Combating labor vulnerability: an attempt to minimize the effects of the pandemic
Abstract
To prevent the spread of the Covid-19 virus, the entire world adopted measures to close businesses, resulting in a high unemployment rate. Based on this, members of the UNESCO Chair Core: Water, Women, and Development, professors from UFOP, UFMG, and the professional master's program in Sustainability proposed this extension action project to promote income generation, improve quality of life, and provide professional specialization for individuals in socio-economic vulnerability. To achieve this, remote extension courses were offered. The courses included: (i) Soap and hygiene product manufacturing; (ii) Environment; (iii) Health care applied to the Covid-19 pandemic; (iv) Training for informal workers; and (v) Project Development. In this article, based on student responses, an analysis was conducted to understand their perceptions of the offered courses. It was observed that many people enrolled with the belief that remote courses are for those who do not have time. Additionally, the issue of limited internet access was noted, and, most importantly, it was recognized that teachers have the capacity to positively influence people's lives by addressing relevant topics with a scientific foundation in easily understandable language. This approach aims to, even remotely, enhance the quality of life for the population.
References
CHARCZUK, S. B. Sustentar a Transferência no Ensino Remoto: docência em tempos de pandemia. Educação & Realidade. v. 45, n. 4, e109145, 2020.
COQUEIRO, N. P. da S.; SOUSA, E. C. A educação a distância (EAD) e o ensino remoto emergencial (ERE) em tempos de Pandemia da Covid 19. Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 7, p. 66061-66075, jul. 2021.
COSTA, I. F. R. M. da. Breves considerações sobre saneamento, desenvolvimento sustentável e gestão ambiental urbana no período pós-pandemia de COVID-19. Arquivo Jurídico, v. 7, n. 1, p. 128-137, jan./jun. 2020.
DENARDIN, M. S.; HARTMANN, I. F.; MEDEIROS, A. C.; PLÁCIDO, H. M. B. S.; SOUZA, V. C. de; WINNISCHOFER, S. M. B. A extensão universitária em tempos de pandemia e seus desafios durante as atividades remotas. Compartilha UFPR, p. 1-9, 2021.
FELDMANN, F.; ARAÚJO, S., GIOVANELLI, R. Ação direta para “passar a boiada”. JOTA. 10 de junho de 2020. Disponível em: https://www.jota.info/opiniao-e-analise/artigos/acao-direta-para-passar-a-boiada10062020. Acesso em 15/06/2020
FERNANDES, P. A.; RAMOS, M. J. O sabão contra a COVID-19. Revista de Ciência Elementar, v. 8, n. 2, p. 1-6, 2020.
KNOWLES, M. S. The modern practice of adult education: from pedagogy to andragogy. Cambridge Adult Education, 1980.
MARTINS, Y. V. de M.; PADILHA, W. W. N. Estratégias pedagógicas de inclusão e retenção de estudantes em tempos de pandemia. Revista da ABENO, v. 21, n. 1, p. 1263, 2021.
MELLO, R. R. P. B. de; VILLARDI, R. M.; MELLO, S.; MIRANDA, M. G. de. Desafios no acesso à água e saneamento básico no Brasil e o controle da covid-19. Revista Augustus, v. 25, n. 51, p. 281-293, 2020.
Organización Internacional del Trabajo. Observatorio de la OIT: La COVID-19 y el mundo del trabajo. Quinta edición: Estimaciones actualizadas y análisis. 2020 [citado em 10 ago. 2020]. Disponível em: https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---dgreports/---dcomm/ documents/briefingnote/wcms_749470.pdf
SILVA, M. R. de O.; NASCIMENTO, R. C. do; AMARAL, A. R. P. Impactos socioambientais e a pandemia do novo coronavírus. HOLOS, Ano 36, v. 5, e11015, 2020.
UNICEF - UNITED NATIONS CHILDREN'S FUND. Lavar as mãos com sabão, fundamental na luta contra o coronavírus, está "fora de alcance" para bilhões. 2020. Disponível em: <https://www.unicef.org/guineabissau/pt/comunicados-de-imprensa/lavar-m%C3%A3os-comsab%C3%A3o-fundamental-na-luta-contra-o-coronav%C3%ADrus-est%C3%A1-fora-de>. Acesso em: 19 maio. 2020.
World Health Organization. Safer Water, Better Health: Costs, Benefits and Sustainability of Interventions to Protect and Promote Health. Geneva: World Health Organization, 2019.
World Health Organization. Clinical management of severe acute respiratory infection when novel coronavirus (2019-nCoV) infection is suspected. Geneva: WHO; 2020. Disponível em: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/331446/WHO-2019nCoV-clinical-2020.4-eng.pdf. Acesso em:17 nov. 2020.
Copyright (c) 2023 Kerley dos Santos Alves, Vera Lúcia de Miranda Guarda, Rosangela Maria Ferreira da Costa e Silva, Walison Arthuso Vasconcellos, Adivane Terezinha Costa, Ana Letícia Pilz de Castro, Ângela Leão Andrade
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os autores mantém os direitos autorais dos documentos publicados na Alemur e cedem à revista o direito de publicação dos texto e seus metadados (em múltiplos suportes e formatos), inclusão em bases de dados e assinatura de acordos de indexação atuais e futuros (mesmo com licenças menos restritivas, para os textos, ou sem restrições, para os metadados), de modo a garantir a indexação do documento publicado e seus metadados.
Todos os documentos publicados são distribuídos em acesso aberto, nos termos da Licença Creative Commons Atribuição - Não-Comercial 4.0 Internacional (CC-BY-NC) que permite o uso, a distribuição e reprodução em qualquer meio desde que sem fins comerciais e que o artigo, os autores e o periódico sejam devidamente citados; garantindo uma ampla disponibilização do conhecimento científico e democratização do acesso.
A Alemur não só autoriza como incentiva que os autores e as equipes técnicas de repositórios digitais e outras bases de dados não comerciais depositem cópias dos artigos publicados em blogs pessoais, sites profissionais e locais semelhantes (sempre oferecendo a referência detalhada do documento), nos termos da Licença Creative Commons Atribuição - Não-Comercial 4.0 Internacional (CC-BY-NC).