A proficiência do professor de inglês como LE: os documentos oficiais brasileiros e a especificidade da proficiência do professor
Abstract
The National Brazilian Directives for the Letters undergraduate programs were published in 2001 assuring autonomy for the Letters courses to produce their documents. Considering that teaching a foreign language is specific, and requires different proficiency levels (FREEMAN et al., 2015), we intend to discuss some aspects of language proficiency, teachers’ language proficiency, as well as the proficiency profile required by the National Brazilian Directives for the Letters courses. The methodology combines bibliographic research based on authors who analyze proficiency, and documentary research addressing the National Brazilian Directives for the Letters courses. The results showed that: 1. the teachers’ language proficiency is not taken into account effectively in the documents; 2. if on the one hand the National Brazilian Directives for the Letters courses do not have specifications about the language teachers’ language proficiency, on the other hand, they grant universities autonomy to define specific directives.
Downloads
References
BERNARDO, Aline Cajé. O inglês e seu ensino na escola pública: os sentidos atribuídos pelos professores. 2019. 330 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, SE, 2019.
BORGES, Maria José Alves de Araújo. A formação do professor de língua inglesa: os desafios no desenvolvimento das habilidades de compreensão e produção da oralidade. 2015. 221 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) – Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Goiânia, 2015.
BRASIL. Ministério da Educação. Medida Provisória No 746, de 22 de setembro de 2016.
BRITO, Pedro Augusto Pereira. Análise linguística na formação do profissional de letras inglês. 2016. 236 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Estadual de Maringá, Maringá, PR. 2016.
CANALE, Michael; SWAIN, Merrill. Theoretical bases of communicative approaches to second language teaching and testing. Applied Linguistics, v. 1, n. 1, p. 1-47, 1980.
CANALE, Michael. From communicative competence to communicative language pedagogy. In: RICHARDS, J.; SCHIMDT, R. (org.). Language and Communication. London: Longman, 1983.
CATANI, Afrânio Mendes; OLIVEIRA, João Ferreira; DOURADO, Luiz Fernando. Política educacional, mudanças no mundo do trabalho e reforma curricular dos cursos de graduação no Brasil. Educação e Sociedade, v. 22, n. 75, p. 67-83, 2001.
ELDER, Catherine. Performance testing as benchmark for LOTE teacher education. Melbourne Papers in language Testing v.3, n1, p.1-26, 1994.
FREEMAN, Donald; KATZ, Anne; GARCIA GOMEZ, Pablo; BURNS, Anne. English-for-Teaching: rethinking teacher proficiency in the classroom. English Language Teaching Journal v.69, n.2, p.129-139, 2015.
FREEMAN, Donald. The case for teachers’ classroom English proficiency. RELC Journal v.48, n.1, p. 31-52, 2017.
HUTCHINSON, Tom.; WATERS, Alan. English for specific purposes: a learning-centered approach. Cambridge: CUP, 1987. 183p.
HYMES, Dell. On communicative competence. In: PRIDE, J. B.; HOLMES, J. (org.). Sociolinguistics. Harmondsworth: Penguin, 1972.
LLURDA, Enric. On competence, proficiency, and communicative language ability. International Journal of Applied Linguistics, v. 10, n. 1, p. 85-95, 2000.
LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E.D.A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: E.P.U., 2007. 10ª edição.
MOITA LOPES, Luiz Paulo. Oficina de Linguística Aplicada: a natureza social e educacional dos processos de ensino/aprendizagem de línguas. Campinas: Mercado de Letras, 2001.
RAJAGOPALAN, Kanavillil. Por uma linguística crítica: Linguagem, identidade e a questão ética. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.
RAJAGOPALAN, Kanavillil. A geopolítica da língua inglesa e seus reflexos no Brasil: Por uma política prudente e propositiva. In: LACOSTE, Y. (Org.); RAJAGOPALAN, K. A geopolítica do Inglês. São Paulo: Parábola Editorial, 2005.
RICHARDS, Jack C. Teaching English through English: proficiency, pedagogy and performance. RELC Journal v. 48, n.1, p.7-30, 2017.
SCARAMUCCI, Matilde Virginia Ricardi. Proficiência em LE: considerações terminológicas e conceituais. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 36, p. 11-22, 2000.
SHULMAN, Lee. Those who understand knowledge growth in teaching. Educational Researcher. V.15, n.2, p.4-14, 1986.
SILVA, Denize Dinamarque da. A formação da identidade do professor de línguas: experiências, comunidades imaginadas e investimento. 2019. 148 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Federal de Viçosa, Viçosa. 2019.
STERN, Hans Heinrich. Models of second language learning and the concept of proficiency. Fundamental Concepts of Language Teaching. Oxford: Oxford University Press, 1983.
VAN DRIEL, Jan; BERRY, Amanda. Teacher professional development focusing on pedagogical content knowledge. American Educational Research Association, v. 41, n.1, p26-28, 2012.
The publication Caletroscopio shall retain for a period of three years all authorial rights for works accepted for publication: articles, reviews, translations, etc. Outside this restriction, these works are licenced through Licença Creative Commons-Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.
Upon expiry of this period, in the event that the author publishes the text, even when making alterations to the original, we would ask authors to include as a footnote, the information that a previous version of the article was published in the Revista Caletroscópio, citing the appropriate references.