From the formation process to the professional assumption

the identities of the Portuguese Language teacher

Keywords: Teacher Training; Teacher Identities; Portuguese Language Teacher; Professional Assumption; Professional Insecurities.

Abstract

This study aims to relate knowledge and skills to be assured to the future Portuguese language teacher so that he can assume the profession. For this, bibliographic research was carried out, having as main sources Tardif (2002), Perrenoud (2000), Nóvoa (2017), Kleiman (1998) and Freire (2007); documentary research, based on Brazilian guidelines for teacher training; and field research, through an interview with students in the final stage of the Letters course at a Brazilian federal university. The bibliographic research pointed to knowledge linked to/to the involvement of students in learning situations, use of technologies, classroom management, ethical procedures and continuing education. Knowledge (technical, didactic and socio-interactional), practice and engagement were highlighted in the documentary research, through content analysis. The field research, through dialogic discourse analysis, signaled the fears and insecurities of the participants to enter the work. These results can contribute to initial teacher formation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANTUNES, Irandé. Aula de português: encontro & interação. São Paulo: Parábola, 2003.

BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e Filosofia da Linguagem. Trad. Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. 7. ed. São Paulo: Hucitec, 1995.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Tradução Paulo Bezerra. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BRASIL. Censo da Educação Superior. MEC/Inep/Todos Pela Educação. Nota Técnica, 2022. Disponível em: https://todospelaeducacao.org.br/wordpress/wpcontent/uploads/2022/07/nota-tecnica-panorama-dos-concluintes-em-cursos-deformacao-inicial-de-professores.pdf. Acesso em 07 ago. 2022.

BRASIL. LEI Nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 29 ago. 2021.

BRASIL. MEC. PCN. 3º e 4º ciclos do EF. Língua Portuguesa. Brasília: SEF/MEC, 1998.

BRASIL. MEC. Proposta de diretrizes para a formação inicial de professores da Educação Básica, em cursos de nível superior. Brasília, 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/basica.pdf. Acesso em 02 ago. 2021.

BRASIL. MEC. Referenciais para formação de professores. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília, 1999.

BRASIL. MEC. Base nacional comum curricular. Brasília: SEF/MEC, 2018. Disponível em: http:// http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 15 jan. 2021.

BRASIL. MEC. Resolução CNE/CP nº 1, de 27 de outubro de 2020. Brasília, 2020.

BRASILEIRO, Ada M. M. A autoconfrontação simples aplicada à formação de docentes em situação de trabalho. Scripta. 28, vol. 15, 1º sem. 2011.

BRASILEIRO, Ada M. M. Como produzir textos acadêmicos e científicos. São Paulo: Contexto, 2021.

DOURADO, Luiz Fernandes; OLIVEIRA, João Ferreira de.; Base Nacional Comum Curricular (BNCC) e os impactos nas políticas de regulação e avaliação da educação superior. In: AGUIAR, M.A.S.; DOURADO, L.F. (Orgs.) A BNCC na contramão do PNE 2014-2024: avaliação e perspectivas. [Livro Eletrônico]. Recife: ANPAE, 2018.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 36. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2007.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 71. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2019.

MARCELO, Carlos. Pesquisa sobre a formação de professores: o conhecimento sobre aprender a ensinar. Revista Brasileira de Educação. ANPED, n.9, set/out/nov/dez, p.51- 75, 1998.

GUEDES, Paulo Co. Formação do professor de Português: que língua vamos ensinar? São Paulo: Parábola, 2006.

HALL, Stuart. A identidade cultural da pós-modernidade. São Paulo: DP&A, 2006.

IZA, Dijnane F. V, et al. Identidade docente: As várias faces da constituição do ser professor. Revista Eletrônica de Educação, v. 8, n. 2, p. 273-292, 2014.

KLEIMAN, Angela. Professores e agentes de letramento: identidade e posicionamento social. Filologia Linguística Portuguesa, n. 8, p. 409-424, 2006. Disponível em: www.revistas.usp.br. Acesso em: 20 jan. 2017.

KLEIMAN, Angela. A construção de identidade em sala de aula: um enfoque interacional. In I. Signorini (Org.). Língua(gem) e identidade. Campinas – SP: Mercado de Letras, 1998. p. 267-302.

KLEIMAN, Angela; GUEDES-PINTO, Ana Lúcia. O dizer do outro na constituição identitária de professores em formação. Formação e trabalho docente. Cadernos de Pesquisa, nº 51, 2021. Doi: https://doi.org/10.1590/198053147039. Acesso em: 07 ago. 2022.

KLEIMAN, Angela; VIANNA, C.; DE GRANDE, P. “Sem querer ir contra pessoas tão ilustres...”: Construção e negociação identitárias do professor entre discursos de (des)legitimação. Scripta, 2013, 17(3), 175-195.

KOGUT, Maria. A formação docente: os saberes e a identidade do professor. Educere: XII Congresso Nacional de Educação. PUC-PR, 2015. Anais. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/335452765_A_FORMACAO_DOCENTE_OS_SABERES_E_A_IDENTIDADE_DO_PROFESSOR. Acesso em:12 jan. 22.

LASKY, Sue. A sociocultural approach to understanding teacher identity, agency and professional vulnerability in a context of secondary school reform. Teaching and Teacher Education, 2005.

NÓVOA, António S. da. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. In: Cadernos de Pesquisa. V. 47, num. 116, out./dez., 2017, p. 1106-1133.

NÓVOA, António S. da. Os professores e as histórias da sua vida. In: Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 1992. p. 11-30.

NÓVOA, António S. da. Para uma formação de professores construída dentro da profissão. Revista Educacion. Madrid: 2009. Disponível em: http://www.revistaeducacion.educacion.es/re350/re350_09por.pdf. Acesso em: 20 jan. 22.

PERRENOUD, Philippe. As 10 novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000. 192 p.

TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Petrópolis: Vozes, 2005.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Editora Vozes, 2014. 328p.

VYGOTSKY, Lev S. Manuscrito de 1929. Educação & Sociedade, ano XXI, nº 71, p. 21-44, julho/2000.

Published
2023-02-10