THE TEACHING OF LITERATURES IN THE BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR OF ENSINO MÉDIO: CRITICAL NOTES

Abstract

The literature teaching we are used to seeing at Brazilian schools is not enough to satisfy all the historic problems of the country’s education area. What makes students feel disappointed during the reader building process. In this way, that paper is to investigate how the transition of literature teaching and the reader building process happens from Elementary School to the High School, besides adding to the conceptual development of the studies about the reader building process. To make that happen, we analyze the official documents of education, focusing on the Base Nacional Comum Curricular (2018), to make it possible to get conclusions about the impracticality of the document as an advisor to the school curriculum building. During this review we talk about the needs of proposals that claim to improve the teaching formation and that not silence the particularities and experiences of the students.

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Author Biographies

Gabriela Mendes Morais, Universidade Federal de Ouro Preto

Estudante do curso de Letras - Licenciatura em Língua Portuguesa pela Universidade Federal de Ouro Preto. Seus interesses de trabalho e pesquisa se situam no campo do ensino de língua portuguesa e literatura, das práticas de letramento literário e dos estudos sociológicos. 

Rodrigo Corrêa Martins Silva Machado, Universidade Federal de Ouro Preto

Professor Adjunto do Departamento de Letras da Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). Graduado em Letras - Português e Literaturas de Língua Portuguesa pela Universidade Federal de Viçosa (UFV), mestre em Letras por essa mesma instituição, doutor em Estudos de Literatura pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Possui pós-doutorado em Linguística Aplicada pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Atua no Programa de Pós-Graduação em Letras da UFOP. Os seus interesses de pesquisa se focalizam nas relações entre literatura e cultura, literatura e decolonialidade, ensinos de literaturas, literaturas de língua portuguesa, literatura LGBTQIA+.

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Published
2021-12-29