A Base Nacional Comum Curricular (BNCC) de Língua Portuguesa e a criticidade na práxis pedagógica: do(s) Letramento(s) Críticos aos Multiletramentos
Abstract
This work aims to highlight the literacy construct over the last decades and has as its starting point the critical literacies required by Freire (1987, 1989, 1992, 1997) and other scholars such as Buzato (2008), Kalantzis and Cope (1994 and 2000), Kalantzis, Cope and Pinheiro (2020), Kleiman (2003, 2008 and 2016), Rojo (2009, 2012 and 2013), Rojo and Barbosa (2015), Soares (2004, 2009 and 2010), Street (2014) who emphasize the need to rethink / debate the Pedagogy of Multiliteracies. Our perspective is to produce a critical reflection based on the Common National Curriculum Base (BNCC), specifically, in the area of Languages, Codes and their Technologies (Portuguese Language) in order to point out the importance of critical praxis in COVID 19 times. We present an analytical exercise based on qualitative research with an interpretive nature approach with excerpts from the BNCC, undertaking the thesis that linguistic studies contribute to critical-reflective praxis and possible (trans)formations in pedagogical practice.
Downloads
References
BUZATO, Marcelo El Khouri. Inclusão digital como invenção do quotidiano: um estudo de caso, Revista Brasileira de Educação v. 13 n. 38 maio/ago. 2008.
CAZDEN, Courtney; COPE, Bill; FAIRCLOUGH, Norman; GEE, Jim; et al. A pedagogy of multiliteracies: Designing social futures. Harvard Educational Review; Spring 1996; 66, 1; Research Library pg. 60
COPE, Bill; KALANTZIS, Mary. Multiliteracies: literacy learning and the design of social futures. Londres: Routledge, 2000.
FERRAZ, Daniel de Mello. Parte IV - Questões de Letramento Visual: as imagens e as aulas de inglês. In: TAKAI, Nara Hiroko (Org.). Letramentos em terra de Paulo Freire. 3 ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2017.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 5 ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1978.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 23. ed. São Paulo: Autores associados: Cortez, 1989.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1997.
KLEIMAN, Ângela B (Org.). Os significados do letramento: uma perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2003.
KLEIMAN, Ângela. Significados e ressignificados do letramento: desdobramentos de uma perspectiva sociocultural sobre a escrita. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2016.
KLEIMAN, Ângela. Modelos de letramento e as práticas de alfabetização na escola. In: KLEIMAN, Angela. (Org.). Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas: Mercado das Letras, 2008. 294 p.
KALANTZIS, Mary.; COPE, Bill.; PINHEIRO, Petrilson. Letramentos. Tradução de Petrilson Pinheiro. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2020.
ROJO, Roxane. Escol@ conectada: os multiletramentos e as TICS. São Paulo: Parábola, 2013.
ROJO, Roxane; BARBOSA, Jaqueline. Hipermodernidade, multiletramentos e gêneros discursivos. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.
ROJO, Roxane. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola Editorial, 2009. 128 p.
ROJO, Roxane. Multiletramentos na escola. Roxane Rojo, Eduardo Moura [orgs.]. São Paulo: Parábola Editorial, 2012. 264 p.
ROQUE FARIA, Helenice Joviano; SILVA, Kleber Aparecido; NUNES, Rosana Helena. Por um ensino de Língua Portuguesa Racializado. In: ROQUE-FARIA; SILVA (Org.). Educação e Inclusão. São Paulo: Mercados de Letras, 2020.
SOARES, Magda. Letramento e Escolarização. In: RIBEIRO, Vera Masagão (Org.). Letramento no Brasil. São Paulo: Global, 2004.
SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. 3 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
SOARES, Magda. Alfabetização e letramento. 6 ed. São Paulo: Contexto, 2011.
TFOUNI, Leda Verdiani. Letramento e Alfabetização. 9 ed. São Paulo: Cortez, 2010. .
STREET, Brian V. Letramentos Sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Trad. Marcos Bagno. São Paulo: Parábola, 2014.
TAKAI, Nara Hiroko (Org.). Letramentos em terra de Paulo Freire. 3 ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2017.
The publication Caletroscopio shall retain for a period of three years all authorial rights for works accepted for publication: articles, reviews, translations, etc. Outside this restriction, these works are licenced through Licença Creative Commons-Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.
Upon expiry of this period, in the event that the author publishes the text, even when making alterations to the original, we would ask authors to include as a footnote, the information that a previous version of the article was published in the Revista Caletroscópio, citing the appropriate references.