Use of vitamin C as a strategy for the study of chemical balance
Abstract
This paper presents a discussion about how the decomposition of vitamin C, caused by some factors, can contribute to the construction of knowledge, by high school students, regarding chemical balance. To this end, scholarship holders from high school were also selected, but from a series more advanced than that of the students being monitored, to mediate teaching strategies. The fellows tried to help students reflect and make associations between common sense knowledge and chemistry concepts, since it can be more productive that the teaching-learning process has as a starting point the subjects' previous knowledge, built daily, through observation and miscellaneous information. In this way, it is possible to provide greater involvement and interest of students in relation to the themes worked on. Through a teaching methodology that proposed starting from concrete experiences to explore abstract concepts, it was found that scholars and students managed to build more knowledge regarding the chemical balance.
References
ALVARENGA, Meiry Edivirges; GAMA, Bruno Elias P. Nogueira da; TRAVAIN, Silmar Antônio; OLIVEIRA, Sheila Rodrigues; ANDRADE, Ângela Leão; DAMASCENA, Kênia Basto; SANTOS, Viviane Martins Rebello dos. A química orgânica e o meio ambiente no ensino médio: reação de saponificação com óleos residuais. ALEMUR: v. 1, n. 4, p. 73-85, 2019.
ARRUDA, Sérgio de Mello; LABURÚ, Carlos Eduardo. Considerações sobre a função do experimento no ensino de ciências. In: Pesquisas em ensino de ciências e matemática. Série: Ciências & Educação, n. 3, Bauru, São Paulo, p. 14-24, 1996.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Ciência da natureza, matemática e suas tecnologias, 1998. Disponível em <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/ciencian.pdf> Acesso em nov. 2008.
GALIAZZI, Maria do Carmo; ROCHA, Jusseli Maria de Barros; SCHMITZ, Luiz Carlos; SOUZA, Moacir Langoni de; GIESTA, Sérgio; GONÇALVES, Fábio Peres. Objetivos das atividades experimentais no ensino médio: a pesquisa coletiva como modo de formação de professores de ciências. Cienc Educ, v. 7, n. 2, p. p.249-263, 2001.
HODSON, Derek. Experimentos em Ciências e Ensino de Ciências. Educ Philos Theory, v. 18, n. 53, p. 53-66, 1988.
HODSON, Derek. Hacia un enfoque más crítico del trabajo de laboratorio. Ensen Cienc, v. 12, n. 3, p. 299-313, 1994.
HODSON, Derek. Pratical works in school science: exploring some directions for change. Sci Educ, v. 18, n. 7, p. 755-760, 1996.
LABURÚ, Carlos Eduardo; BARROS, Marcelo Alves e KANBACH, Bruno G. A relação com o saber profissional do professor de física e o fracasso da implementação de atividades experimentais no ensino médio. Invest Ensino Cienc, v. 12, n. 3, p. 305-320, 2007.
LAVONEN, Jari; JAUHIAINEN, Johanna; KOPONEN, Ismo T. e KURKI-SUONIO, Kaarle. Effect of a long-term in-service training program on teachers’ beliefs about the role of experiments in physics education. Int J Sci Educ, v. 26, n. 3, p. 309-328, 2004.
MACHADO, Andrea Horta e ARAGÃO, Rosália Maria Ribeiro de. Como os estudantes concebem o estado de equilíbrio químico. Quim Nova Esc. v. 4, p. 18-20, 1996.
MASKILL, Roger e CACHAPUZ, Antonio F.C. Learning about chemistry topic of equilibrium, the use of word association tests to detect development conceptualizations. Int J Sci Educ, v. 11, p. 57-59, 1989.
PERUCE, Leidelaine Sérgio; LIMA, Letícia Perucci de; SILVA, Thamires Lana; ALVES, Kerley dos Santos; ALMEIDA, Sheila Alves; ALMEIDA, Maria Alzira Diniz; ANDRADE, Ângela Leão. Dialogia no ensino de química: reflexões de uma experiência. Exper Ensino Cienc, v. 12, n. 8, p.215-226, 2017.
PESSOA, Oswaldo Frota; GEVERTZ, Rachel e SILVA, Ayrton G. Como ensinar ciências. 5. ed. v. 104, São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1985.
QUÍLEZ-PARDO, Juan e SOLAZ-PORTOLES, Joan Josep. Students and teachers misapplication of the Le Chateliers principle. Implications for the teaching of chemical equilibrium. J Res Sci Teach, v. 33, p. 939-957, 1995.
SÉRÉ, MARIE-GENEVIÈVE. La enseñanza en el laboratorio. Qué podemos aprender en términos de conocimento práctico y de actitudes hacia la ciencia? Ensen Cienc, v. 20, n. 3, p. 357-365, 2002.
SOUZA, Vinícius Catão de Assis; JUSTI, Rosária. Interlocuções possíveis entre linguagem e apropriação
de conceitos científicos na perspectiva de uma estratégia de modelagem para a energia envolvida nas transformações químicas. Rev. Ensaio, v. 13, n. 2, p.31-46, 2011.
ZANON, Lenir Basso e SILVA, Lenice Heloísa de Arruda. A experimentação no ensino de ciências. In: SCHNETZLER, R.P. e ARAGÃO, R.M.R. Ensino de Ciências: fundamentos e abordagens. Campinas: Capes; Unimep, 2000. p. 120-153.
WILSON, Audrey H. Equilibrium: A teaching/ learning activity. J Chem Educ, v. 75, p. 1176-1177, 1998.
ZUANON, Átima Clemente Alves e DINIZ, Renato Eugênio da Silva. O ensino de biologia e a participação dos alunos em ‘atividades de docência’. In: NARDI, R.; BASTOS, F. e DINIZ, R.E. da S. (Orgs.). Pesquisa em ensino de ciências: contribuições para a formação de professores. São Paulo: Escrituras, 2004.
Os autores mantém os direitos autorais dos documentos publicados na Alemur e cedem à revista o direito de publicação dos texto e seus metadados (em múltiplos suportes e formatos), inclusão em bases de dados e assinatura de acordos de indexação atuais e futuros (mesmo com licenças menos restritivas, para os textos, ou sem restrições, para os metadados), de modo a garantir a indexação do documento publicado e seus metadados.
Todos os documentos publicados são distribuídos em acesso aberto, nos termos da Licença Creative Commons Atribuição - Não-Comercial 4.0 Internacional (CC-BY-NC) que permite o uso, a distribuição e reprodução em qualquer meio desde que sem fins comerciais e que o artigo, os autores e o periódico sejam devidamente citados; garantindo uma ampla disponibilização do conhecimento científico e democratização do acesso.
A Alemur não só autoriza como incentiva que os autores e as equipes técnicas de repositórios digitais e outras bases de dados não comerciais depositem cópias dos artigos publicados em blogs pessoais, sites profissionais e locais semelhantes (sempre oferecendo a referência detalhada do documento), nos termos da Licença Creative Commons Atribuição - Não-Comercial 4.0 Internacional (CC-BY-NC).