The insertion of original texts in the discipline of History of Mathematics from a problem in the document Sea Island Mathematical Manual

Keywords: Sea Island Mathematical Manual, Original documents and texts, History of mathematics, Mathematics teaching

Abstract

The aim of this study is to present a proposal for the application of the original text containing the first problem of the document Sea Island Mathematical Manual in the discipline of History of Mathematics. The study was characterized as a bibliographic and documentary research. And for the application of problem 1, a moment was arranged in the discipline of History of Mathematics at the State University of Ceará. This application showed the possibility of inserting historical texts in the classroom, as a way to mobilize mathematical knowledge through practical situations present in this problem. In addition, it allowed students to infer questions about what mathematical knowledge could be used to solve it. Thus, this research aims to collaborate with other studies that propose to insert original documents or texts in the classroom. 

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Author Biographies

Lívia Monteiro Pontes, Universidade Estadual do Ceará

É graduanda do curso de Licenciatura em Matemática pela Universidade Estadual do Ceará e membro do Grupo de Pesquisa em Educação e História da Matemática (GPEHM). Desenvolve projeto na área da Educação Matemática, com ênfase em História de Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Fontes históricas, instrumentos matemáticos, interface entre história e ensino de matemática e formação do professor de matemática.

Antonia Naiara de Sousa Batista, Universidade Estadual do Ceará

Possui graduação em Licenciatura em Matemática (2016), pela Universidade Estadual do Ceará (UECE) e mestrado (2018) pela Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática (PGECM), no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE). É vice-líder do Grupo de Pesquisa em Educação e História da Matemática (GPEHM). Atualmente é professora substituta do Curso de Licenciatura em Matemática e Doutoranda da Pós-Graduação em Educação, ambos na Universidade Estadual do Ceará (UECE). Tem experiência na área da Educação Matemática e da História da Matemática, com ênfase, na formação de professores de matemática, articulação entre história e ensino de matemática, e instrumentos matemáticos.

Ana Carolina Costa Pereira, Universidade Estadual do Ceará

Professora da Universidade Estadual do Ceará (UECE), Fortaleza, Ceará, Brasil.

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Published
2021-01-01
How to Cite
PONTES, L. M.; BATISTA, A. N. DE S.; PEREIRA, A. C. C. The insertion of original texts in the discipline of History of Mathematics from a problem in the document Sea Island Mathematical Manual. Revemop, v. 3, p. e202101, 1 Jan. 2021.
Section
Article