Pereira.lab: possible impacts on the offer of robotics and it workshops to elementary education students within schools and spontaneously in external environments
Abstract
In response to the demand for robotics, programming, and computer education in the Antônio Pereira community in Ouro Preto, UFOP and IFMG built Pereira.Lab! between 2020 and 2023. The activities are presented in this work. The Covid-19 pandemic social isolation period was used for planning actions to be implemented in person as soon as possible. In 2022, the first year of in-person operation, workshops targeting specific audiences began. Robotics and computer education were offered to adolescents, while computer literacy targeted adults. In 2023, the focus shifted to students from two public schools: robotics for elementary school and computer literacy for high school students. Lego WeDo 2.0® kits were used for robotics, the Code.org® platform for programming, and the Microsoft Office® suite for computer literacy. As a result, in addition to the educational programs, a laboratory equipped with computers, mobile devices, and robotics kits was delivered to the community.
References
AGENDA 2030. ODS – Objetivos de Desenvolvimento Sustentável. 2015 Disponível em: ˂https://brasil.un.org/pt-br/sdgs˃. Acesso em: 17 de junho de 2024.
ASSIS, A. (2022, 21 de julho). Coluna de mãos dadas com Antônio Pereira. Diário de Ouro Preto, MG. https://www.diariodeouropreto.com.br/coluna-de-maos-dadas-com-antonio-pereira/. Acesso em 26 de fevereiro de 2024).
DOUGHERTY, D. K. Construtivismo versus sociointeracionismo: uma introdução às teorias cognitivas. Revista Alpha, n. 11, p. 105-117, 2010.
FERNANDES, M.; SANTOS, C. A. M.; SOUZA, E. E.; FONSECA, M. G. Robótica educacional: uma ferramenta para ensino de lógica de programação no ensino fundamental. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA (WIE), 24, 2018, Fortaleza, CE. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2018. p. 315-322.
Copyright (c) 2024 Ana Luísa Silva Cortezão, Alessandro Victor Pereira Brito, Gabriel Lobo, Sílvia Grasiella Moreira Almeida, Aisllan Diego Assis
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os autores mantém os direitos autorais dos documentos publicados na Alemur e cedem à revista o direito de publicação dos texto e seus metadados (em múltiplos suportes e formatos), inclusão em bases de dados e assinatura de acordos de indexação atuais e futuros (mesmo com licenças menos restritivas, para os textos, ou sem restrições, para os metadados), de modo a garantir a indexação do documento publicado e seus metadados.
Todos os documentos publicados são distribuídos em acesso aberto, nos termos da Licença Creative Commons Atribuição - Não-Comercial 4.0 Internacional (CC-BY-NC) que permite o uso, a distribuição e reprodução em qualquer meio desde que sem fins comerciais e que o artigo, os autores e o periódico sejam devidamente citados; garantindo uma ampla disponibilização do conhecimento científico e democratização do acesso.
A Alemur não só autoriza como incentiva que os autores e as equipes técnicas de repositórios digitais e outras bases de dados não comerciais depositem cópias dos artigos publicados em blogs pessoais, sites profissionais e locais semelhantes (sempre oferecendo a referência detalhada do documento), nos termos da Licença Creative Commons Atribuição - Não-Comercial 4.0 Internacional (CC-BY-NC).