Interviews to radio stations and podcasts as the axis of the Brazilian presidential candidates' strategies in 2022

  • Marcelo Kischinhevsky Universidade Federal do Rio de Janeiro https://orcid.org/0000-0002-4838-2162
  • Leonardo Lopes do Couto Universidade Federal do Rio de Janeiro
Keywords: radiojournalism, radio, podcasting, politics, elections

Abstract

The article investigates the strategies of the three presidential pre-candidates best placed in the opinion polls by the end of June 2022 – Luiz Inácio Lula da Silva (PT), Jair Bolsonaro (PL) and Ciro Gomes (PDT), respectively – in relation to radio and podcasting. From the analysis of Lula's interviews to podcasts Podpah and Mano a Mano, Bolsonaro's to Jovem Pan and Tupi radios, and Ciro's to Bandeirantes Radio and Flow podcast, we seek to understand how the sound media in the context of expanded radio favors the circulation of the speeches of the candidates, most often without contradiction by the interviewers. The analysis focuses on the questions asked to pre-candidates, classifying them by valences (positive, neutral and negative) and categories (personal, political). As an additional methodological procedure, a semi-structured interview was carried out with Lula's press officer.

Author Biographies

Marcelo Kischinhevsky, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Professor do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e dos cursos de Jornalismo e Radialismo da Escola de Comunicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), onde dirige o Núcleo de Rádio e TV, é doutor em Comunicação e Cultura pela mesma instituição e bolsista de Produtividade em Pesquisa do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico – CNPq.

Leonardo Lopes do Couto, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Mestrando no Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), com bolsa do CNPq, bacharel em Comunicação com habilitação em Jornalismo pela mesma instituição.

https://orcid.org/0000-0001-7309-3939

 

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Published
2022-12-27
How to Cite
Kischinhevsky, M., & Couto, L. L. do. (2022). Interviews to radio stations and podcasts as the axis of the Brazilian presidential candidates’ strategies in 2022. Radiofonias – Journal of Audio Media Studies, 13(2), 7-32. Retrieved from https://periodicos.ufop.br/radiofonias/article/view/6480
Section
Dossiê "Radiojornalismo e Cobertura Eleitoral"