History to Listen To
An Analysis of the Podcasts Paroles d’histoire and História Pirata
Abstract
This article aims to conduct a comparative analysis of two public history initiatives developed in France and Brazil. The podcast Paroles d’histoire, created in 2018 by André Loez, has produced over 300 episodes dedicated to sharing news, releases, and current affairs in the historiographical field in France. Meanwhile, História Pirata was launched in 2020 by Rafael Verdasca with the purpose of assisting high school students and those preparing for the ENEM and university entrance exams who were deprived of in-person classes due to restrictions imposed at the onset of the COVID-19 pandemic; it has since amassed over 150 episodes. We proceed from the hypothesis that both programs not only serve as privileged platforms for disseminating history to a broad audience but also function as new spaces for the consecration, recognition, and legitimization of certain agents within the French and Brazilian historiographical fields. By collecting data from streaming platforms and the podcasts’ social media channels, we were able to present a comparative portrait of the two initiatives. The research revealed programs with significant longevity, strong engagement from the historian community, and broad thematic coverage, confirming the hypothesis that both podcasts play an important role in the consecration, recognition, and legitimization of agents in the historiographical fields of France and Brazil.
References
BONETE, Wilian Junior ; BECHLER, Rosiane. “Podcast Cata-Ehventos: experiências em divulgação científica e ensino de História”. In: SOTANA, Edvaldo Correa; RODRIGUES JUNIOR, Osvaldo. Ensino de História e mídias eletrônicas. São Paulo: Paruna Editorial, 2023. p.155-166.
BONINI, Tiziano. A “segunda era” do podcasting: reenquadrando o podcasting como um novo meio digital massivo. Tradução: Marcelo Kischinhevsky. Radiofonias — Revista de Estudos em Mídia Sonora, Mariana-MG, v. 11, n. 01, p. 13-32, jan./abr. 2020. Disponível em: https://periodicos.ufop.br/radiofonias/article/view/4315 Acesso realizado em 05/05/2025.
BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Lisboa: Edições 70, 2011.
CARVALHO, Bruno Leal Pastor de; TEIXEIRA, Ana Paula Tavares (editores). História pública e divulgação de história. São Paulo: Letra e Voz, 2019.
COHEN, Évelyne. La baladodiffusion: de la réécoute à la création sonore de podcasts. Sociétés & Représentations, nº 48, automne, 2019, p.159-167. Disponível em : https://shs.cairn.info/revue-societes-et-representations-2019-2-page-159?lang=fr Acesso realizado em: 05/05/2025.
FREIRE, Eugênio Paccelli Aguiar. Podcast: breve história de uma nova tecnologia educacional. Educação em Revista, Marília, v.18, n.2, jul.-dez, 2017, pp.55-70.
RODRIGUES, Icles. Usos pedagógicos para YouTube e podcasts. In: PINKSY, Jaime; PINSKY, Carla Bassanezi. Novos combates pela História: desafios – ensino. São Paulo: Contexto: 2021. pp.175-197.
SANTHIAGO, Ricardo. “Duas palavras, muitos significados: alguns comentários sobre história pública no Brasil”. In: MAUAD, Ana Maria. ALMEIDA, Juniele Rabêle de; SANTHIAGO, Ricardo. História pública no Brasil: sentidos e itinerários. São Paulo: Letra e Voz, 2016. pp.23-36.
SILVA, Antonio Carlos; CHAGAS, Luan José Vaz. A segunda era dos podcasts no Brasil: historiografia recente da consolidação da mídia sonora contexto do rádio expandido. Revista Comunicação, Cultura & Sociedade. V.8, Ano 8, 2021/2. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/ccs/article/view/5682 Acesso realizado em 05/05/2025.
SILVA, Cesar Agenor Fernandes da; SILVA, Marcelo de Souza. Os desafios da História em tempos de negacionismo: ensino na produção de podcast. Revista Horizontes Históricos [online], vol.9, n.2, jul./2024-dez./2024. pp. 103-123. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/HORIZONTES/article/view/22106 Acesso realizado em: 05/05/2025.