Mental health in and out of schools: Reception, care and training for educators in Antônio Pereira, Ouro Preto- MG

  • Marta Maria Neves Corrêa FAPEMG
  • Emily de Souza Ferreira
  • Thales Lopes da Silva
  • Adriana Maria de Figueiredo
  • Amanda Roberta Corado
  • Thainá Cristina Gonçalves Aguiar
  • Siomara Aparecida Silva
  • Érica Aparecida Coelho
  • Irisa Seabra dos Reis
  • Jacyra Aparecida Meirelles Rosa
  • Rosângela Minardi Mitre Cotta
  • Aisllan Diego de Assis
Keywords: Mental health and education, Conversation circles, Care and reception, Formation of the school community

Abstract

This article reports how the project “Mental Health in Schools and Outside” was implemented and developed in the district of Antônio Pereira, Ouro Preto, Minas Gerais. The project is linked to the extension and research program “Hand in Hand with Antônio Pereira”, a program promoted by UFOP, IFMG. UFV and FAPEMIG. The objectives of the project are to hold conversation circles in school institutions promoting care, reception and training for educators and school professionals; identify specific demands of each school for the construction and implementation of the extension and mental health course in schools and outside them and develop and prepare the mental health manual in and outside them to train professionals in the school community. The project held conversation circles in all schools in the district, providing welcome, listening, sharing, attention and knowledge, emerging emotions and feelings based on the listening and reports of the participants. The conversation circles helped to mediate conflicts, strengthen bonds, promoting integration between professionals, students, parents, guardians and the entire school community. Through them, it was possible to prepare the manual and course Mental Health in Schools and beyond for all educators in Antônio Pereira.

References

ASSIS, A. Os sentidos da roda: práticas grupais na investigação qualitativa em saúde. Novas Tendências na Investigação Qualitativa, v. 18, 15pp, 2023a.

ASSIS, A. D. de. Manual Saúde mental nas Escolas e fora delas. ASSIS, A. D. de, FIGUEIREDO, A. M. de, COTTA, R. M. M., SILVA, S. A. da (coordenação). Ouro Preto: UFOP, 2023b. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/19c-HWcQTF47s0d28jXeNEzLcSkTO2-e0/view. Acesso em 8 marco, 2024.

BRASIL. Lei nº 14.681, de 18 de setembro de 2023. Institui a Política de Bem-Estar, Saúde e Qualidade de Vida no Trabalho e Valorização dos Profissionais da Educação. Diário Oficial da União - Seção 1 - 19/9/2023, p. 6, 2023.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. Ministério da Educação e do Desporto: Secretaria de Educação Fundamental. Brasília, 1997.

COTTA, R. M. M., CAMPOS, A. A O.., SILVA, L. S., SILVA, L. S., COTTA, F. M., COTTA R. M., SILVEIRA, L. M. C., AFONSO, D. H. Panorama Sobe-Desce e Varal do SUS: o que motiva e o que desmotiva a utilização do Sistema Único de Saúde? Journal of Management & Primary Health Care, v. 9, 1pp6, 2018.

BRESSAN, R. A,BORDIN,I. A,ESTANISLAU, G. M, VIEIRA, M.A. Saúde mental na escola: o que os educadores devem saber. 1. ed. Porto Alegre: Editora Artmed. p 13 - 22, 2014. ISBN 788582711040.014.

SILVA, A. T. V. Roda de conversa como metodologia para partilha de saberes docentes. 2020. 132 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências) – Instituto de Ciências Exatas e Biológicas, Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto, 2020.

SILVA, S.A. et al. O corpo da escola como território de saber, afetos e valor existencial. In: ASSIS, A et al. Manual saúde mental nas escolas e fora delas. - [recurso eletrônico] - Ouro Preto: Ed. UFOP, 2023.

Published
2024-07-28
How to Cite
Neves Corrêa, M. M., Souza Ferreira , E. de, Silva, T. L. da, Figueiredo, A. M. de, Corado, A. R., Gonçalves Aguiar, T. C., Silva, S. A., Coelho, Érica A., Seabra dos Reis, I., Meirelles Rosa, J. A., Minardi Mitre Cotta, R., & Assis, A. D. de. (2024). Mental health in and out of schools: Reception, care and training for educators in Antônio Pereira, Ouro Preto- MG. Além Dos Muros Da Universidade, 9(2), 99-113. Retrieved from https://periodicos.ufop.br/alemur/article/view/7221