A proficiência do professor de inglês como LE: os documentos oficiais brasileiros e a especificidade da proficiência do professor

  • Raquel Gomes Marcelino Universidade Estadual de Campinas

Abstract

The National Brazilian Directives for the Letters undergraduate programs were published in 2001 assuring autonomy for the Letters courses to produce their documents. Considering that teaching a foreign language is specific, and requires different proficiency levels (FREEMAN et al., 2015), we intend to discuss some aspects of language proficiency, teachers’ language proficiency, as well as the proficiency profile required by the National Brazilian Directives for the Letters courses. The methodology combines bibliographic research based on authors who analyze proficiency, and documentary research addressing the National Brazilian Directives for the Letters courses. The results showed that: 1. the teachers’ language proficiency is not taken into account effectively in the documents; 2. if on the one hand the National Brazilian Directives for the Letters courses do not have specifications about the language teachers’ language proficiency, on the other hand, they grant universities autonomy to define specific directives.

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Author Biography

Raquel Gomes Marcelino, Universidade Estadual de Campinas
Sou graduada em Letras ( Licenciatura Plena em Língua Inglesa) pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (1993). Finalizei o Mestrado em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas ( 2010), tendo como foco: práticas discursivas, interação e avaliação em contextos institucionais. Profissionalmente, sempre atuei majoritariamente em institutos de idiomas, especificamente, com o ensino de inglês. Porém, já trabalhei em colégios na cidade de Campinas - SP. Em fevereiro de 2016, ingressei no Doutorado do programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada do Instituto de Estudos da Linguagem (IEL) na UNICAMP. No mesmo ano, atuei como docente no curso de Letras na Universidade Metodista de Piracicaba (UNIMEP). Também em 2016, fiz parte da equipe de docentes do Programa de Formação Interdisciplinar Superior (ProFIS) de maneira colaborativa com professores do CEL / UNICAMP. Atualmente, sou docente da PUC-Campinas. Quanto à pesquisa, meus principais interesses são o letramento em avaliação do professor de línguas ( Language Teacher Assessement Literacy), avaliação formativa e formação de professores.

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Published
2020-12-27
Section
Artigos - Fluxo contínuo