LOGIC DOCENS AND UTENS
Abstract
The aim of this article is to determine the important question of the usefulness and purity (of teaching) of the science of logic in the classical tradition, when this science is divided into its two fundamental parts, namely, logica docens and logica utens. These terms can be translated as pure logic and applied logic. This article will deal with the subtle distinctions made by Thomas Aquinas when he points out that the science of logic has three characteristics that distinguish its formal parts: the use of logic, the science of logic and the doctrine of logic. In this sense of the term “logic”, we want to point to certain properties of its parts, namely: the demonstrative, the dialectical, also known as the tentative, and the sophistic. St. Thomas points out that, in its own sense, demonstrative logic, in the very teaching of logic, is just a doctrine; whereas dialectic and sophistry are, in addition to being a doctrine, a science and they are used. As will be seen in this article, the reason for this distinction is based on the fact that it is the formal reason for logic in general to deal only with ideal things, and not real ones, like the rest of the speculative sciences. Thus, taking the term science in the broadest sense, rather in the sense of pedagogical activity than for the formal reason of science itself, dialectics and sophistry are recognized as sciences, even if the latter is neglected in favour of the former.
References
AQUINO, Tomás de. Comentário ao tratado da Trindade de Boécio (Questões 5 e 6). Trad. e introd. de Carlos Arthur R. do Nascimento. São Paulo: UNESP, 1999.
AQUINO, Tomás de. Comentário à Metafísica de Aristóteles livros I-IV, 1º vol. Trad. e introd. de Paulo Faintanin e Bernardo Veiga. Campinas: Vide editorial, 2016.
AQUINO, Tomás de. Comentário à Metafísica de Aristóteles livros V-VIII, 2º vol. Trad. e introd. de Paulo Faintanin e Bernardo Veiga. Campinas: Vide editorial, 2017.
AQUINO, Tomás de. O Ente e a Essência. Trad. e introd. de Odilão Moura. Rio de Janeiro: Presença, 1981.
AQUINO, Tomás de. Questões disputadas sobre a Alma. Trad. de Luiz Astorga. São Paulo: É Realizações, 2012.
AQUINO, Tomás de. Suma Contra os Gentios. Trad. de Odilão Moura e D. Ludgero Jaspers. Porto Alegre: Sulinas, 1990.
AQUINO, Tomás de. Suma Teológica. Trads., introds. e notas coletivas. São Paulo: Edições Loyola, 2001.
AQUINO, Tomás de. Opúsculos Filósoficos. Trad. de Paulo Faitanin. Rio de Janeiro: SITA, 2009.
AQUINO, Tomás de. Comentario a la Ética a Nicómaco de Aristóteles. Trad. de Ana Mallea. Pamplona: EUNSA, 2010.
AQUINO, Tomás de. Comentario al “libro del Alma” de Aristoteles. Trad. de María de Gandolfi e intr. de Mons. Guillermo Blanco. Buenos Aires: Fundación Arche, 1979,
AQUINO, Tomás de. Comentario al libro de Aristóteles sobre El Cielo y el Mundo. Trad. de Juan Cruz Cruz. Pamplona: EUNSA, 2005.
AQUINO, Tomás de. Comentario de los Analíticos Posteriores de Aristóteles. Trad. de Ana Mallea e Marta Daneri-Rebok. Pamplona: EUNSA, 2002.
AQUINO, Tomás de. Comentario a la Física de Aristóteles. Trad. de Celina Lértora. Pamplona: EUNSA, 2010.
AQUINO, Tomás de. Comentario al libro de Aristóteles sobre la generación y la corrupción, los principios de la naturaleza y otros opusculos cosmológicos. Trad. de Ignacio Aguinalde Sáenz e Bienvenido Turiel. Pamplona. EUNSA, 2005.
AQUINO, Tomás de. Commentary on Aristotle’s Metaphysic’s. Trad. de John Rowan. Indiana: St. Augustine's Press, 1995.
AQUINO, Tomás de. Sulla Verità. Trad. e introd. de Fernando Fiorentino. Milão: Bompiani, 2005.
BOYER, Carolus, S. I. Cursus Philosophiae, 1º vol. Bélgica: Typis Desclée de Brouwer et Soc. Brugis, 1937.
CONIMBRICENSIS. Commentarii conimbricensis in dialecticam Aristotelis. Nova Iorque: Georg Olms Verlag, 1976
DURING, Ingemar. Aristóteles. Trad. e ed. de Bernabé Navarro. México: UNAM, 1990.
GREDT, Iosepho O.S.B. Elementa Philosophiae aristotelico-thomisticae, 2 vols. Barcelona: Editorial Herder, 1946.
GENY, Paulo S. J. Critica de cognitionis humanae valore disquisitio, 3ª ed. Roma: Pontificia Universidad Gregoriana, 1932.
KNEALE, William e Marta. O desenvolvimento da Lógica. Trad. de M. S. Lourenço e pref. de William Kneale. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1962.
FERNÁNDEZ-RODRÍGUEZ. El concepto en Santo Tomás em Anuario Filosófico, vol. 7, 1974, págs. 125-190.
FERNÁNDEZ-RODRÍGUEZ. El Objeto de la lógica en Santo Tomás em Anuario Filosófico, vol. 8, 1975, págs. 153-204.
FERNÁNDEZ-RODRÍGUEZ. Tipología del ente de razón em Anuario Filosófico, vol. 30, 1997, págs. 361-379.
FERNÁNDEZ-RODRÍGUEZ. El ens rationis, um caso de objeto puro em Anuario Filosófico, vol. 27, 1994, págs. 297-318.
SANTO TOMÁS, João de. Cursus philosophicus thomisticus, 1º vol. Pref. de P. Beato Reiser. Turin: Marietti, 1930-1937.
SANTO TOMÁS, João de. Cuestiones de lógica (Ars Logica. Prima Pars: Summulae – Quaestiones Disputandae). Trad. e introd. de Mauricio Beuchot. México: UNAM, 1987.
SANTO TOMÁS, João de. Sobre la naturaleza de la lógica (Ars Logica. Secunda Pars: qq. I-V). Trad. de Gabriel Ferrer. Introd. de Mauricio Beuchot. México: UNAM, 1994.
SANTO TOMÁS, João de. Lógica de los predicables (Ars Logica. Secunda Pars: Explicatio textus Isagogis Porphyrii). Trad. e introd. de Mauricio Beuchot. México: UNAM, 1991.
SANTO TOMÁS, João de. El libro de los predicamentos (Ars Logica. Secunda Pars: qq. XIII-XX). Trad. de Gabriel Ferrer. Introd. de Mauricio Beuchot. México: UNAM, 1995.
SANTO TOMÁS, João de. De los signos y sus conceptos (Ars Logica. Secunda Pars: Super Libros Perihermeneias; Circa Libros Priorum; qq, XXI-XXIII). Trad. e introd. de Mauricio Beuchot. México: UNAM, 1989.
SANTO TOMÁS, João de. Teoría aristotélica de la ciência (Ars Logica. Secunda Pars: qq. XXIV-XXVII. In libros Posteriorum). Trad. de Mauricio Beuchot. México: UNAM, 1993.
SANTO TOMÁS, João de. Del Alma (El alma y sus potencias elementales). Trad. e introd. de Juan Cruz Cruz. Espanha: EUNSA, 2005.
SANTO TOMÁS, João de. Verdad transcendental y verdad formal. Trad. e introd. de Juan Cruz Cruz. Espanha: EUNSA, 2002.
SANTO TOMÁS, João de. El signo (Cuestiones I/5, XXI, XXII y XXIII del Ars Logica). Trad. e introd. de Juan Cruz Cruz. Espanha: EUNSA, 2000.
SANTO TOMÁS, João de. The Material Logic of John of Saint Thomas (Basic Treatises). Trad. de Yves Simon, John Glanville e Donald Hollenhorst. Introd. de Jacques Maritain. Chicago: The University of Chicago Press, 1995.
SCHMIDT, Robert W. The Domain of Logic according to Saint Thomas Aquinas. Haia: The Hague Martinus Nijhoff, 1996.