The Error in the Teaching-Learning Process: an analysis of the view of teachers from Carandaí (MG) and region

Keywords: Mistake, Mathematics Education, Evaluation

Abstract

The present end-of-course paper seeks to study a little bit about the Error and, more specifically, the Error when it comes to Mathematics and evaluations. For this study, we used a field research, through an online questionnaire, of qualitative nature, in some teachers from Carandaí and region. We counted with the answers of eight teachers, working in municipal, state, and federal schools. From the answers of these teachers and a previous study of a bibliography composed of works and studies in the area in question, we tried to understand and analyze the data collected, in a critical way.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gusthavo Henrique de Almeida Gonçalves, Universidade Federal de Juiz de Fora

Licenciando em Matemática-Universidade Federal de Juiz de Fora(UFJF) Juiz de Fora (MG)-Brasil.

Marco Aurélio Kistemann Jr., Universidade Federal de Juiz de Fora

Doutor em Educação Matemática (Unesp-Rio Claro-SP). Professor do Departamento de Matemática (UFJF). Juiz de Fora (MG)-Brasil.

References

ÁLVAREZ MÉNDEZ, Juan Manuel. Avaliar para conhecer, examinar para excluir. 1ª. ed. [S. l.]: Penso, 2002. 136p.

CARIANHA, Maiane Salomão; BERTONI, Luci Mara; SANTANA, Claudinei de Camargo. O erro matemático como processo de ensino- aprendizagem. 2010. Disponível em: http://www2.uesb.br/cursos/matematica/matematicavca/wp-content/uploads/co2.pdf. Acesso em: 18 nov. 2021.

CURY, Helena Noronha. Análise de Erros e Formação de Professores: Sugestões para Ensino e Pesquisa em Cursos de Licenciatura em Matemática. Editora Unijuí. Ano 21, n 76. p.95-113. Julho/Dezembro 2006.

DA SILVA, Pedro Henrique Bernardes. Análise de erros: o que podemos aprender com as respostas de ingressantes em um curso de Matemática? Trabalho de Conclusão de Curso - Faculdade de Matemática - Universidade Federal de Uberlândia, Minas Gerais, 2019.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários para a prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1991.

KISTEMANN Jr. Marco Aurélio; AMARAL. Cristiane Corrêa. Uma investigação sobre o erro em Matemática: possibilidades para a aprendizagem matemática. Tangram. v.04, n°02, abril/julho 2021. p. 195-217. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/tangram/article/download/13401/7830.

KISTEMANN Jr. Marco Aurélio. O Erro e a Tarefa Avaliativa em Matemática: uma abordagem qualitativa. Dissertação (Mestrado em Educação) Faculdade de Educação. Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2004.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar. São Paulo: Cortez, 1995. 180p.

LUCKESI, Cipriano Carlos. LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem: componente do ato pedagógico. São Paulo: Cortez, 2013

MAANEN, JAOHN Van. Reclaiming qualitative methods for organizational research: a preface, In Administrative Science Quaterly, v. 24, n. 4 ,1979.

NEVES, José Luis. Pesquisa Qualitativa - Características, Usos e Possibilidades. Caderno de Pesquisas em Administração, São Paulo, v. 1, n. 3, 1996. Disponível em: https://www.hugoribeiro.com.br/biblioteca- digital/NEVES-Pesquisa_Qualitativa.pdf. Acesso em: 09 out. 2021.

RANCIÉRE, Jacques. O mestre ignorante: cinco lições sobre a emancipação intelectual. Autêntica, Belo Horizonte, 2002.

RUY, Raquel Calil. Avaliação Formativa no Ensino Fundamental II: Possibilidades enunciadas na atuação docente. Orientador: Profa. Dra. Nadia Aparecida de Souza. 2006. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2006. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4091392/mod_resource/content/1/Lud_And_cap3.pdf. Acesso em: 6 set. 2021.

SILVA, Pedro Henrique Bernardes da. Análise de erros: o que podemos aprender com as respostas de ingressantes em um curso de matemática? 2019. 82 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Matemática) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019.

VIEIRA, André Ricardo Lucas; et al. Avaliação em Matemática: O erro como estratégia pedagógica para o acerto In: Educere - XII Congresso Nacional de Educação, 2015, Curitiba, 2015. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4091392/mod_resource/content/1/Lud_And_cap3.pdf. Acesso em: 6 nov. 2021.

Published
2022-05-16
How to Cite
GONÇALVES, G. H. DE A.; KISTEMANN JR., M. A. The Error in the Teaching-Learning Process: an analysis of the view of teachers from Carandaí (MG) and region. Revemop, v. 4, p. e202216, 16 May 2022.
Section
Assessment of Mathematics Learning in various contexts