EJA Teaching of Portuguese Language: in search of an anti-racist education

uma proposta de material didático com base no modelo de sequências didáticas

Keywords: Portuguese Language Teaching; Didactic material; Didactic Sequence; EJA; Antiracist Education.

Abstract

Considering language not only as a social practice, but as a mediator of the teaching-learning process, this paper aims to understand how the work with didactic sequences can make the learning process more efficient. Through the teaching of Portuguese language in Youth and Adult Education (EJA, as in Portuguese), this paper proposes to confront racial segregation. To this end, a didactic sequence characterized by a set of activities for students in their third year of high school in this type of education is proposed. The ethno-racial curricular prescriptions made the teaching of African history and culture and the approach of Afro-Brazilian themes mandatory, seeking for the eradication of racism. Once the breadth and vastness of curricula field, which entails a great possibility of clippings in these investigations, given the potential of language as an appropriate field to address racial-ethnic issues, we focus on language classes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALENCAR NETO, Waldemar Duarte. As formações nominais em textos sobre racismo e antirracismo: o caso das nominalizações. Belo Horizonte, MG, 2018, Tese (Doutorado em Linguística Teórica e Descritiva). Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, 2018.

ALMEIDA, Silvio Luiz de. O que é racismo estrutural? Belo Horizonte: Letramento, 2018.

ALVES, Maria do Rosário do Nascimento Ribeiro. Educação de jovens e adultos. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

ANTUNES, Irandé. Aula de português: encontro e interação. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.

ANTUNES, Irandé. Gramática Contextualizada: limpando o pó das ideias. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.

BIDERMAN, Maria Tereza C. Teoria linguística: teoria lexical e linguística computacional. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Pacto nacional pela alfabetização na idade certa: alfabetização em foco: projetos didáticos e sequências didáticas em diálogo com os diferentes componentes curriculares: ano 03, unidade 06 / Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Brasília: MEC, SEB, 2012.

DELL’ISOLA, Regina Lucia Peret. Retextualização de gêneros escritos. Rio de Janeiro: Lucerna, 2007.

DOLZ, Joaquim; NOVERRAZ, Michèle; SCHNEUWLY, Bernard. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004, p. 81- 108.

FARACO, Carlos Alberto; TEZZA, Cristovão. Oficina de texto. Petrópolis: Vozes, 2000.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 23 ed. São Paulo: Cortez, 1989.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

FREYRE, Gilberto. Casa grande e Senzala. 50ª edição. São Paulo: Global Editora,2005.

KLEIMAN, Angela B. Letramento e suas implicações para o ensino de língua materna. 92 Signo, v. 32, n. 53, p. 1-25, Santa Cruz do Sul, dez., 2007.

KOCH, Ingedore Villaça; ELIAS, Vanda Maria. Ler e compreender: os sentidos do texto. São Paulo: Contexto, 2017.

LOPES, Nei. Enciclopédia Brasileira da Diáspora Africana. São Paulo: Selo Negro Edições, 2004. MARCUSCHI, L. A. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONÍSIO, A. P.; MACHADO, A. R.; BEZERRA, M. A. (Org.). Gêneros textuais e ensino. 4. ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 2005.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

MOITA LOPES, Luiz Paulo da. (Org.). Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006.

MOITA LOPES, Luiz Paulo da. Uma Linguística aplicada mestiça e ideológica: interrogando o campo do linguista aplicado. In: MOITA LOPES, Luis Paulo. (Org.) Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial, 2006, p. 13-44.

NUNES, Fabio Pereira. A formulação do Programa Nacional de Inclusão de Jovens (PROJOVEM) como política pública. 2015. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Unicamp, Campinas, 2015.

OLIVEIRA, Luciano Amaral. Coisas que todo professor de Português precisa saber: teoria e prática. São Paulo: Parábola, 2010.

ORLANDI, Eni Puccinelli. A leitura e os leitores. Campinas, SP: Pontes, 1998.

RAJAGOPALAN, Kanavillil. Repensar o papel da Lingüística Aplicada. In: MOITA LOPES, Luiz Paulo da (Org.). Por uma lingüística indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006, p. 149-166.

RIBEIRO, Djamila. Pequeno Manual antirracista. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

ROJO, Roxane; ALMEIDA, Eduardo Moura. (Orgs.). Multiletramentos na escola.São Paulo: Parábola Editorial, 2012.

SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim. Os gêneros escolares: Das práticas de linguagem aos objetos de ensino. Revista Brasileira de Educação, n. 11, p. 5-17, 1999.

SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 1998.

SOARES, Magda. A reinvenção da alfabetização. Presença pedagógica, v. 9, n. 52, jul./ago., 2003, p.1-21.

ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published
2023-02-10