ABRACE - Host and care group for UFOP students

  • Aisllan Diego Assis Escola de Medicina da Universidade Federal de Ouro Preto
  • Gustavo Meirelles Ribeiro
  • Vivian Walter do Reis
  • Mylla Vaz
  • Nayara Christini Anselmo
  • Estevan Rodrigues dos Santos Neto

Abstract

The Federal University of Ouro Preto (UFOP) develops in its Student Assistance Policy the Incentive to Diversity and Coexistence Program (PIDIC) aiming to stimulate actions of social inclusion and coexistence of students. Through this program, the UFOP Student Host and Care Group - ABRACE was created, whose objective is to create a space for group approach to aspects of university life and mental health of students, which has been held since April 2019. ABRACE is a therapeutic group held by group techniques focused on listening, mutual help and psychosocial support of the participants. Its sessions take place twice a week at a time and place that facilitate student participation. 51 sessions have already been held with an average of 8 participants, making a total of 387 participations in 2019. The most discussed topics in the ABRACE sessions were anxiety, loneliness and depression, in addition to the importance of friendships, student housing and health care for students. students from the University. ABRACE has become a reference in students' mental health care. In 2020, ABRACE em Casa was created, a virtual host group for listening and emotional support from students during the COVID-19 pandemic.

References

AFONSO, M. L.; ABADE, F. L. Para reinventar as rodas: rodas de conversa em direitos humanos. Belo Horizonte: RECIMAM, 2008. Disponível em https://ufsj.edu.br/portal-repositorio/File/lapip/PARA_REINVENTAR_AS_RODAS.pdf . Acesso em: 24 mai. 2020.
AMARANTE, P. Saúde Mental e Atenção Psicossocial. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2007.
ASSIS, A., DE OLIVEIRA, A. Vida universitária e Saúde Mental: Atendimento às demandas de saúde e Saúde Mental de estudantes de uma universidade brasileira. Cadernos Brasileiros de Saúde Mental/Brazilian Journal of Mental Health, 2, dez. 2011. Disponível em https://periodicos.ufsc.br/index.php/cbsm/article/view/68464/0 . Acesso em 25/05/2020.
ASSIS, Aisllan Diego de et al. Grupo de familiares na prática de ensino de graduação em enfermagem. Rev. esc. enferm. USP, São Paulo, v. 44, n. 3, p. 833-838, Sept. 2010. Disponível em https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0080-62342010000300040&script=sci_abstract&tlng=pt , Acesso em 24/05/2020.
BARBOSA, Valquíria Farias Bezerra et al. O cuidado em saúde mental no Brasil: uma leitura a partir dos dispositivos de biopoder e biopolítica. Saúde em Debate [online]. 2016, v. 40, n. 108, pp. 178-189. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0103-1104-20161080015 . Acessado 28/05/2020.
BLEICHER, Taís; OLIVEIRA, Raquel Campos Nepomuceno de. Políticas de assistência estudantil em saúde nos institutos e universidades federais. Psicol. Esc. Educ., Maringá, v. 20, n. 3, p. 543-549, Dez, 2016. Disponível em https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-85572016000300543&script=sci_abstract&tlng=pt . Acesso em 23/05/2020.
BRASIL. DECRETO Nº 7.234, DE 19 DE JULHO DE 2010. Dispõe sobre o Programa Nacional de Assistência Estudantil - PNAES. Brasília, 2010. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/decreto/d7234.htm. Acesso em 30/05/2020.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Saúde mental / Ministério da Saúde, Secretaria de Atenção à Saúde, Departamento de Atenção Básica, Departamento de Ações Programáticas Estratégicas. – Brasília: Ministério da Saúde, 2013. 176 p.: il. (Cadernos de Atenção Básica, n. 34). Disponível em http://189.28.128.100/dab/docs/portaldab/publicacoes/caderno_34.pdf . Acesso em 30/05/2020.
FERREIRA, Fernanda Maria Príncipe Bastos; BRITO, Irma da Silva; SANTOS, Margarida Reis. Health promotion programs in higher education: integrative review of the literature. Rev. Bras. Enferm., Brasília, v. 71, supl. 4, p. 1714-1723, 2018. Disponível em https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-71672018001001714. Acesso em 25/05/2020.
FONAPRACE. Perfil Socioeconômico e Cultural dos Estudantes de Graduação das Universidades Federais Brasileiras. Fórum Nacional de Pró-Reitores de Assuntos Comunitários e Estudantis (FONAPRACE). Brasília: 2011. Disponível em http://www.andifes.org.br/wp-content/files_flutter/1377182836Relatorio_do_perfi_dos_estudantes_nas_universidades_federais.pdf . Acesso em 31/05/2020.
LANCETI, Antônio et al. Grupos e Coletivos. SAÚDELOUCURA 4. 2ª ed. Rio de Janeiro: HUCITEC Editora, 2004.
LANE, Silvia Tatiana Maurer. O processo grupal. In: Lane, Silvia T.M; Codo, Wanderley (Org). Psicologia Social – O homem em movimento. 8ª Ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1989.
MOURA, Adriana Borges Ferro; LIMA, Maria da Glória Soares Barbosa. A Reinvenção da Roda: Roda de Conversa, um instrumento metodológico possível. Interfaces da Educação, v. 5, n. 15, p. 24-35, 2015. Disponível em: https://periodicosonline.uems.br/index.php/interfaces/article/view/448/414. Acesso: 17/05/2020.
PADOVANI, Ricardo da Costa et al. Vulnerabilidade e bem-estar psicológicos do estudante universitário. Rev. bras.ter. cogn., Rio de Janeiro , v. 10, n. 1, p. 02-10, jun. 2014. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1808-56872014000100002&lng=pt&nrm=iso . Acesso em 30/05/2020.
SAHÃO, Fernanda Torres. Saúde mental do estudante universitário: comportamentos que favorecem a adaptação ao ensino superior. Dissertação (Mestrado em Análise do Comportamento) - Universidade Estadual de Londrina, Centro de Ciências Biológicas, Programa de Pós-Graduação em Análise do Comportamento. Londrina: 2019. Disponível em http://www.uel.br/pos/pgac/wp-content/uploads/2019/08/Saude-mental-do-estudante-universitario-comportamentos-que-favorecem-a-adaptacao-ao-ensino-superior.pdf. Acesso em 25/05/2020.
Universidade Federal de Ouro Preto. RESOLUÇÃO CUNI N° 1.967 de 25 de janeiro de 2018. Regulamenta o Programa de Incentivo à Diversidade e Convivência - PIDIC. Ouro Preto: 2018. Disponível em https://prace.ufop.br/sites/default/files/resolucao_cuni_1967.pdf . Acesso em 20/05/2020.
WARSCHAUER, Cecília. Rodas em rede: oportunidades formativas na escola e fora dela. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2001.
ZARA, Anamelia F. Prado et al. Grupo de Acolhimento em Saúde Mental e Reabilitação na Atenção Básica: uma reflexão sobre a potência de dispositivos grupais. Psicologia Revista, [S.l.], v. 17, n. 1/2, p. 77-97, fev. 2014. Disponível em https://revistas.pucsp.br/psicorevista/article/view/18022 . Acesso em 20/05/2020.
Published
2021-01-13
How to Cite
Assis, A. D., Gustavo Meirelles Ribeiro, Walter do Reis , V., Vaz, M., Anselmo, N. C., & Rodrigues dos Santos Neto , E. (2021). ABRACE - Host and care group for UFOP students. Além Dos Muros Da Universidade, 6(1), 44-54. Retrieved from https://periodicos.ufop.br/alemur/article/view/4241
Section
Relatos de experiência ou Comunicação