Destabilizing Knowledge

indiscipline supporting the expansion of access to the performing arts

Keywords: scene, disability, indiscipline, theater, accessibility

Abstract

This article discusses the notion of indiscipline and its relationship with the expansion of access to the performing arts field, in reference to the practices developed in a theater workshop and the work of an artistic collective. The undisciplined way of breaking with the standards of control and validation appears here as a possibility to stimulate the presence of disabilities on the stage and the implosion of the comparative approach between artists with and without disabilities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcia Berselli, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).

Professora do Departamento de Artes Cênicas da Universidade Federal de Santa Maria. Líder do Grupo de Pesquisa Teatro Flexível: práticas cênicas e acessibilidade (CNPq/UFSM) e do Laboratório de Criação (LACRI/CNPq). Coordenadora do Programa de Extensão Práticas cênicas, escola e acessibilidade.

Artista da cena.

Marta Isaacsson, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS).

Professor Titular da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, onde atua no ensino da graduação e pós-graduação de Artes Cênicas. Sua formação de pós-graduação se fez inteiramente na Université de Paris III, com ênfase em Estudos Teatrais (1987-1991, bolsa CAPES), sob a orientação de Jean-Pierre Ryngaert. Em 2017-18, realizou estágio sênior junto ao CNRS/Université de Paris III, sob a supervisão da Profa. Béatrice Picon-Vallin.

References

BRUNELLE-CÔTÉ, Laurence; DROUIN, Simon. Bureau de l’APA: entrevista pessoal. Entrevista realizada pela primeira autora em 29 de julho de 2018.

CADIEUX, Alexandre. Théâtre: les doux virtuoses de rien du Bureau de l’APA. In: Le Devoir. Culture. 31 de maio de 2017. Montreal. Disponível em <https://www.ledevoir.com/culture/theatre/500038/le-bureau-de-l-apa-doux-virtuoses-de-rien>. Acesso em 18 de julho de 2018.

ESPACE LIBRE – Cahier pédagogique. Les oiseaux mécaniques, Le Bureau de l’APA, Montréal, 2015.

FORTIN, Sylvie. Nem do Lado Direito, nem do Avesso: o artista e suas modalidades de experiências de si e do mundo. In: WOSNIAK, Cristiane; MARINHO, Nirvana (Org.). O Avesso do Avesso do Corpo: Educação somática como práxis. Joinville: Nova Letra, 2011, p. 25-42.

GROTOWSKI, Jerzy. Em busca de um teatro pobre. [Tradução de Aldomar Conrado]. 3ª ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1987.

ISAACSSON, Marta. Cena multimídia, poéticas tecnológicas e efeitos intermediais. Cena, corpo e dramaturgia: entre tradição e contemporaneidade. Org. Antonia Pereira, Marta Isaacsson e Walter Lima Torres. Rio de Janeiro: Pão e Rosas, 2012, p. 85-99.

PASQUIER, Renaud; SCHREIBER, David. De l’interdiscipline à l’indiscipline. Et retour ?, Labyrinthe [En ligne], 27 | 2007 (2).

VERNER, Lorraine. L’interdiscipline à l’œuvre dans l’art. Marges [En ligne], 04 | 2005.

Published
2020-07-22
How to Cite
BERSELLI, M.; ISAACSSON, M. Destabilizing Knowledge: indiscipline supporting the expansion of access to the performing arts. Ephemera: Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal de Ouro Preto, v. 3, n. 5, p. 142-158, 22 Jul. 2020.