Contextualized proposals of organic chemistry practices for the teaching of biology

  • Meiry Edivirges Alvarenga
  • Lucas Resende Dutra Sousa
  • Ângela Leão Andrade
  • Tânia Márcia Sacramento Melo
  • Leonel Antônio da Silva Neto
  • Andrea Mendes do Nascimento
  • Viviane Martins Rebello Dos Santos UNIVERSIDADE FEDERAL DE OURO PRETO

Abstract

In our teaching practice, students often question why they study Chemistry. It is important to emphasize that the motivation for teaching this discipline can be achieved by abandoning classes based only on memorizing names and formulas, making them linked in contextualizations and concepts of the student's daily life. Given this situation, we consider it important to transform this reality, through a teaching based on a contextualized approach for Biology students. Thus, the present work aims to propose contextualized practices of organic chemistry that strengthen the motivation of biology students. For this purpose, we selected organic chemistry experiments to be developed in practical classes, offered to students of the Biological Sciences course at the Federal University of Ouro Preto. The experiments were tested by the monitor and those that presented satisfactory experimental results were administered to such students. At the end of the class, students answered a questionnaire, which assessed their degree of satisfaction with the modified and contextualized practices. We observed that 50% of students reported a greater interest in Organic Chemistry after the practices were modified and contextualized, as they had a perception of the relationship between organic Chemistry and their Biology course.

Author Biography

Viviane Martins Rebello Dos Santos, UNIVERSIDADE FEDERAL DE OURO PRETO
PROFESSORA DE QUIMICA ORGANICA E PROCESSOS ORGANICOS PELA UFOP, ATUA NA PESQUISA DE COMPOSTOS E MOLECULAS ORGANICAS

References

ALVARENGA, Meiry Edivirges; GAMA, Bruno Elias P. Nogueira; TRAVAIN, Silmar Antônio; OLIVEIRA, Sheila Rodrigues; ANDRADE, Ângela Leão; DAMASCENA, Kênia Basto; SANTOS, Viviane Martins Rebello. A química orgânica e o meio ambiente no ensino médio: reação de saponificação com óleos residuais. Alemur, v. 4, p. 73-85, 2019.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. Brasília, MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Introdução aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília, MEC/SEF, 1996.

BRENELLI, E. C. S. B.; Guia de Laboratório – Química Orgânica Experimental I. Rio de Janeiro: Editora da Universidade Federal Fluminense, 2006, p.54-70.

CARDOSO, S. P. Explorando A Motivação para Estudar Química. Quim. Nova, v.23, p.401-404, 2000.

COSTA, A. F.; Farmacognosia Experimental 3ª ed. Lisboa: Revista e atualizada, 2000, p.304.

COSTA Jr., J. S.; SILVA, F. C. M.; MOITA NETO, J. M. Avaliando as aproximações usadas no ensino de Físico-Química. Quim. Nova, v.22, p. 611-613, 1999.

DALBEN, A. DINIZ, J. LEAL, L. SANTOS, L.; Convergência e tensões no campo da formação e do trabalho docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2010, p.150-153.

De OLIVEIRA, R. A.; REIS, T. V.; Do Sacramento, C. K.; Duarte, L. P.; De Oliveira, F. F.; Constituintes químicos voláteis de especiarias ricas em eugenol. Rev. bras. farmacogn. v.19, p.771-778, 2009.
DEMO, P.; Desafios modernos de educação. São Paulo: Vozes, 1993.

ENRICONE, D. A docência na educação superior: sete olhares. Porto Alegre: Edipucrs, 2008.

FARIAS, R. F. Síntese e Caracterização de um Composto VOPO4-DMA. Quim. Nova v.26, p.493-496, 2003.

FERRAZ, M. I. A aprendizagem contextualizada: análise dos seus fundamentos e práticas pedagógicas. FestasIEduc, v.41, p.713-728, 2015.

FREIRE, P. A Importância do ato de ler, 31a ed. São Paulo: Cortez, 1995.

GUIMARÃES, C. C. Experimentação no Ensino de Química: Caminhos e Descaminhos Rumo à Aprendizagem Significativa. Química Nova na Escola v.31, p. 198-202, 2009.

HENGEMUHLE, A. SCHLATER, A.F.S. Significar a educação: da teoria à sala de aula. Porto Alegre: Edipucrs, 2008, p.189.

KNAAK, N.; FIUZA, L. M. Potencial dos óleos essenciais de plantas no controle de insetos e microrganismos. Neotropical Biology and Conservation v.5, p.120-132, 2010.

LOPES, A. C. Os parâmetros curriculares nacionais para o ensino médio e a submissão ao mundo produtivo: o caso do conceito de contextualização. Educ. Soc. v.23, p.386-400, 2002.

MALDANER, O.A. SANTOS, W.L.P.D.; Ensino de Quimica em Foco, 4a ed. Unijui, 2010.

MARIA ISABEL, F. F. A aprendizagem contextualizada: análise dos seus fundamentos e práticas pedagógicas. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 41, n. 3, p. 713-728, 2015.

MATOS, F. J. A. Introdução à Fotoquímica Experimental, 2ªed. Fortaleza: Edições UFC, 1997.

MORTIMER, E.F. MACHADO, A.H. ROMANELLI, L. A Proposta Curricular de Química do Estado de Minas Gerais: Fundamentos e Pressupostos. Quim. Nova v.23(2), p.273-283, 2000.

NETO, J. H. A; FERREIRA, L. R.; AMBRÓSIO, M., Cromatografia. Anápolis: Editora UEG/ UnUCETs, 2009.

OSBORNE, R.; WITTROCK, C.; Learning science: a generative process. Science Education v.4, p.489-508, 1983.

PAVIA, D. L.; LAMPMAN, G. M.; KRIZ, G. S.; ENGEL, R. G.; Química Orgânica Experimental: Técnicas de escala pequena, 2ª Ed. Porto Alegre: Bookman, 2009.

PIAGET, J.; Piaget on Piaget – The Epistemology of Jean Piaget”. Filme dirigido por Claude Goretta para a Yale University, 1977.

POVH, N. P. GARCIA, C. A. MARQUES, M. O. M. MEIRELES, M. A. A. Extraction of essential oil and oleoresin fram chamomile (Chamomilla recutita [L.] Rauschert) by steam distilation and extration with organic solvents: a process design approach. Revista Brasileira de Plantas Medicinais v.4, p.1-8, 2001.

REIGOSA, M.; PEDROSA, N. Allelopathy: from molecules to ecosystems. Plymouth: Science Publishers, 2002, p.316.

ROCHA, F. R. P.; MARTELLI, P. B.; Reis, B. F. Experimentos didáticos utilizando sistema de análise por injeção em fluxo. Quim. Nova v.23, p.119-125, 2000.

SANTOS, G. R.; SÁ, L. P.; QUEIROZ, S. L. Uso de artigos científicos em uma disciplina de Físico-Química. Quim. Nova, v.29, p.1121-1128, 2006.

SERERO, I. R. M.; KASSEBOEHMER, A. C. Motivação dos alunos: reflexões sobre o perfil motivacional e a percepção dos professores. Quím. Nova, v. 39, p. 75-82, 2017.

SHRINER, R. L.; FUSON, R. C.; CURTIN, D. Y.; MORRIL, T. C.; Identificação Sistemática dos compostos Orgânicos/Manual de Laboratório 6a ed. Traduzido por Horácio Macedo, Rio de Janeiro: Guanabara Dois, 1983, p.160.

SIANI, A. C.; SAMPAIO, A. L. F.; SOUSA, M. C.; HENRIQUES, M. D. M. O.; RAMOS, M. F. D. S. Óleos Essenciais. Revista Biotecnologia Ciência & Desenvolvimento, v.16, p.38-43, 2000.

UFSC. Química Orgânica. Disponível em: . Acesso em setembro de 2010.
Published
2021-01-13
How to Cite
Alvarenga, M. E., Sousa, L. R. D., Andrade, Ângela L., Melo, T. M. S., Neto, L. A. da S., Nascimento, A. M. do, & Dos Santos, V. M. R. (2021). Contextualized proposals of organic chemistry practices for the teaching of biology. Além Dos Muros Da Universidade, 6(1), 65-78. Retrieved from https://periodicos.ufop.br/alemur/article/view/4330