Curricular Changes: teacher training in Mathematics Teaching at FE/UERN

Keywords: History of Mathematics Education, Pedagogy, Narratives, Curriculum

Abstract

This work discusses the training of the pedagogue for teaching mathematics in the first stage of the Pedagogy course at the Faculty of Education (FE) of the State University of Rio Grande do Norte (UERN). We set out as objectives for the research to understand how the Pedagogy course at FE\UERN was to train teachers to work in teaching mathematics between the years 1966 to 1995. Qualitative research was developed, of a historiographic and documentary nature, also based on the narratives of two former students and current teachers. It is possible to record some understandings about the training offered when considering the subject proposal, the little or no existence of training spaces other than regular education and the changes in the subjects, whether from a quantitative point of view or in terms of workload.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Amanda Fernandes de Lima, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Pedagoga pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), Rio Grande do Norte, Brasil

Débora Dantas Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Mestre em Ensino (Universidade do Estado do Rio Grande do Norte/UERN, Universidade Federal Rural do Semi Árido/UFERSA, Instituto Federal do Rio Grande do Norte/IFRN), Pedagoga (UERN) Rio Grande do Norte, Brasil

Marcelo Bezerra de Morais, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Doutor em Educação Matemática (Unesp). Professor da Faculdade de Educação da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN) e do Programa de Pós-Graduação em Ensino – PosEnsino (UERN/UFERSA/IFRN). Rio Grande do Norte, Brasil.

References

BARALDI, I, V. Retraços da Educação Matemática na Região de Bauru (SP): Uma história em construção, 2003, 240 p. (Doutorado em Educação Matemática) - Instituto de Geociências e Ciências Exatas, UNESP, Rio Claro, 2007. Disponível em: http://www2.fc.unesp.br/ghoem/trabalhos/24_7_tese_ivete_baraldi.pdf. Acesso em: 03 dezembro de 2023.

BOGDAN, R.C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 2010.

BRAGA, N. C. R. ; MORAIS, M. B. . Desafios da Prática Docente no Ensino de Matemática nos Anos Iniciais: um estudo a partir de três narrativas. Perspectivas da Educação Matemática, v. 13, p. 1-22, 2020.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Ministério da Educação. Censo da educação superior 2019: divulgação dos resultados. divulgação dos resultados. 2020. Disponível em: <https://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2020/Apresentac ao_Censo_da_Educacao_Superior_2019>.pdf. Acesso em: 03 dezembro de 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Governo Federal. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional 9.394/96. 1996. Disponível em: <https://presrepublica.jusbrasil.com.br/legislacao/109224/lei-de-diretrizes-e-bases-lei-9394-96>.Acesso em: 03 dezembro de 2023.

COSTA, M. A. T. História e Memória da Faculdade de Educação da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte- UERN (1969-2006). In: COSTA, Maria Antônia Teixeira da; OLIVEIRA, Meyre-Ester Barbosa de; FREIRE, Sílvia Helena de Sá Leitão Morais. Narrando para não esquecer: Memórias e Histórias da Faculdade de Educação. Curitiba: Editora CRV, 2014. cap.1, p.17-28.

CUNHA, M. I. Conta-me agora! As narrativas como alternativas na pesquisa e no ensino. Revista da Faculdade de Educação, São Paulo, v. 23, n. 1-2, 1997. Disponível em:<https://www.scielo.br/j/rfe/a/ZjJLFw9jhWp6WNhZcgQpwJn/?lang=pt#%201aut> . Acesso em: 03 dezembro de 2023.

CRUZ, S alva. Professor Polivalente: profissionalidade docente em análise. 1° ed. Curitiba: Appris, 2017.

FACULDADE DE EDUCAÇÃO (UERN). Relatório da gestão administrativa da professora Maria Estela Holanda Campelo. Mossoró/RN, 1973.

GARNICA, A. V. M. História Oral e Educação Matemática. In: BORBA, Marcelo de Carvalho; ARAUJO, Jussara do Loióla (Org.). Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2007, v. 1, p. 77 - 98.

GARNICA, A. V. M.; FERNANDES, D. N.; SILVA, H. Entre a amnésia e a vontade de nada esquecer: notas sobre regime de historicidade e história oral. Bolema (Rio Claro), v. 25, nº 41, p. 213-250, 2011.

GOLDENBERG, M. A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em ciências sociais. ed. 8. Rio de Janeiro/São Paulo: Editora Record, 2004.

MENEZES, A. M.; MORAIS, M. B. Formação docente e ensino de matemática: uma história do curso de Pedagogia da FE/UERN. ZETETIKE (UNICAMP), v. 30, p. 1-19, 2022.

MORAIS, M. B. Peças de uma história: formação de professores de matemática na região de Mossoró/RN. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Instituto de Geociências e Ciências Exatas, UNESP, Rio Claro, 2012.

NACARATO, A. M.; MENGALI, B. L. da S.; PASSOS, C. L. B. A matemática nos anos iniciais do ensino fundamental: tecendo fios do ensinar e do aprender. – Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.

NÓVOA, A. Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.

PIBIC. Iniciação Científica. Programa Institucional De Iniciação Científica Formulário Para Apresentação De Projeto De Iniciação Científica. edição 2019/2020.

SILVA, A. D. B.; ANDRADE, A. F. L.; COSTA, A. R. T.; SILVA, D. D.; AMORIM, J. E. S.; OLIVEIRA, Y. S. S; MORAIS, M. B. O curso de Pedagogia da FE/UERN: elaborando compreensões históricas. In.: UNIVERSIDADE do Estado do Rio Grande do Norte (Organizador). Anais / VIII Semana de ciência, tecnologia e inovação da UERN, 2020. Mossoró, RN: PROPEG, 2020. Disponível em: http://propeg.uern.br/sic/anais

SOUZA, E. C.; CORDEIRO, V. M. R. Por entre escritas, diários e registros de formação. Presente! Revista de Educação, Salvador, n. 57, p. 45-49, 2007.

UNIVERSIDADE DO ESTADO DO RIO GRANDE DO NORTE/DEPARTAMENTO DE EDUCAÇÃO. Projeto Pedagógico do Curso de Pedagogia. Mossoró/RN, 2012.

Published
2023-12-26
How to Cite
AMANDA FERNANDES DE LIMA; SILVA, D. D.; MORAIS, M. B. DE. Curricular Changes: teacher training in Mathematics Teaching at FE/UERN. Revemop, v. 5, p. e202322, 26 Dec. 2023.
Section
Historia Social de la Educación Matemática (HISOEM): Diálogos y Contribuciones