The use of photographic records as a pedagogical tool for teaching the classification of fungic groups
Abstract
In this work, the authors address the importance of Mycology, the Science of fungi, in School education. Highlighting how fungal photography can be a valuable tool for exploring and documenting fungal biodiversity in local environments, promoting practical understanding of microbial diversity. Furthermore, the photographic recording activity involved students in practical research, encouraging observation and visual analysis skills. The study also emphasizes environmental awareness by disseminating student’s discoveries on social networks, encouraging discussions about the conservation of fungi and their role in maintaining environmental balance. The results showed a high rate of student participation in the activity, suggesting a reasonable level of engagement. However, there was variation in the participation rate between the two classes, with one class demonstrating a higher level of engagement than the other. This may be related to interest in the subject, student workload and other factors. Overall, the study highlights the importance of practical and engaging approaches in science education to promote meaningful learning and awaken student’s sensitivity to the details of the natural environment.
References
GRANDI, Rosely Ana Piccolo. Fungos. In: RAVEN, Peter H.; EVERT, Ray F.; EICHHORN, Susan E. Biologia Vegetal. 7. ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan S.A, 2007.
INGOLD, T. Da transmissão de representações à educação da atenção. Educação. Porto Alegre: v. 33, n. 1, p. 6-25, 2010.
PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Diretrizes Curriculares da Educação Básica do Estado do Paraná. Curitiba: SEED, 2008. P. 14-69. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/diretrizes/dce_cien.pdf. Acesso em: 21 nov. 2023.
TORTORA, G.J.; FUNKE, B.R.; CASE, C.L. Microbiologia. 6 a ed. Porto Alegre: Artmed, 2003.
VIDAL, D. G.; ABDALA, R. D. A fotografia como fonte para a História da Educação: questões teórico-metodológicas e de pesquisa. Educação, v. 30, n. 2, p. 177–194, jul./dez/. 2005.
Copyright (c) 2024 Karoline de Sousa Laranjeira, Antonio Neres Oliveira, Nertan Dias Silva Maia, Michelle Alves de Carvalho
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os autores mantém os direitos autorais dos documentos publicados na Alemur e cedem à revista o direito de publicação dos texto e seus metadados (em múltiplos suportes e formatos), inclusão em bases de dados e assinatura de acordos de indexação atuais e futuros (mesmo com licenças menos restritivas, para os textos, ou sem restrições, para os metadados), de modo a garantir a indexação do documento publicado e seus metadados.
Todos os documentos publicados são distribuídos em acesso aberto, nos termos da Licença Creative Commons Atribuição - Não-Comercial 4.0 Internacional (CC-BY-NC) que permite o uso, a distribuição e reprodução em qualquer meio desde que sem fins comerciais e que o artigo, os autores e o periódico sejam devidamente citados; garantindo uma ampla disponibilização do conhecimento científico e democratização do acesso.
A Alemur não só autoriza como incentiva que os autores e as equipes técnicas de repositórios digitais e outras bases de dados não comerciais depositem cópias dos artigos publicados em blogs pessoais, sites profissionais e locais semelhantes (sempre oferecendo a referência detalhada do documento), nos termos da Licença Creative Commons Atribuição - Não-Comercial 4.0 Internacional (CC-BY-NC).