Exploratory-investigative tasks in mosaic construction in a 7th grade class

Keywords: Mosaic, Elementary Education, Exploratory-investigative tasks, Geometry

Abstract

The present study aimed to analyze how an education that prioritizes tasks of exploratory- investigative nature can contribute to the generation and/or mobilization of geometric concepts in the 7th grade students of elementary school. The investigation of a qualitative nature, in the form descriptive and interpretative occurred in a public school of Pilar do Sul (SP). The technique of triangulation of data involved audio, video and photographs’ records, students’ written records and observation notes of the participant teacher - researcher. The survey results allowed that with the experiences, the students used a mathematical language with greater mastery of mathematical terms, furthermore, they demonstrated appropriating and/or expand figural concepts like angles, straight, regular polygons and mobilized such knowledge during the exploration of the properties and relations of these objects.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, Sérgio; DALCIN, Mário. Mosaicos no plano. Revista do Professor de Matemática, Rio de Janeiro, n. 40, p. 3-12, maio/ago. 1999.

ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo. A etnografia na prática escolar. Campinas, São Paulo: Papirus, 2002.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática – terceiro e quarto ciclos do Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BROCARDO, Joana. As investigações na aula de Matemática: um projecto curricular no 8º ano. 2001. 621f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Ciências. Universidade de Lisboa. Lisboa.

FABRICIO, Mariana Capelin. A configuração de polígonos regulares e simetria para a construção de mosaicos no 6º ano do Ensino Fundamental. 2016. 109f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) – Centro de Ciências Exatas e de Tecnologia. Universidade Federal de São Carlos. Sorocaba.

FERNANDES, Domingos; FONSECA, Lina. Argumentação e demonstração no contexto da formação inicial de professores. In: ENCONTRO DE INVESTIGAÇÃO EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, Évora. Actas do EIEM, Évora: SPCE (Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação): 2003, p. 249-275.

MARTINS, Gilberto de Andrade. Estudo de caso: uma estratégia de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2008.

MIRANDA, Sílvia Andrea Alexandre. Construção de mosaicos: uma análise por meio de tarefas exploratório-investigativas no 7º ano do Ensino Fundamental. 2014. 257f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Exatas) – Centro de Ciências Exatas e de Tecnologia. Universidade Federal de São Carlos. Sorocaba.

OLIVEIRA, Hélia Margarida; SEGURADO, Maria Irene; PONTE, João Pedro da. Explorar, investigar e discutir na aula de Matemática. In: ENCONTRO NACIONAL DE PROFESSORES DE MATEMÁTICA, Almada. Actas do ProfMat1996, Lisboa: APM, 1996, p. 207-213.

PONTE, João Pedro da; OLIVEIRA, Hélia; BRUNHEIRA, Lina; VARANDAS, José Manuel. O trabalho do professor numa aula de investigação matemática. Quadrante, Lisboa, v.7, n.2, p.41-70, 1998.

PONTE, João Pedro da. Gestão curricular em Matemática. In: SEMINÁRIO DE INVESTIGAÇÃO EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, XVI, Setúbal. Actas do XVI SIEM: O professor e o desenvolvimento curricular. Lisboa: APM, 2005, p. 11-34.

PONTE, João Pedro da. Investigar, ensinar e aprender. In: ENCONTRO NACIONAL DE PROFESSORES DE MATEMÁTICA, Lisboa. Actas do ProfMat2003, Lisboa: APM, 2003, p. 25-39.

PONTE, João Pedro da; BROCARDO, Joana; OLIVEIRA, Hélia. Investigações matemáticas na sala de aula. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

SANTOS, Cristiane de Oliveira. A importância da visualização no ensino da Geometria plana e espacial. 2009. 49f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) – Unidade Universitária de Jussara. Universidade Estadual de Goiás. Jussara.

SÃO PAULO (Estado). Secretaria de Estado da Educação. Caderno do Professor: Matemática, 6ª série/7º ano. São Paulo: SEE-SP, 2014.

SÃO PAULO (Estado). Secretaria de Estado da Educação. Caderno do Aluno: Matemática, 6ª série/7º ano. São Paulo: SEE-SP, 2014.

SENA, Rebeca Moreira; DORNELES, Beatriz Vargas. Ensino de Geometria: rumos da pesquisa (1991-2011). Revemat, Florianópolis, v. 8, n.1, p. 138-155, 2013.

SEGURADO, Irene; PONTE, João Pedro da. Concepções sobre a Matemática e trabalho investigativo. Quadrante, Lisboa, v.7, n. 2, p. 5-40, 1998.

TALL, David. Cognitive growth in elementary and advanced mathematical thinking. In: MEIRA, Luciano; CARRAHER, M. David. (Ed.). Proceedings of the Nineteenth International Conference for the Psychology of Mathematics Education. Recife, v. 1, p. 61-75, 1995.

Published
2019-05-01
How to Cite
MIRANDA, S. A. A.; OLIVEIRA, P. C. Exploratory-investigative tasks in mosaic construction in a 7th grade class. Revemop, v. 1, n. 2, p. 285 - 312, 1 May 2019.
Section
Article