A construção social da Voz na performatividade do gênero

uma análise prosódica no falar transgênero feminino

  • Leandro Augusto dos Santos UFOP
  • Leandra Batista Antunes UFOP

Abstract

This study aims to investigate the role of prosody in the social construction of the voice in MTF trans women. To do so, we’ve chosen to work with extracts of videos in the following Youtube channels: Christian Figueiredo and PC Siqueira (cisgender men), Kéfera Buchmann and Niina Secrets (cisgender women), and Mandy Candy and Thiessa (transgender women). We’ve agreed on the choice of videos in the #answer text genre to have more credibility in comparison to each other (BAKHTIN, 1952-1953); we’ve also decided to do it due to prosodic aspects (BARBOSA, 2012). Our acoustic analysis showed that the trans group has tracts that are perceived and descripted as feminine: as the hormone therapy does not change the voice of MTF trans people, it’s possible to say that they might use this feature as a way to show gender performativity, shaping their voices as a social construct (BARROS FILHO, 2005). We observed that the pitch range of the trans group was as high as the cis women. The perception test showed that the trans women we studied have a feminine passability because their voices were evaluated as more feminine than masculine. There were some misconceptions in the analysis of the participants in Christian’s voice excerpts, which are almost as high-pitched as the women’s results. That show that the categories of femininity and masculinity are not as linear as we’d supposed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANTUNES, L. B. O papel da prosódia na expressão de atitudes do locutor em questões. 306f. Tese (Doutorado em Letras: Estudos Linguísticos). Belo Horizonte: UFMG, 2007.
AUBERGÉ, V. A Gestalt Morphology of Prosody Directed by Functions: the Example of a Step Model Developed at ICP. In: Proceedings of the 1st Conference on Speech Prosody. 2002. p. 151-155.
AZUL, D. Transmasculine people’s vocal situations: a critical review of gender-related discourses and empirical data. Int J Land Commun Disord. 2015 Jan; 50(1): 31-47.
BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. Tradução do russo por Paulo Bezerra. Editora 34: São Paulo, 2016[1952-1953].
BARBOSA, P. Conhecendo melhor a prosódia: aspectos teóricos e metodológicos daquilo que molda nossa enunciação. Revista de Estudos da Linguagem, Belo Horizonte, v. 20, n. 1, p. 11-27, jan./jun. 2012. Disponível em: http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/relin/article/view/2571/2523 (Acesso em abril de 2020).
BARBOSA, Plínio; MADUREIRA,Sandra. Manual de fonética acústica experimental: aplicações a dados do português. São Paulo: Cortez Editoria, 2015.
BARROS FILHO, C. A construção social da Voz. In: KYRRILLOS, L. R. Expressividade: da teoria à prática. Rio de Janeiro: Revinter, 2005, p. 27 – 42.
BARROSO, A. F. Sobre a concepção de sujeito em Freud e Lacan. Barbarói, Santa Cruz do Sul, n.36, p.149-159, jan./jun: 2012.
BOLINGER, D. Intonation and its Parts. London: Edward Arnold Publishers, 1985.
BUTLER, J. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1990.
COUPER-KUHLEN, E. An introduction to English Prosody. Tübingen: Niemeyer, 1986.
CRYSTAL, D. Prosodic Systems and Intonation in English. Cambridge: Cambridge University Press, 1969.
FAIRCLOUGH, N. Discurso e mudança social. Editora Universidade de Brasília. Brasília. 2001.
FARIA, B. S. de,; OLIVEIRA, K. V. de.; SILVA, J. P. G.; REIS, C.; GHIO, A.; GAMA, A. C. C. Electroglottography of speakers of Brazilian Portuguese through Objective Multiparameter Vocal Assessment (EVA). Brazilian Journal of otorhinolaryngology. Vol.78, no. 4, São Paulo: jul/ago. 2012
FOUCAULT, M. Vigiar e Punir: nascimento da prisão. Trad. Lígia M. Ponde Vassalo. Petrópolis: Vozes, 1987.
HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
’t HART, Johan, COLLIER, René. & COHEN, Antonie. A Perceptual Study of Intonation. Cambrigde: Cambrigde University Press, 1990.
HERSHBERGER, J. The effects of singing exercises and Melodic Intonation Therapy (MIT) on the male-to-female transgender voice. Tese (Master of Arts) University of North Carolina: Greensboro, 2005.
HIRST, D. & DI CRISTO, A. Intonation Systems. Cambridge: Cambridge University Press, 1998.
LOURO, G. L. Um corpo estranho: ensaios sobre sexualidade e teoria “queer”. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.
MORAES, J. Recherches sur l’Intonation Modale du Portugais Brésilien Parlé à Rio de Janeiro. Thèse de Doctorat de Troisième Cycle. Université de la Sorbonne Nouvelle, Paris III, 1984.
OATES, J. M., DAKATIS, G. Voice, speech and language considerations in the management of male-to-female transsexualism. In: LAFFER, W. Transsexualism and sex reassignment. Nova York: Oxford University Press, 1986, p. 82-91.
https://www.youtube.com/watch?v=ix56JQZjAgk (Christian Figueiredo; Acesso em junho de 2020)
https://www.youtube.com/watch?v=EOR3axDib5o (Christian Figueiredo; Acesso em junho de 2020)
https://www.youtube.com/watch?v=dBcvoc0XhOw (PC Siqueira; Acesso em junho de 2020)
https://www.youtube.com/watch?v=9YxbtZEj20M (PC Siqueira; Acesso em junho de 2020)
https://www.youtube.com/watch?v=yaoqpSFwCuI (PC Siqueira; Acesso em junho de 2020)
https://youtu.be/v6jPpj388-8?list=PLp2Q98-1eIvr-qUW-QnnYdwARhcybxcxd (Kéfera; dakaAcesso em junho de 2020)
https://youtu.be/RldA8s4k5U4?list=PLp2Q98-1eIvr-qUW-QnnYdwARhcybxcxd (Kéfera; Acesso em junho de 2020)
https://www.youtube.com/watch?v=6VJWOPOG0Gg (Niina; Acesso em junho de 2020)
https://www.youtube.com/watch?v=YrICPBnW9Ws&feature=youtu.be&list=PL26UZsgkBx1FAh0s7_7a_nLqxXcU9jnXr (Niina; Acesso em junho de 2020)
https://www.youtube.com/watch?v=_h3h97VEc4s (Mandy; Acesso em junho de 2020)
https://www.youtube.com/watch?v=BglgTpsPxNc (Thiessa; Acesso em junho de 2020)
Published
2020-12-27
Section
Artigos - Fluxo contínuo