Organizational practices applied in the health segment: PREVENTT management project

  • Nivia Maria Ferreira Souza Universidade Federal de Ouro Preto
  • Paulo Egidio Luns Matielo Universidade Federal de Ouro Preto
  • Natália Luísa Felício Macedo Machado Universidade Federal de Ouro Preto https://orcid.org/0000-0002-1840-0139
  • Gustavo Pereira Benevides
Keywords: Health management, organizational practices, PREVENTT.

Abstract

This article has as goal a detailed the actions of the PREVENTT Management Project and its main results. The Project is part of the PREVENTT Program, which is an extension program created in 2011 and which works in the prevention and treatment of health problems related to the musculoskeletal system. The methodology used in this work is a research action, because it has the same research strategy to get knowledge production and solution to a practical problem. The main relevance of this work is to expressly express Production Engineering and the health area in general. As the main results of this project featured the success of the organizational practices adopted at the Center, among them the planning of patient flow control, the mapping of processes, a satisfaction survey, among others. Thus, in addition to the benefit of establishing the interdisciplinarity of Engineering with a health area, it also applies to results favorable to the Nucleus about internal management and patient satisfaction.

References

BISPO, C. A. F. Um novo modelo de pesquisa de clima organizacional. Revista Produção, v. 16, n. 2, p. 258-273, 2006.

CHAMON, E. M. Q. de O. Gestão integrada de Organizações. Rio de Janeiro: Brasport, 2008.

E-book. Disponível em: https://books.google.com.br/books?id=TCCxV1IbmjAC&printsec=frontcover&hl=pt-BR#v=onepage&q&f=false. Acesso em: 19 abri. 2020.

COBRA, M. Marketing de serviço financeiro. COBRA, 2007. E-book. Disponível em: https://books.google.com.br/books?id=S0AgIw_IROsC&printsec=frontcover&hl=pt-BR#v=onepage&q&f=true. Acesso em: 29 de abri. 2020.

CONILL E.M., GIOVANELLA L., ALMEIDA P.F. Listas de espera em sistemas públicos: da expansão da oferta para um acesso oportuno? Considerações a partir do Sistema Nacional de Saúde espanhol. Ciência saúde coletiva. v.16, n.6, p.2783-2794, 2011.

CORDEIRO, J. V. B. M. Reflexões sobre a Gestão da Qualidade Total: fim de mais um modismo ou incorporação do conceito por meio de novas ferramentas de gestão?. Revista da FAE, v. 7, n. 1, p. 21 - 33, 2017.

DUTRA J.S. Gestão de pessoas: modelo, processos, tendências e perspectivas. São Paulo: Atlas, 2011.

FERNANDES, R.C.P. Precarização do trabalho e os distúrbios musculoesqueléticos. Cad. CRH, v.24, n.1, 2011.

JUNIOR, E. L. C., Gestão Em Processos Produtivos. Curitiba: IBPEX, 2012. E-book. Disponível em: https://books.google.com.br/books?id=-WLrJ6VEAJMC&printsec=frontcover&hl=pt-BR#v=onepage&q&f=false. Acesso em: 18 abri. 2020.

LASELVA, C. Gestão do fluxo do paciente internado e seus impactos: qualidade, segurança e sustentabilidade. Hospital Israelita Albert Einstein. ISMP Brasil, Minas Gerais, 2014.

LUCINDA, M. A. Qualidade fundamentos e prática: para cursos de graduação. BRASPORT, 2010. E-book. Disponível em: https://books.google.com.br/books?id=e9Baz6Jxh3MC&printsec=frontcover&hl=pt-BR#v=onepage&q&f=false. Acesso em: 29 de abri. 2020.

MACIEL, Victor. LER e DORT são as doenças que mais acometem os trabalhadores, aponta estudo. Ministério da Saúde, 20, Abril, 2020 . Disponível em: https://www.saude.gov.br/noticias/agencia-saude/45404-ler-e-dort-sao-as-doencas-que-mais-acometem-os-trabalhadores-aponta-estudo. Acesso em: 19 abril. 2020.

MELLO, C. H. P. et al. Pesquisa-Ação na Engenharia de Produção: Proposta de Estruturação Para Sua Condução. Production, v. 22, n. 1, p. 1 – 13, 2012.

MRTVI, V. O. O impacto da percepção do tempo de espera para atendimento em clínicas médicas na avaliação da qualidade do serviço pelo consumidor. In: SEMINÁRIOS EM ADMINISTRAÇÃO, VI, 2003, São Paulo. Marketing... São Paulo: FEA - USP, 2003.

NACIFE, J.M. A pesquisa de clima organizacional na prática: o passo a passo para a sua elaboração, aplicação e análise. Porto Alegre: Simplíssimo, 2018. E-book. Disponível em: https://books.google.com.br/books?id=-HaADwAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=pt-BR#v=onepage&q&f=false. Acesso em: 19 abri. 2020.

PAIM, R.; CARDOSO,V.; CAULLIRAUX, H.; CLEMENTE,R. Gestão de Processos: Pensar, Agir e Aprender. Rio de Janeiro: Bookman, 2009.

QUEIROZ,A.C.S.;ALBUQUERQUE,L.G.;MALIK,A.M. Gestão estratégica de pessoas e inovação: estudos de caso no contexto hospitalar. Rev. Adm. (São Paulo) v.48, n.4, 2013.

ROCHA, T. A. H. et al. Gestão de recursos humanos em saúde e mapeamento de processos: reorientação de práticas para promoção de resultados clínicos satisfatórios. Revista de Administração Hospitalar e Inovação em Saúde, v. 11, n. 3, p. 143 - 159, 2014.

SANTOS, L. C.; GOHR, C. F.; NOGUEIRA, M. F. F. Qualidade em Serviços Pela Melhoria de Processos: um Estudo em uma Pequena Empresa Varejista de Bijuterias e Acessórios. Revista da Micro e Pequena Empresa, v. 6, n. 1, p. 38 - 55, 2012.

TANAKA, O. Y.; TAMAKI, E. M. O papel da avaliação para a tomada de decisão na gestão de serviços de saúde. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 17, n. 4, p. 821-828, 2012.

THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez & Autores Associados, 1988.

Published
2020-07-19
How to Cite
Souza, N. M. F., Matielo, P. E. L., Machado, N. L. F. M., & Benevides, G. P. (2020). Organizational practices applied in the health segment: PREVENTT management project . Além Dos Muros Da Universidade, 5(1), 54-69. Retrieved from https://periodicos.ufop.br/alemur/article/view/4187
Section
Artigos