Radio in search of the young audience: the role of social media in building bonds with listeners

  • Helen Pinto de Britto Fontes
Keywords: Young radio, Social Media., Bond

Abstract

The competition for young people's attention in the multi-platform media landscape encourages a greater understanding of current radio. For this article, the production of the communication environment supported by social networks is verified, in addition to sound emission. The focus is on the two stations that proclaim themselves to be aimed at young people in Rio de Janeiro: Radio Mix Rio FM and Radio Mood FM. The study derives from doctoral research, includes listening to radio stations and analyzing pages on Facebook, Instagram, Twitter and YouTube channels. Among the results, there is an underutilization of social networks to establish links between broadcasters and the public. It is possible to identify the lack of planning for the use of platform resources, lack of interaction and stagnation of profiles on these networks.

References

ALVES, T. C. Afetividade na comunicação sonora. Revista Sonora, v. 5, n. 9, p. São Paulo: Unicamp, 2014.

BAUMWORCEL, A. Breve balanço do campo de estudos de juventude e mídia sonora no Brasil. In: XXXIII CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 2010, Caxias do Sul. Anais... São Paulo: Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação, 2010.

BRAGA, J.L. Interação & recepção. In: Encontro Anual da Compós, 9., 2000. Porto Alegre. Anais...Porto Alegre: PUC-RS, 2000.

BRENNER, A.; CARRANO, P. e DAYRELL, J. Juventude brasileira: culturas do lazer e do tempo livre. In: ABRAMO, H. W. (Org.) Retratos da juventude brasileira: análises de uma pesquisa nacional, 2005.

CAMPOS, T. e BARBALHO, A. Juventude e espaços sociais: uma análise conceitual. Passagens. v 2, n 1, jul. 2011. Disponível em: . Acesso em 25 de mar. 2020.

CARPINTERO, H. y LAFUENTE, E. El método histórico de las generaciones: el caso de la psicología española. Revista de Historia de la Psicología, v. 28, n. 1, p. 67-85, 2007.

CEBRIÁN HERREROS, M. O rádio no contexto da comunicação multiplataforma. Rádio-Leituras, n.2, jul/dez.2011. p. 69-105.

FERRARETTO, L. A. Rádio: teoria e prática. 1. ed. São Paulo: Summus, 2014.

FREITAS, M. V. (Org.). Juventude e adolescência no Brasil: referências conceituais. São Paulo: Ação Educativa, 2005.
Disponível em: Acesso em 20 nov. 2015.

JACKS, N. e SCHMITZ, D. M. Sujeitos juvenis e protagonismo social em Jesus Martin-Barbero. Revista Famecos: Midia Cultura e Tecnologia, v. 24, n. 2, maio-agosto, 2017.

KISCHINHEVSKY, M. Por uma economia política do rádio musical: articulações entre as indústrias da música e da radiodifusão sonora. Matrizes, ano 5, n. 1 jul./dez, p. 247-258, São Paulo, 2011.

KISCHINHEVSKY, M. Rádio social: mapeando novas práticas interacionais sonoras. Revista FAMECOS: Mídia, cultura e tecnologia, v. 19, n. 2, p. 410-437, 2012.

KISCHINHEVSKY, M. Rádio e Mídias Sociais: mediações e interações radiofônicas em plataformas digitais de comunicação. Rio de Janeiro: Mauad X, 2016.

LOPEZ, D.C. Radiojornalismo hipermidiático: tendências e perspectivas do jornalismo de rádio all news brasileiro em um contexto de convergência tecnológica. Tese (Doutorado em Comunicação). Universidade Federal da Bahia, Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura Contemporâneas, Salvador, 2009.

MENEZES, J. E. de O. Rádio e Cidade: Vínculos sonoros. São Paulo: Annablume, 2007.

MENEZES, J. E. de O.; PERTINHEZ, S. C. Era uma vez um podcast: Os vínculos sonoros em “Histórias de Ninar para Garotas Rebeldes”. Revista Rádio-Leituras, Mariana-MG, v.10, n. 02, pp.109-124, jul./dez.2019.

PRATA, N. Webradio: Novos gêneros, novas formas de interação. Florianópolis: Insular, 2009.

PRIMO, A. Interação mediada por computador. Porto Alegre: Sulina, 2007.

SCOLARI, C. A. Ecología de los medios. Mapa de un nicho teórico. Quaderns del CAC, Barcelona, n. 34, vol. XIII (1), p. 17-25, jun/ 2010.

THOMPSON, J. B. A mídia e a modernidade. Petrópolis: Vozes, 1998.
Published
2024-01-18
How to Cite
Pinto de Britto Fontes, H. (2024). Radio in search of the young audience: the role of social media in building bonds with listeners. Radiofonias – Journal of Audio Media Studies, 14(3), 166-198. Retrieved from https://periodicos.ufop.br/radiofonias/article/view/7008