Didactic resources and digital technologies used by teachers who teach mathematics during the pandemic in Brazil
Abstract
In this text, we will present part of a previous study that investigated the use of teaching resources and technologies during the pandemic by teachers who teach mathematics in the public basic education network. The research followed a qualitative-quantitative approach, using the Google Forms tool as a data collection instrument. The data presented was collected with the participation of 430 teachers over 42 days. Given the results, it was observed that many digital technologies began to be used as teaching resources, including WhatsApp and Google Classroom. We hope this work contributes in some way to the teaching of mathematics in the public basic education network and that it can provide support for future studies related to mathematics education.
Downloads
References
BARROS, Vilma Luísa Siegloch; SILVA, Mara Rykelma da Costa; MACIEL, Cilene Maria Lima Antunes; SANTOS, Vandreza Souza dos. Formação de professores e o uso de tecnologias digitais em tempos de pandemia: Reflexões e decisões. Ambiente: Gestão e Desenvolvimento, v. 1, n. 1, p. 35–45, 2022. https://doi.org/10.24979/ambiente.v1i1.1074.
BORBA, Marcelo de Carvalho; SILVA, Ricardo Scucuglia Rodrigues da; GADANIDIS, George. Quatro fases das tecnologias digitais da Educação Matemática. In: BORBA, Marcelo de Carvalho; SILVA, Ricardo Scucuglia Rodrigues da; GADANIDIS, George. Fases das tecnologias digitais em Educação Matemática: Sala de aula e internet em movimento. 1 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2014. p. 17–43.
BRANCO, Alessandra Batista de Godoi; BRANCO, Emerson Pereira; ADRIANO, Gisele; IWASSE, Lilian Fávaro Alegrâncio. Recursos Tecnológicos e os desafios da Educação em tempos de pandemia. In: Congresso Internacional de Educação e Tecnologias | Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância. Anais do CIET: EnPED: 2020 - Congresso Internacional de Educação e Tecnologias | Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância, São Carlos: ago. 2020, p. 1-14. ISSN 2316-8722. Disponível em https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2020/article/view/1736. Acesso em: 11 dez. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
CORRÊA, João Nazareno Pantoja; BRANDEMBERG, João Cláudio. Tecnologias digitais da informação e comunicação no ensino de matemática em tempos de pandemia: desafios e possibilidades. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, v. 8, n. 22, p. 34–54, 2021.
GAMBOA, Silvio Sánchez. Quantidade-Qualidade: para além de um dualismo técnico e de uma dicotomia epistemológica. In: SANTOS FILHO, José Camilo dos; GAMBOA, Silvio Sánchez. (org.). Pesquisa educacional: quantidade-qualidade. 2.ed. São Paulo: Cortez, 1997. p. 84-111.
SILVA, Filipe Carvalho; LIMA, Joás do Nascimento; ALENCAR, Júlio César Carvalho; SILVA, Rebeca Maciel; PINHEIRO, José Milton Lopes. Educação Matemática e Pandemia: as movimentações do campo de pesquisa frente ao contexto que se impõe. Ensino da Matemática em Debate, v. 8, n. 2, p. 157–177. 2021. https://doi.org/10.23925/2358-4122.2021v8i2p157-177.
VALENCIA, Arnulfo Fajardo. Tecnologia e Educação Matemática em tempos de pandemia. Olhar de Professor. Universidade Estadual de Ponta Grossa, v. 23, p. 01-04. 2020. https://doi.org/10.5212/OlharProfr.v.23.2020.15843.209209226104.0607.
Copyright (c) 2024 Revemop
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.