Human Rights Education at EBRAPEM: sociopolitical, theoretical and practical aspects present in these works
Abstract
This work aims to investigate the sociopolitical, theoretical and practical aspects present in the articles that touch on the theme “Education in Human Rights” (EDH) in the Brazilian Meeting of Graduate Students in Mathematics Education (EBRAPEM). Thus, this research is characterized as a documentary research of a qualitative nature, in order to characterize the works that dialogue with EDH present in the annals of this event. For data collection, we accessed the annals of this event from 2013 to 2021. For the analysis of these works, we elaborated a posteriori categories in order to look for confluences and divergences between the proposals. As a result, there is evidence of the small number of works that address this theme, with a concern in directing their debates to the scope of mathematics teacher training, an important path for EDH to be effective in the most diverse educational spaces.
Downloads
References
BENEVIDES, Maria Victória. Cidadania e Direitos Humanos. Instituto de Estudos Avançados da Universidade de São Paulo, 2004.
BRASIL. Comitê Nacional de Educação em Direitos Humanos. Plano Nacional de Educação em Direitos Humanos. Brasília, DF: Secretaria Especial dos Direitos Humanos; MEC, 2006.
BRASIL, Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Nacionais para a Educação em Direitos Humanos. Brasília: Diário Oficial da União: 30 de maio de 2012.
CANDAU, Vera Maria. Educação em direitos humanos: principais desafios. Rio de Janeiro: 2005.
CANDAU, Vera Maria. Educação em direitos humanos e formação de professores/as. In: SACAVINO, Susana, CANDAU, Vera Lúcia (orgs.) Educação em direitos humanos: temas, questões e propostas. Petrópolis, RJ. DP et Alli Editora, 2008.
CANDAU, Vera Maria; SACAVINO, Susana Beatriz. Educação em direitos humanos e formação de educadores. Educação. v. 36, n. 1, p. 59- 66, jan./abr. 2013.
D'AMBROSIO, Ubiratan. Armadilha da Mesmice em Educação Matemática. BOLEMA. v. 18 n. 24, 2005.
FIORENTINI, Dario; PASSOS, Cármem Lúcia Brancaglion; LIMA, Rosana Catarina Rodrigues de (Org). Mapeamento da pesquisa acadêmica sobre o professor que ensina Matemática: período 2001-2012. E-book. 2016. Disponível em: < https://www.fe.unicamp.br/pf-fe/pagina_basica/58/e-book mapeamento-pesquisa-pem.pdf >. Acesso em 30 de abril de 2023.
GUTSTEIN, Eric.Reading and writing the word with mathematics: Toward a pedagogy for social justice. New York. Routledge.
MENDES, Luiza Cardoso. Educar em Direitos Humanos por meio da Matemática: Um curso online na formação de professores. In: ENCONTRO BRASILEIRO DE ESTUDANTES DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 24.: 2020: Cascavel, PR. Anais XXIV Encontro Brasileiro de Estudantes de Pós-Graduação em Educação: "Epistemologia da Pesquisa em Educação Matemática: Metodologias e Tecnologias. Cascavel (PR):UNIOESTE, 2020. Disponível em: <http://eventos.sbem.com.br/index.php/EBRAPEM/index/pages/view/anais2020>. Acesso em: 09 jan. 2023.
PATRONO, Rosângela M., FERREIRA, Ana Cristina, Levantamento de pesquisas brasileiras sobre o Conhecimento Matemático para o Ensino e Formação de Professores. Revemop, Ouro Preto, Brasil, v. 3, e202102, p. 1-24, 2021. https://doi.org/10.33532/revemop.e202102
RODRIGUES, Márcio Urel (org.) Análise de conteúdo em pesquisas qualitativas na área da educação matemática. Curitiba: CRV, 2019.
SANTOS, Boaventura. Direitos Humanos, Democracia e Desenvolvimento. In: CHAUÍ, Marilena; SANTOS, Boaventura de Sousa. Direitos humanos, democraciae desenvolvimento. São Paulo: Cortez, 2013.
SKOVSMOSE, Ole. Um convite à educação matemática crítica. Campinas, SP: Papirus, 2014.
SKOVSMOSE, Ole. Educação matemática crítica: a questão da democracia. Campinas, SP: Papirus, 2013.
SKOVSMOSE, Ole. Educação Crítica: Incerteza, Matemática e Responsabilidade. São Paulo: Cortez, 2007.
TENÓRIO, Rodrigo Cavalcante. Educação Matemática Crítica, exploração, resolução e proposição de problemas multicontextual crítica como caminhos para uma Educação em, com e para os Direitos Humanos. In: XXIV Encontro Brasileiro de Estudantes de Pós-Graduação em Educação Matemática. 2021. Anais do Encontro Brasileiro de Estudantes de Pós-Graduação em Educação Matemática. Campina Grande (PB) UEPB, 2021. Disponível em: . Acesso em: 09 jan. 2023.
VIEIRA, Lygianne Batista. Educação Matemática Crítica na perspectiva de educar em direitos humanos: conexões entre políticas públicas e formação de professores. 2020. 197 f. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de Brasília, Brasília, 2020.
Copyright (c) 2023 Revemop
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.