acadêmica. Vitória, novembro de 2011. Disponível em:
SPRADLEY, J. The Ethnographic Interview. New York: Holt, Rinehart and Winston. 1979.
VIERO, Tatiane Vedoin; TAUCHEN Gionara, Programa de extensão universitária: análise das concepções e perspectivas no âmbito da educação em ciências. Seminário de Pesquisa em Educação da Região Sul - ANPED SUL, 9.2012.
Os autores mantém os direitos autorais dos documentos publicados na Alemur e cedem à revista o direito de publicação dos texto e seus metadados (em múltiplos suportes e formatos), inclusão em bases de dados e assinatura de acordos de indexação atuais e futuros (mesmo com licenças menos restritivas, para os textos, ou sem restrições, para os metadados), de modo a garantir a indexação do documento publicado e seus metadados.
Todos os documentos publicados são distribuídos em acesso aberto, nos termos da Licença Creative Commons Atribuição - Não-Comercial 4.0 Internacional (CC-BY-NC) que permite o uso, a distribuição e reprodução em qualquer meio desde que sem fins comerciais e que o artigo, os autores e o periódico sejam devidamente citados; garantindo uma ampla disponibilização do conhecimento científico e democratização do acesso.
A Alemur não só autoriza como incentiva que os autores e as equipes técnicas de repositórios digitais e outras bases de dados não comerciais depositem cópias dos artigos publicados em blogs pessoais, sites profissionais e locais semelhantes (sempre oferecendo a referência detalhada do documento), nos termos da Licença Creative Commons Atribuição - Não-Comercial 4.0 Internacional (CC-BY-NC).