The Healer’s art:
An experience report
Abstract
The doctor is responsible for caring for others, not discarding his own need for care. It is indisputable the routine, often excruciating, of the doctor, and its respective consequences on physical, emotional and spiritual health. The beginning is early, before the medical student or even before. Medicine is built on an intellectual basis, however strongly psychological, since issues such as grief and loss essentially characterize important obstacles in medical practice due to the lack of adequate preparation. Thus, an awareness-raising proposal was developed, the course The Healer's Art (H'ART), “The art of those who fully heal”, in favor of medical students' self-knowledge, with empathy and focus on medical education. The course was developed in five meetings, in groups, which worked on self-reflection and quality of life, based on absolute respect between participants, in a safe environment. Among the various topics discussed, such as loss, grief and mental health, "Caring for the soul: service as a way of life" was also included in the last meeting. In conclusion, the course provided a sphere of knowledge in its plurality, punctuating the importance of self-care and human values and elevating students to a stage of greater solidity for medicine as a whole.
References
DRUMMOND, D. Physician burnout: its origin, symptoms, and five main causes. Family Practice Management. v. 22, n. 5, p. 42-47, set./out. 2015.
Expert Advisory Group on Discrimination Bullying and sexual harassment. Report to RACS. 2015. Disponível em:
FREUDENBERG, H. J. The staff burn-out syndrome in alternative institutions. Psychotherapy Theory, Research and Practice, Washington, n.12, p.73-82, 1975.
JAISWAL, C.; ANDERSON, K.; HAESLER, E. A self-report of the Healer’s art by junior doctors: does the course have a lasting influence on personal experience of humanism, self-nurturing skills and medical counterculture?. BMC medical education. n. 19, p. 443, 2019.
JEAMMET, P.; REYNAUD, M.; CONSOLI, S. Psicologia médica. 2.ed. Rio de Janeiro: Medsi, 2000. 430p.
KOZUCH, A; COUTINHO, G. M. C.; DE MELO. G. R. L. et al. Comparação da saúde mental dos ensinos superiores ano de medicina do primeiro ano de uma instituição de saúde mental no Rio de Janeiro. Brazilian Journal of Health Review. Curitiba, v.4, n.2, p.7627-7646, mar./apr. 2021.
National Mental Health Survey of Doctors and Medical Students. Dhas doctors’ health advisory service. out 2013. Disponível em:
RAMOS-CERQUEIRA, A. T. A.; LIMA, M. C. P. A formação da identidade do médico: implicações para o ensino de graduação em Medicina. Interface-Comunicação, Saúde, Educação. São Paulo, v. 6, n. 11, p. 107-116, ago. 2002. Disponível em:
SCOTT K.; CALDWELL.l P. H.; BARNES E. H. et al. “Teaching by humiliation” and mistreatment of medical students in clinical rotations: a pilot study. Medical Journal of Australia. n. 203(4), p. 185e.1-6. ago. 2015.
WERNER, E.R.; KORSCH, B.M. The vulnerability of medical students: posthumous presentation of L.L. Stephen's ideas. Pediatrics, n.57, p.321-8, 1976.
Os autores mantém os direitos autorais dos documentos publicados na Alemur e cedem à revista o direito de publicação dos texto e seus metadados (em múltiplos suportes e formatos), inclusão em bases de dados e assinatura de acordos de indexação atuais e futuros (mesmo com licenças menos restritivas, para os textos, ou sem restrições, para os metadados), de modo a garantir a indexação do documento publicado e seus metadados.
Todos os documentos publicados são distribuídos em acesso aberto, nos termos da Licença Creative Commons Atribuição - Não-Comercial 4.0 Internacional (CC-BY-NC) que permite o uso, a distribuição e reprodução em qualquer meio desde que sem fins comerciais e que o artigo, os autores e o periódico sejam devidamente citados; garantindo uma ampla disponibilização do conhecimento científico e democratização do acesso.
A Alemur não só autoriza como incentiva que os autores e as equipes técnicas de repositórios digitais e outras bases de dados não comerciais depositem cópias dos artigos publicados em blogs pessoais, sites profissionais e locais semelhantes (sempre oferecendo a referência detalhada do documento), nos termos da Licença Creative Commons Atribuição - Não-Comercial 4.0 Internacional (CC-BY-NC).