Plane Geometry in standardized exams: an analysis of ENEM, ENCCEJA and ENADE
Abstract
The aim of the article is to discuss how plane geometry is included in three standardized exams: the National High School Exam (Enem); the National Examination for Certification of Skills for Young People and Adults (Encceja); and the National Student Performance Examination (Enade). Methodologically, this is a documentary research, which takes a qualitative approach, in which data analysis was performed in a descriptive and interpretive manner. The main results showed the potential and adaptability of this content in external applications applied on a large scale to different levels and modalities of teaching. Thus, it is expected that this study can help students and teachers, considering the teaching and learning process of the discipline, bringing gains for an improvement in the quality of education, evidenced by standardized exams.
Downloads
References
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil, Brasília, 1988.
BRASIL. Portaria MEC nº 438, de 28 de maio de 1998. Institui o Exame Nacional do Ensino Médio – ENEM. Diário Oficial da União, Brasília, 28 mai. 1998.
BRASIL, Parâmetros Curriculares Nacionais – Ensino Fundamental e Ensino Médio, Diário Oficial da União, Brasília, 1999.
BRASIL. Portaria nº 2.270, de 14 de agosto de 2002. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Diário Oficial da União, Brasília, 2002.
BRASIL. Lei n° 10.861 de 14 de abril de 2004. Institui o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior – SINAES e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 2004.
BRASIL. Matriz de Referência para o ENCCEJA. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, Brasília, 2005.
BRASIL. Portaria Inep n° 109 de 27 de maio de 2009. Estabelece a sistemática para a realização do Exame Nacional do Ensino Médio no exercício de 2009 (ENEM/2009). Diário Oficial da União, Brasília, 28 mai. 2009a.
BRASIL. Matriz de Referência para o ENEM. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, Brasília, 2009b.
BRASIL. Exame nacional de desempenho dos estudantes (ENADE)/Matemática – Licenciatura. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, Brasília, 2017a.
BRASIL. Exame nacional de desempenho dos estudantes (ENADE)/Matemática - Bacharelado. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, Brasília, 2017b.
BRASIL. Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM)/Matemática. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, Brasília, 2019a.
BRASIL. Exame Nacional para Certificação de Competências de Jovens e Adultos (ENCCEJA)/Matemática. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, Brasília, 2019b.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 1994.
FUSARI, José Cerchi. O papel do planejamento na formação escolar de educador. São Paulo: SE, 1998.
KRIPKA, Rosana Maria Luvezute; SCHELLER, Morgana; BONOTTO, Danusa de Lara. Pesquisa documental na pesquisa qualitativa: conceitos e caracterização. Revista de investigaciones UNAD, v. 14, n. 2, p. 55-73, jul./dez. 2015.
LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. Em Aberto, v. 5, n. 31, p. 43-48, jul./set. 1986.
MARQUES, Rodrigo; STIEG, Ronildo; SANTOS, Wagner dos. Exames estandardizados: uma análise dos modelos e das teorias na produção acadêmica. Meta: avaliação, v. 12, n. 34, p. 1-27, jan./mar. 2020.
OLIVEIRA, Fabio Caires; BUCHARDT, Arlete Tavares. Formação continuada: uma proposta de prática investigativa e interdisciplinar para o ensino de geometria plana. Revista Prática Docente, v. 3, n. 1, p. 75-90, 2018.
PINTO, Fidelina Maria Candido et al. Aplicação De Métodos Alternativos No Ensino Da Geometria Plana. Anais ... Seminário de Pesquisa e Inovação Tecnológica-SEPIT, v. 2, n. 1, 2019.
SOARES, Denilson Junio Marques; SOARES, Talita Emidio Andrade; DOS SANTOS, Wagner. Análise da qualidade psicométrica da prova de matemática do Exame Nacional do Ensino Médio brasileiro de 2018. Actualidades Investigativas en Educación, v. 21, n. 1, p. 86-115, 2021.
TORTORA, Evandro; PIROLA, Nelson Antonio. Resolução de problemas de Geometria e atribuição de sucesso e fracasso das crianças dos anos iniciais. Revemop, v. 1, n. 2, p. 207-228, 2019.
WERLE, Flávia Obino Corrêa. Avaliação em larga escala foco na escola. São Leopoldo: Oikos, 2010.