"It changed the way i saw Math!": the interview as a path to pedagogical practice
Abstract
This article is about the elaboration of the Directed Notebook, inspired by the Didactics of Mathematics by Júlio César de Mello e Souza, aka Malba Tahan (1895 - 1974). In this proposal, a qualitative approach was used as a methodological resource for teaching practices in elementary education. The interview instrument was carried out with a mathematical educator and former student of Malba Tahan, Sergio Lorenzato. After analyzing the interview data, we sought to establish a past-present dialogue between Malba Tahan's speech and the statements of the deponent when he was his student. The theme focused on the knowledge of the directed notebook and this movement allows the reflection that the history of mathematics education can contribute to create research scenarios for the practice in the classroom.
Downloads
References
ABREU, Rodrigo. Guimarães. Uma história oral da Etnomatemática: caminhos para a dimensão educacional. 2017. 195f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação. Universidade São Paulo. São Paulo.
AMADO, Jorge. Manual de investigação qualitativa em Educação. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2013.
BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. Relação entre a pesquisa em Educação Matemática e a prática pedagógica. Bolema, Rio Claro, v. 7, n. 8, p. 7-14, 1992.
COSTA, Leonardo Santos. Malba Tahan e a revista Al-Karismi: diálogos e possibilidades interdisciplinares com a História da Educação Matemática no Ensino Fundamental. 2015. 112f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Instituto de Ciências Exatas e Naturais do Pontal. Universidade Federal de Uberlândia. Ituiutaba.
FIORENTINI, Dario; LORENZATO, Sergio. Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas: Autores Associados, 2006.
GARNICA, Antonio Vicente Marafioti; SOUZA, Luzia Aparecida de. Elementos de História da Educação Matemática. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2012.
LIMA, Claudia Neves do Monte Freitas; NACARATO, Adair Mendes. A investigação da própria prática: mobilização e apropriação de saberes profissionais em Matemática. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 25, n. 2, p. 241-266, ago. 2009.
OLIVEIRA, Cristiane Coppe de. Do menino “Julinho” a “Malba Tahan”: uma viagem pelo oásis do ensino da Matemática. 2001. 192f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas. Universidade Estadual Paulista. Rio Claro.
PONTE, João Pedro da. Investigar a nossa própria prática: uma estratégia de formação e de construção do conhecimento profissional. Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática, Granada, v. 2, n. 4, p. 153-180, jun. 2008.
TAHAN, Malba. Didática da Matemática. v. 1. São Paulo: Saraiva, 1961a.
TAHAN, Malba. Didática da Matemática. v. 2. São Paulo: Saraiva, 1961b.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.