The Kalah game from the perspective of Ethnomathematics: a proposal for decolonized teaching
Abstract
This article aims to highlight the contributions of the Kalah game to the development of teaching based on the perspective of Ethnomathematics, in order to break with the Eurocentric curriculum, based on Mathematics developed by African peoples. Kalah can be used as an important pedagogical resource to contribute to the formalization of mathematical knowledge and highlight the scientific contributions of historically marginalized people. The discussions in this work are based on data collected through Bibliographic Research of an exploratory-descriptive nature. Based on the results, it is concluded that the use of African games, such as Kalah, in teaching Mathematics can contribute to the development of decolonizing teaching practices by legitimizing mathematical and scientific knowledge and practices developed within African culture.
Downloads
References
ARAÚJO, J. A; MOREIRA, J. S; MORAIS, R. S. As culturas silenciadas e marginalizadas na escola. In: Encontro Baiano de Estudos em Cultura, 3., 2012, Cruz das Almas. Anais eletrônicos [...]. Cruz das Almas: UFRB, 2012, p. 1-12. Disponível em: https://dokumen.tips/documents/as-culturas-silenciadas-e-marginalizadas-na-escola-a-diversidade-etnica-e-cultural.html?page=1. Acesso em: 24 jun. 2024.
ARAÚJO, L. et al. Relações e reflexões sobre Etnociência e Etnomatemática em sala de aula. REAMEC, Cuiabá, v. 11, n. 1, p. 1-23, 2023. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/15323. Acesso em: 24 jun. 2024.
BARRETO, G. B. B; TEIXEIRA, A. M. F. Jogando também se aprende matemática: jogos educativos africanos da família mancala. Revista Fórum Identidades, Itabaiana, v. 17, n. 17, p. 255-267, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/forumidentidades/article/view/5043. Acesso em: 24 jun. 2024.
BRASIL. MEC. SEF. Parâmetros curriculares nacionais: Matemática. Brasília, 1997. Disponível em: em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro03.pdf. Acesso em: 24 jun. 2024.
BRASIL. MEC. Lei n° 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei n° 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira" e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 10 jan. 2003. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm. Acesso em: 24 jun. 2023.
BRASIL. MEC. SEPPIR. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Brasília, 2004. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/centrais-de-conteudo/acervo-linha-editorial/publicacoes-diversas/temas-interdisciplinares/diretrizes-curriculares-nacionais-para-a-educacao-das-relacoes-etnico-raciais-e-para-o-ensino-de-historia-e-cultura-afro-brasileira-e-africana. Acesso em: 24 jun. 2023.
CAMPELO, A. F. R; BARBOSA, D. S; RIBEIRO, J. P. M. O jogo africano mancala como semeador de uma educação antirracista, decolonial e intercultural na Escola Pluricultural Odé Kayodê. In: Encontro Nacional de Educação Matemática, 13., 2019, Cuiabá. Anais eletrônicos [...]. Cuiabá: Arena Pantanal, 2019, p. 1-16. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/344357355_O_JOGO_AFRICANO_MANCALA_COMO_SEMEADOR_DE_UMA_EDUCACAO_ANTIRRACISTA_DECOLONIAL_E_INTERCULTURAL_NA_ESCOLA_PLURICULTURAL_ODE_KAYODE. Acesso em: 24 jun. 2024.
CARVALHO, J. I. F. Educação Matemática Afrocentrada na formação inicial e continuada de professores de Matemática. In: Congresso de pesquisadores/as negros/as do nordeste, 2., 2019, João Pessoa. Anais eletrônicos [...]. João Pessoa: UFPB, 2019, p. 1-13. Disponível em: https://www.copenenordeste2019.abpn.org.br/resources/anais/13/copenenordeste2019/1563564517_ARQUIVO_b33d61268512022f050dd8194743d09e.pdf. Acesso em: 24 jun. 2024.
D’AMBRÓSIO, U. Da realidade à ação: reflexões sobre educação matemática. 3. ed. Campinas: Summus Editora, 1986.
D’AMBRÓSIO, U. Etnomatemática: um programa. Educação Matemática em Revista, Brasília, v. 1, n. 1, p. 5-11, 1993. Disponível em: https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/1662. Acesso em: 24 jun. 2024.
D'AMBRÓSIO, U. Sociedade, cultura, matemática e seu ensino. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 1, p. 99-120, 2005. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/27965/29737. Acesso em: 24 jun. 2024.
D’AMBRÓSIO, U. Educação Matemática: da teoria à prática. 17. ed. Campinas: Papirus Editora, 2009.
D'AMBRÓSIO U. Volta ao mundo em 80 matemáticas. Scientific American Brasil. Edição Especial Etnomatemática, São Paulo, n. 11, p. 6-9, [201-?]. Disponível em: https://dokumen.pub/scientific-american-ediao-especial-etnomatematica.html. Acesso em: 24 jun. 2024.
D'AMBRÓSIO, U. Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. 6. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.
EÇA, J. L. M. Formação continuada à luz da Etnomodelagem: implicações para o desenvolvimento profissional do professor que ensina matemática. 2020. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) – Universidade Estadual de Santa Cruz. Ilhéus, 2020. Disponível em: http://www.biblioteca.uesc.br/biblioteca/bdtd/201820004D.pdf. Acesso em: 24 jun. 2024.
EÇA, J. L. M; MADRUGA, Z. E. F. Investigando os saberes matemáticos do Zambiapunga por meio da Etnomatemática: possibilidades de reformulação do modelo hegemônico nos processos de ensino e aprendizagem da matemática. Identidade, São Leopoldo, v. 28, n. 1, p. 32-57, jan./jun. 2023. Disponível em: https://revistas.est.edu.br/periodicos_novo/index.php/Identidade/article/view/2626. Acesso em: 24 jun. 2024.
FANTINATO, M. C; FREITAS, A. V. A perspectiva decolonial da etnomatemática como movimento de resistência. Revista da Sociedade Brasileira de Educação Matemática, São Paulo, v. 18, Edição Especial p. 01-12, 2021. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/98. Acesso em: 24 jun. 2024.
FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2012. (Coleção Formação de professores).
FRANÇA, M. A. Kalah: um jogo africano de raciocínio matemático. 2015. Dissertação (Mestrado profissional em Matemática) – Universidade Federal de Juiz de Fora. Juiz de Fora, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/1425. Acesso em: 24 jun. 2024.
GOMES, N. L. Relações étnico-raciais, educação e descolonização dos currículos. Currículo sem Fronteiras (online), v.12, n.1, p. 98-109, 2012. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol12iss1articles/gomes.pdf. Acesso em: 24 jun. 2024.
GIRALDO, V; FERNANDES, F. S. Caravelas à vista: giros decoloniais e caminhos de resistência na formação de professoras e professores que ensinam matemática. Perspectivas da Educação Matemática, Campo grande, v. 12, n. 30, p. 467-501, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/9620. Acesso em: 24 jun. 2024.
GIRALDO, V; MATOS, D; QUINTANEIRO, W. Entre epistemologias hegemônicas e sabedorias outras: a matemática na encruzilhada. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, Pasto-CO, v. 13, n. 1, p. 49-66, 2020. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8080639.pdf. Acesso em: 24 jun. 2024.
GRANDO, R. C. O conhecimento matemático e o uso de jogos na sala de aula. 2000. Tese (Doutorado) — Universidade Estadual de Campinas. Campinas, 2000. Disponível em: https://www.repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/210144. Acesso em: 24 jun. 2024.
LAURINDO, G. F; LOURENÇO, J. O. S. Africanidade na Educação Matemática através de jogos de Mancala: uma intervenção na feira das ciências do CAP-Macaé. In: Congresso Brasileiro de Pesquisadores Negros, 10., 2018, Uberlândia. Anais eletrônicos [...]. Uberlândia: UFU, 2018, p. 1-14. Disponível em: https://www.copene2018.eventos.dype.com.br/resources/anais/8/1538359997_ARQUIVO_LOURENCO,JulioOmardaSilva.pdf. Acesso em: 24 jun. 2024.
PORTO, K. S; ALMEIDA, P. V; CHAGAS, R. C. S. Uso do jogo Mancala Kalah no ensino de matemática: contribuições para o desenvolvimento do raciocínio lógico de estudantes do 7o ano de uma escola do campo. REVEMAT (Dossiê Temático: Ed. MTM em diálogo com a Ed. do Campo, Indígena e Quilombola), Florianópolis, p. 01-23, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/revemat/article/view/91299. Acesso em: 24 jun. 2024.
ROSA, M; OREY, D. C. Vinho e Queijo: Etnomatemática e Modelagem!. BOLEMA, Rio Claro, v. 16, n. 20, p. 1-11, 2003. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/10541. Acesso em: 24 jun. 2024.
ROSA, M; OREY, D. C. Las Raíces Históricas del Programa Etnomatemáticas. RELIME, Cidade do México, v. 8, n. 3, p. 363-377, 2005. Disponível em: https://www.academia.edu/52627370/Ra%C3%ADzes_Hist%C3%B3ricas_do_Progr. Acesso em: 24 jun. 2024.
SANTOS, C. J .Jogos africanos e a educação matemática: semeando com a família Mancala. Maringá: Secretaria de Estado da Educação, 2008. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/121-2.pdf. Acesso em: 24 jun. 2024.
SANTOS, E. F; PINTO, E. A. T; CHIRINÉA, A. M. A Lei no 10.639/03 e o Epistemicídio: relações e embates. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 43, n. 3, p. 949-967, jul./set. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/JXQP9M8NVGb6cCFH4hZwgFC/. Acesso em: 24 jun. 2024.
SANTOS, M. F; SOUZA, M. M. Pedagogia ou Pretagogia? Movimentos de sentidos no discurso pedagógico em um curso de licenciatura em Matemática. Revista Espaço Acadêmico, Maringá, v. 18, n. 207, p.16-28, ago/2018. Disponível em: https://www.academia.edu/77063124/Pedagogia_ou_Pretagogia_Movimentos_de_se. Acesso em: 24 jun. 2024.
TAMAYO, C; MENDES, R. J. Opção decolonial e modos outros de conhecer na Educação (Matemática). Revista de Educação Matemática, São Paulo, v. 18, p. 01-14, 2021. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/101/102. Acesso em: 24 jun. 2024.
TAMAYO-OSORIO, C. A colonialidade do saber: Um olhar desde a Educação Matemática. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, Pasto-CO, vol. 10, n. 3, p. 39-58, 2017. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/2740/274058247003/html/. Acesso em: 24 jun. 2024.
TODÃO, J. S. Jogos matemáticos do continente africano. Revista Ocupação Maí, São Paulo, n. 2, p. 80-90, 2021. Disponível em: https://educacao.sme.prefeitura.sp.gov.br/revista-ocupacao-mai/n2-2021/. Acesso em: 24 jun. 2024.
WALSH, C. Lo pedagógico y lo decolonial: entretejiendo caminos. In: C. Walsh (org.). Pedagogías decoloniales: prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. Quito-EC: Abya Yala, 2013. p. 23-68. Disponível em: https://www.academia.edu/42086391/LO_PEDAG%C3%93GICO_Y_LO_DECOLONI. Acesso em: 24 jun. 2024.
Copyright (c) 2024 Revemop
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.