The valorization of the protagonism of the black community in History Education: teaching experience in the Pedagogical Residency Program
Abstract
This report is based on the experience as a teaching resident in History in Elementary Education and on the reflection between theory and practice in the classroom regarding the fight against racial discrimination through the teaching of History. The article intends to expose the development of the intervention proposal inserted in a set of observations carried out in the school, as well as in readings that were carried out and notes prepared during the general meeting with the preceptor teacher of the Pedagogical Residency Program-CAPES, coordinators and other residents. During the suggested activity, it was possible to verify that the students were interacting with it, making it possible to hold discussions about racism, discrimination, historical erasure/silencing and the whitening of the history of black people. Furthermore, it was possible to notice their change in relation to looking at the history of black people, achieving the objectives of the activity. Furthermore, an education that starts from pedagogical practices of resistance and politics that problematize the student's reality becomes an important political tool in the process of social transformation.
References
CAVALCANTE, K. L. Fundamentos da filosofia Ubuntu: afro perspectivas e o humanismo africano. Revista Semiárido De Visu, v. 8, n. 2, p. 184-192, 2020.
FARIAS, C. C. G.; LINS, M. R. F.; BRIÃO, G. F. Educação antirracista: um convite à insubordinação criativa. Revista @mbienteeducação, v. 14, n. 1, p. 88-110, Jan./Abr. 2021
FERREIRA, A. J. Educação antirracista e práticas em sala de aula: uma questão de formação de professores. Revista de Educação Pública, v. 21, n. 46, p. 275-288, maio/ago. 2012.
GOLDENBERG, D. M. The curse of Ham: race and slavery in Early Judaism, Christianity, and Islam. Princeton University Press, 2003.
MOTA, T. H. (Org.). Ensino antirracista na Educação Básica: da formação de professores às práticas escolares. Porto Alegre. Editora Fi, 2012.
MUNANGA, K. (Org.). Superando o racismo na escola. 2ª edição revisada. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade –1999.
OLIVA, A. R. Desafricanizar o Egito, embranquecer Cleópatra: silêncios epistêmicos nas leituras eurocêntricas sobre o Egito em manuais escolares de História no PNLD 2018. Romanitas - Revista de Estudos Grecolatinos, [S. l.], n. 10, p. 26–63 jul./dez. 2017.
VERCOUTTER, J.; LECLANT, J.; SNOWDEN Jr., F. M.; DESANGES, J. (ed.). The Image of the Black in Western Art, Volume I: From the Pharaohs to the Fall of the Roman Empire. Harvard. Harvard University Press, 1991.
Copyright (c) 2023 Luana da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os autores mantém os direitos autorais dos documentos publicados na Alemur e cedem à revista o direito de publicação dos texto e seus metadados (em múltiplos suportes e formatos), inclusão em bases de dados e assinatura de acordos de indexação atuais e futuros (mesmo com licenças menos restritivas, para os textos, ou sem restrições, para os metadados), de modo a garantir a indexação do documento publicado e seus metadados.
Todos os documentos publicados são distribuídos em acesso aberto, nos termos da Licença Creative Commons Atribuição - Não-Comercial 4.0 Internacional (CC-BY-NC) que permite o uso, a distribuição e reprodução em qualquer meio desde que sem fins comerciais e que o artigo, os autores e o periódico sejam devidamente citados; garantindo uma ampla disponibilização do conhecimento científico e democratização do acesso.
A Alemur não só autoriza como incentiva que os autores e as equipes técnicas de repositórios digitais e outras bases de dados não comerciais depositem cópias dos artigos publicados em blogs pessoais, sites profissionais e locais semelhantes (sempre oferecendo a referência detalhada do documento), nos termos da Licença Creative Commons Atribuição - Não-Comercial 4.0 Internacional (CC-BY-NC).