Coronavirus pandemic at Jornal da BandNews FM 1st Edition: exercising citizenship and participation of the listener in the information flow
Abstract
Since its emergence, around the 1920s, radio has followed many of the tragedies and catastrophes that have befallen humanity. Two world wars, natural disasters and pandemics were covered by radio journalism, with the involvement of thousands of professionals worldwide. During the coronavirus pandemic in Brazil, with the tragic occurrence of thousands of deaths, countless radio coverage has been carried out throughout the year 2020. The main objective of this article is to analyze, within the production dynamics of Jornal da BandNews Fm 1st Edition, in the period from 25 May to 25 June 2020, how listeners participate through messages sent to the broadcaster via the whatsapp application and through the chat coupled to their live broadcasts on lives, on youtube, and to what extent this participation influences the flow of news coverage about the coronavirus.
References
- BAUER, Martin W; GASKELL, George. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. 11ª ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2013.
- CANCLINI, Nestor Garcia. Consumidores e Cidadãos – Conflitos Multiculturais da Globalização. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 1997.
- CURY, Adriana Aparecida. A convergência tecnológica no radiojornalismo do rádio em que o ouvinte é feito para ouvir para o rádio em que o ouvinte faz a pauta: lógicas de produção em tempos de interatividade. Dissertação de mestrado. São Paulo: UNIP, 2016.
- GOMES, Wilson. “Esfera Pública e Media: com Habermas contra Habermas”. In: RUBIM, Antonio Albino Canelas; BENTZ, Ione Maria G. e PINTO, Milton José (orgs.) Produção e Recepção dos Sentidos Midiáticos, Petropólis: Vozes, 1998, p.155-185.
- JENKINS, Henry; GREEEN, Joshua; FORD, Sam. Cultura da Conexão: criando valor e significado por meio da mídia propagável. São Paulo: Aleph, 2014.
- KISCHINHEVSKY, Marcelo. Rádio e Mídias Sociais: Mediações e Interações Radiofônicas em Plataformas Digitais de Comunicação. Rio de Janeiro: Mauad X, 2016.