And the tooth still hurt: children's literature and the teaching of mathematics in a practice in the 1st year of Elementary School

Keywords: Children's literature, Teaching mathematics, Pedagogical practices, Early Years, Extension

Abstract

This article aims to describe and analyze a workshop held in the classroom with 1st grade elementary school students involving children's literature and the construction of mathematical concepts. The class had 20 students, in a private school in the city of Pelotas/RS. The application, of a qualitative nature, is linked to the extension project “MathLibras – Year V”, of the Federal University of Pelotas (UFPel). As a theoretical reference, there are authors who present children's literature as a possible didactic and pedagogical resource for teaching mathematics in the Early Years. The analysis, of a qualitative and descriptive nature, was structured based on the different activities developed in early 2023. As results, we highlight students as protagonists in the school environment, interacting with each other and developing different mathematical skills.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristiane Winkel Elert, Colégio Sinodal Alfredo Simon

Professora. Graduação em Pedagogia (FACCAT) e Educação Especial (UFSM). Especialização em Atendimento Educacional Especializado (UFPEL), Neuropsicopedagogia (UNINA), Neuroaprendizagem (UNINA) e Psicomotricidade (UNINA). Mestre em Educação Matemática (UFPEL). Atualmente é professora no Colégio Sinodal Alfredo Simon. 

Thaís Philipsen Grützmann, Universidade Federal de Pelotas

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel).  Mestre em Educação em Ciências e Matemática pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Licenciada em Matemática pela UFPel. Acadêmica do curso de Letras-Libras e Literatura Surda pela UFPel. Professora Associada da UFPel. Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática (PPGEMAT/UFPel).

Alice Carina Venzke Redmer, Universidade Federal de Pelotas

Mestranda em Educação Matemática pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Católica de Pelotas (UCPel/2003), especialização em Neuropsicopedagogia pela Faculdade de Ensino Superior Dom Bosco (2019) e especialização em Psicopedagogia pela Portal Faculdades - IES (2008). Atualmente é Professora do Colegio Sinodal Alfredo simon. 

References

BOALER, Jo. Mentalidades matemáticas: estimulando o potencial dos estudantes por meio da matemática criativa, das mensagens inspiradoras e do ensino inovador. Porto Alegre, RS: Penso, 2018.

BOHRER, Jordana Vahl; MONTOITO, Rafael; CUNHA, Aline Vieira da. A inserção do conteúdo de Grandezas e Medidas nos Anos Iniciais: um Estado do Conhecimento. Revemop, v. 5, p. e202306, 22 jul. 2023. Disponível em: https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/6878. Acesso em: 12 abr. 2024.

CADERMATORI, Ligia. O que é literatura infantil. 2. ed. São Paulo, SP: Brasiliense, 2010.

CAMPOS, Ana Maria Antunes. O raciocínio por meio da linguagem da contação de história. In: SANTOS; Fábio Cardoso; CAMPOS, Ana Maria Antunes (Orgs.). A contação de histórias: contribuição à neuroeducação. Rio de Janeiro, RJ: Wak Editora, 2016. Cap. 5, p. 87-106.

CARMO, Vitor Martins; MARCO, Fabiana Fiorezi. Ensinando matemática com jogos: possibilidades e propostas. 1. ed. Curitiba, PR: Appris, 2018.

CREPALDI, Roselene. Quem conta um conto... aumenta a cultura. In: SANTOS; Fábio Cardoso; CAMPOS, Ana Maria Antunes (Orgs.). A contação de histórias: contribuição à neuroeducação. Rio de Janeiro, RJ: Wak Editora, 2016. Cap. 4, p. 73-86.

FERREIRA, Guilherme Lazarini. Salas de recursos/apoio para alunos com defiência do Ensino Fundamental. In: MANRIQUE, Ana Lúcia; MARANHÃO, Maria Cristina Souza de Albuquerque; MOREIRA, Geraldo Eustáquio (Orgs.). Desafios da Educação Matemática Inclusiva: práticas. Volume II. São Paulo, SP: Editora Livraria da Física, 2016. Cap. 4, p. 47-68.

GRANDO, Regina Célia. O jogo e a matemática no contexto da sala de aula. São Paulo, SP: Paulus, 2004.

LACERDA, Cristina Feitosa; SANTOS, Lara Ferreira; MARTINS, Vanessa Regina de Oliveira (Orgs.). Libras: aspectos fundamentais. Curitiba, PR: InterSaberes, 2019.

MENEGUELLO, Fernanda Celestino de Souza; CIRÍACO, Klinger Teodoro. Entre discursos e práticas de avaliação matemática nos primeiros anos de escolarização. Revemop, v. 1, n. 1, p. 9 - 23, 1 jan. 2019. Disponível em: https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/1749. Acesso em: 12 abr. 2024.

NACARATO, Adair Mendes; MENGALI, Brenda Lemeda Silva; PASSOS, Cármen Lúcia Brancaglion. A matemática nos anos iniciais do ensino fundamental: tecendo fios do ensinar e do aprender. 3. ed. São Paulo, SP: Autêntica, 2021.

RAMOS, L. F. Conversas sobre números, ações e operações: uma proposta criativa para o ensino da matemática nos primeiros anos. São Paulo, SP: Ática, 2009.

SANTOS; Fábio Cardoso; SILVA, Luciana Uhren Meira. A linguística no processo do contar histórias: uma contribuição para a neuroeducação. SANTOS; Fábio Cardoso; CAMPOS, Ana Maria Antunes (Orgs.). A contação de histórias: contribuição à neuroeducação. Rio de Janeiro, RJ: Wak Editora, 2016. Cap. 1, p. 21-39.

SMOLE, Kátia Cristina Stocco; CÂNDIDO, Patrícia Terezinha; STANCANELLI, Renata. Matemática e literatura infantil. 4. ed. Belo Horizonte, MG: Lê, 1999.

SMOLE, Kátia Cristina Stocco; ROCHA, Glauce Helena Rodrigues; CÂNDIDO, Patrícia Terezinha; STANCANELLI, Renata. Era uma vez na matemática: uma conexão com a literatura infantil. 6. ed. São Paulo, SP: IME-USP, 2007.

Published
2024-12-15
How to Cite
ELERT, C. W.; GRÜTZMANN, T. P.; REDMER, A. C. V. And the tooth still hurt: children’s literature and the teaching of mathematics in a practice in the 1st year of Elementary School. Revemop, v. 6, p. e2024033, 15 Dec. 2024.
Section
Mathematics and Literature: different times, different writings and different us