Methodology for Trigonometric Problem Solving
Abstract
This study reflects the methodology for solving trigonometric problems at the Instituto Superior Técnico Militar in Luanda, Republic of Angola. In this research, the studied problematic had as objective the elaboration of a methodological strategy that aimed at the contribution of the researcher in the improvement of the teaching-learning process of problem solving by applying trigonometry in the Engineering courses. The methodological approach for research design is quantitative-qualitative (mixed). For the theoretical foundation, an analysis and brief interpretation of the main works on problem solving was carried out, with emphasis on Polya's. Results and conclusions identified the difficulties of cadets and teachers, as well as a proposal for a methodological strategy.
Downloads
References
ANDRADE, M. M. Introdução À Metodologia Do Trabalho Científico. São Paulo: Atlas S.A, 2007.
ANONIMO. Wikipédia. Wikipédia: A Enciclopédia livre, 2018. Disponivel em: <https://pt.wikipedia.org/wiki/Resolu%C3%A7%C3%A3o_de_problemas>. Acesso em: 2021.
BONILHA, M. A. D. C.; VIDIGAL, S. M. P. Resolução de Problemas nas aulas de Matemática: O Recurso Problemateca. 1ª. ed. São Paulo: Grupo A Penso, v. Primeiro, 2016.
DANTE, L. R. Matemática Contexto & Aplicação. 5ª. ed. São Paulo: Ática, v. 3º, 2011.
EDUCAÇÃO, P. portaleducacao.com.br. https: //siteantigo.portaleducacao.com.br/, 2009. Disponivel em: <https://siteantigo.portaleducacao.com.br/conteudo/artigos/administracao/conceitos-do-planejamento-estrategico/16053>. Acesso em: 18 Março 2021.
LOZADA, J. H. P. Estrategia metodológica para resolver problemas y el desarrollo de capacidades matemáticas en estudiantes de primaria de la institución educativa 1137 “José Antonio Encinas”. (Tese) Instituto para la calidad de la Educación. Lima, Peru, 2019. Repositório Acadêmico USMP. https: //repositorio.usmp.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12727/5457/paredes_ljh.pdf?sequence=1&isAllowed=y, s.d s.m 2019. ISSN 83. Disponivel em: <https://repositorio.usmp.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12727/5457/paredes_ljh.pdf?sequence=1&isAllowed=y>. Acesso em: 24 2020 2020. Nada de realce.
POLYA, G. A Arte de Resolver Problemas: Um novo aspecto do método matemático. Rio de Janeiro: Interciências, 1995, 1977.
PONCIO, R. J. Portal Administradores. Portal Administradores.com, 2016. Disponivel em: <https://administradores.com.br/artigos/o-que-e-estrategia>. Acesso em: 2020.
RIZZATTI, G. Etapas do processo da elaboração e implementação do planejamento estratégico em universidades. Anais ... XI Colóquio Internacional sobre Gestão Universitária na América do Sul, Florianópolis, 2011. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/26126/5.20.pdf?sequence=1>. Acesso em: 18 Março 2021.
SCHEWTSCHIK, A. educere. https: //educere.bruc.com.br/, 2017. Disponivel em: <https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2017/26724_13673.pdf>. Acesso em: 18 Março 2021.
SMOLE, K. S.; DINIZ, M. I. Ler, Escrever e Resolver Problemas: Habilidades Básicas para Aprender Matemática. Porto Alegre: Artmed, 2001.
URBINA, B. A. R.; GUZMÁN, M. E. S. Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Managua 2015 “Año de la Universidad Saludable”: Anais … Seminario de Graduación para optar al título de Licenciatura en. Anónimo, 2016. Disponivel em: <https://repositorio.unan.edu.ni/1638/1/10564.pdf>.
URBINA, B. L. A.; GUZMÁN, M. E. S. 1library.co/document/, 2016. ISSN s.n. Disponivel em: <https://Repositorio.Unan.Edu.Ni./1638/1/10564.Pdf>. Acesso em: 20 Fevereiro 2021. tradução nossa.
Copyright (c) 2022 Revemop
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.