Reading conceptions in the Portuguese language textbook for the final years of elementary school

Keywords: Teaching; Reading conceptions; Portuguese language; Textbook.

Abstract

This study aims to present a discussion about the reading concepts that guide activities of a Portuguese language textbook for the 7th grade of elementary school final years. Therefore, the theoretical contribution used for the research includes the voices of authors such as Freire (2003), Marcuschi (2008), Menegassi (2005), Coracini (1995), Koch and Elias (2008), Barbosa (2008) and others. The corpus of analysis is composed of 3 (three) activities offered by the book “Geração Alpha Língua Portuguesa - 7° Ano”, authored by Cibele L. Costa, Everaldo Nogueira and Greta Marchetti, published in 2019, by Edições Sm. show that the analyzed textbook presents in its structure three reading perspectives, these being: structuralist, cognitive and interactionist. The oscillation between perspectives becomes harmful to teaching practices, since the training of teachers is not always so significant as to form subjects who question teaching materials.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARBOSA, Ana Mae. A imagem no ensino da Arte. São Paulo: Perspectiva, 2008.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. MEC: Brasília, 2017.

CORACINI. Maria Jose (Org.) O jogo discursivo em sala de aula: um jogo de ilusões. Campinas: Pontes, 1995.

COSTA, Cibele Lopresti; NOGUEIRA, Everaldo; MARCHETTI, Greta. Geração Alpha Língua Portuguesa - 7° Ano. São Paulo: Edições Sm, 2019.

FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Dicionário da língua portuguesa. 5. ed. Curitiba: Positivo, 2010.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler. São Paulo: Moderna, 2003.

GERALDI, João Wanderley. Concepções de linguagem e ensino de português. In: GERALDI, J. W. (Org.). O texto na sala de aula: leitura e produção. Cascavel: Assoeste, 1984.

GERALDI, João Wanderley. Portos de Passagem. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

GOODMAN, Kenneth. S. O processo da leitura: considerações a respeito das línguas e do desenvolvimento. In: FERREIRO, Emilia; PALACIO, Margarita Gomes. (Org.) Os processos de leitura e escrita: novas perspectivas. Porto Alegre: Artes Médicas, 1987.

KATO, Mary. No mundo da escrita: uma perspectiva psicolingüística. 7ed. São Paulo, Ática: 1985.

KOCH, Ingedore Villaça; ELIAS, Vanda Maria. Ler e compreender os sentidos do texto. São Paulo: Contexto, 2008.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

MAURER, José Luiz. Compreensão de linguagem escrita: aspectos do papel do leitor. In: BOHN, Hilário Inácio; VANDRESEN, Paulino. (Orgs.). Tópicos da linguística aplicada. Florianópolis: Ed. UFSC, 1988.

MENEGASSI, Renilson. J. (Org.). Leitura e ensino: conceitos de leitura. Maringá: EDUEM, 2005.

RANGEL, Egon de Oliveira; ROJO, Roxane Helena Rodrigues. Língua Portuguesa. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010.

SAUSSURE, Ferdinand de. Curso de Linguística Geral. São Paulo: Cultrix, 2006 [1916].

SILVA JÚNIOR, Silvio Nunes. Dialogismo e auto-observação em práticas linguísticodiscursivas com a língua portuguesa no ensino superior: a sala de aula como arena responsiva. Tese (Doutorado em Linguística), Faculdade de Letras, Universidade Federal de Alagoas, 2021.

VOLÓCHINOV, Valentin. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Trad. Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Editora 34, 2017.

Published
2023-02-10