CENAS, SÉRIES: César Aira e Andy Warhol

  • Margarete Petri da Rosa UNIVERSIDADE FEDERAL DE OURO PRETO
  • Victor da Rosa Universidade Federal de Ouro Preto

Abstract

This paper aims to lay down similarities between creative processes of the Argentine writer César Aira and the American plastic artist Andy Warhol through the appropriation of spectacular images broadcast by mass media. Through differing artistic processes and each one in their own way, both seem to employ repetition as a strategy of creation by using those images in their works. Aira resorts to repetition in the production of scenes, characters and narrators in order to materialize some sort of serialization. As for Warhol, according to Danto (2012), repetition is a fundamental element in his aesthetics, whose goal was, likewise, creating series as opposed to singular works. In order to establish those parallels, this paper approaches primarily the following works: Las Noches de Flores (AIRA, 2006) and White Burning Car III (Warhol, 1963).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Margarete Petri da Rosa, UNIVERSIDADE FEDERAL DE OURO PRETO

Graduanda em Estudos Literários na Universidade Federal de Ouro Preto

Victor da Rosa, Universidade Federal de Ouro Preto

Doutor em Letras pela Universidade Federal de Santa Catarina

Professor de literatura na Universidade Federal de Ouro Preto

References

AGAMBEN, Giorgio. Infância e História: ensaio sobre a destruição da experiência. In: ______. Infância e História: destruição da experiência e origem da história. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014. p.21-78. Tradução de Henrique Burigo.
AIRA, César. A costureira e o vento. Rio de Janeiro: Rocco, 2013. Tradução de Angélica Freitas.
AIRA, César. As noites de flores. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2006. Tradução de Paulo Andrade Lemos.
AIRA, César. Como me tornei freira. Rio de Janeiro: Rocco, 2013. Tradução: Angélica Freitas.
AIRA, César. Kafka, Duchamp. Tradução de Eduard Marquardt.In: Pequeno manual de procedimentos. Curitiba: Arte e Letra, 2007. p.135-141. Org: Eduard Marquardt e Marco Maschio Chaga.
AIRA, César. Os fantasmas. Rio de Janeiro: Rocco, 2017. Tradução de Joca Wolff.
BARTHES, Roland. A câmara clara: nota sobre a fotografia. Tradução de Júlio Castañon Guimarães. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.
BENJAMIN, Walter. Experiência e pobreza. In: _____. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre a literatura e história da cultura. Tradução de Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1994. p.114-119.
BENJAMIN, Walter. O narrador: considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In: _____. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre a literatura e história da cultura. Tradução de Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1994. p.197-221.
CONTRERAS, Sandra. Relato e sobrevivência. In: Ensaios sobre César Aira. Tradução de Victor da Rosa. Rio de Janeiro. Zazie Edições, 2019. Org: Victor da Rosa e Laura Erber.
DANTO, Arthur. O abuso da beleza: a estética e o conceito de arte. Tradução de Pedro Süssekind. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2015.
DANTO, Arthur. Andy Warhol. Tradução de Vera Pereira. São Paulo: Cosac Naif, 2012.
DEBORD, Guy. A sociedade do espetáculo. Tradução de Estela dos Santos Abreu. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Sobrevivência dos vaga-lumes. Tradução de Vera Casa Nova e Márcia Arbex. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011.
FOSTER, Hal. O retorno do real. In: _____. O retorno do real: a vanguarda no final do século XX. São Paulo: Cosac Naify, 2014. p. 122-158. Tradução: Célia Euvaldo.
KAFKA, Franz. Josefina, a cantora. Tradução de Torrieri Guimarães. São Paulo: Editora Clube do Livro LTDA, 1977.
LADDAGA, Reinaldo. Espectáculos de realidad: ensayo sobre la narrativa latino-americana de las últimas décadas. Comunicação&política, v.24, nº3, p.159-178. Disponível em: [https://www.academia.edu/7972416/Espect%C3%A1culos_de_realidad_Laddaga]. Acesso em: 01/12/2020.
WARHOL, ANDY. A filosofia de Andy Warhol: de A a B e de volta a A. Tradução de José Rubens Siqueira. Rio de Janeiro: Cobogó, 2008.
WARHOL, ANDY; HACKETT, Pat. Popismo: os anos sessenta segundo Warhol. Rio de Janeiro: Cobogó, 2013.
Published
2021-07-13