Mathematics Teacher Training Mediated by Pedagogical Coordinator
Abstract
In this article, the study that aims to understand possibilities and challenges when investigating in-service training for a mathematics teacher mediated by the pedagogical coordinator will be presented. A qualitative action-interpretive research was carried out, as the study was developed at the school where the researcher exercises the role of pedagogical coordinator. The analyzed data were obtained from observations of classes and from the Feedback made between the mathematics teacher and the pedagogical coordinator. The results found reveal challenges regarding the time to be devoted by the pedagogical coordinator in the preparation and preparation of the formative agenda and the lack of specific training for the coordinating teacher to develop teacher training. Regarding the possibilities, the possibility of problematizing real classroom practice during formative Feedback is highlighted.
Downloads
References
ALMEIDA, L. R. de. A dimensão relacional no processo de formação docente: uma abordagem possível. In: BRUNO, E. B. G.; ALMEIDA, L. R.; CHRISTOV, L. H. S. (orgs). O coordenador pedagógico e a formação docente. São Paulo: Loyola, 2006.
ALMEIDA, L. R. de; PLACCO, V. M. N. de S. Coordenador pedagógico e questões da contemporaneidade (O). São Paulo: Edições Loyola, 2006.
ALMEIDA, L. R. de; PLACCO, V. M. N de S. O papel do coordenador pedagógico. Revista Educação, v. 12, n. 142, p. 7-11, 2009.
CANDAU, V. Formação continuada de professores: tendências atuais. In: REALE, A. M. M. R.; MIZUKAMI, M. G. N. (Orgs.). Formação continuada de professores: tendências atuais. São Carlos: Edufscar, 2003.
FONSECA, J. J. S. da. Metodologia da Pesquisa Científica. Fortaleza: UEC, 2002.
FREIRE, P. Política e Educação: Ensaios. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2001.
GOUVEIA, B.; PLACCO, V. M. N. S. A formação permanente, o papel do coordenador pedagógico e a rede colaborativa. In: ALMEIDA, L. R.; PLACCO, V. M. N. S. O coordenador pedagógico e a formação centrada na escola. São Paulo: Edições Loyola, 2013. p. 69-80.
MARIN, A. J. Educação Continuada: introdução a uma análise de termos e concepções. São Paulo: Papirus, 1995.
NÓVOA, A. Formação de professores e trabalho pedagógico. Lisboa: Educa, 2002.
OLIVEIRA, C. A. D. O papel do (a) professor (a) coordenador (a) pedagógico (a) na formação em serviço dos (as) docentes do ensino fundamental II: uma análise dessa função em uma rede municipal de ensino do interior paulista. 2018. 124 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, SP, 2018.
PIMENTA, S. G.; GHEDIN, E. Professor Reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. São Paulo: Cortez, 2002.
PLACCO, V. M. N. S. Formação e Prática do Orientador e do Educador. 5. ed. Campinas: Papirus, 2002.
SAMPAIO, M. M. O coordenador pedagógico e a formação continuada de professores em serviço: uma análise em escolas públicas da região metropolitana do estado de Sergipe. 2018. 156 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, SE, 2018.
SILVA, P.S.; TRALDI, A. Jr. Linguagem matemática no processo de aprendizagem de um grupo de estudantes surdos. Revista da Sociedade Brasileira de Educação Matemática – Regional São Paulo, v. 16, n. 23, p. 323-347, 2019.
SILVEIRA, D. T. (Orgs.). Métodos de Pesquisa. Porto Alegre: Editora de UFRGS, 2009. p. 31 -42.
SOUZA, L. R de. Formação continuada em serviço: do coordenador pedagógico ao professor: o caso da rede municipal de São Paulo. 2017. 106 f. Dissertação (Mestrado em Gestão e Práticas Educacionais) - Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2017.