Radio stations and service provision in Agreste de Pernambuco in times of pandemic
Abstract
How has the radio acted as a service provider to the community of Caruaru and the Region during the Covid pandemic? This is the guiding question of a research, presented in part in this article, which analyzes the content of two programs from the Cultura and Jornal de Caruaru radio stations, in Caruaru, a central municipality of Agreste in Pernambuco. Although the research starts in the second half of March, and ends in August, we selected a month (April) to build this article. The radio stations were chosen because Rádio Jornal is the successor to the first broadcaster in Caruaru. On the other hand, Rádio Cultura is the second oldest in the city. Bibliographic research, data collection and content analysis, methods were used. We conclude that the programs, in different ways, manage to make public the real and immediate needs of the local community, signaling that the radio still has an important role in charging the public power when it fails to meet those needs.
References
BARBEIRO, Heródoto; LIMA, Paulo Rodolfo de. Manual de Radiojornalismo. 2. ed. Rio de Janeiro: Campus, 2003.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1988.
BAUER, Martin W. Análise de conteúdo clássica: uma revisão. In: BAUER, Martin W.; e GASKELL, G. (org.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som. Petrópolis: Vozes, 2007.
CANCLINI, N.G. Consumidores e cidadãos. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ, 1996
DEUS, S.f.b. Reclamações do ouvinte: ouvinte reclama? IN: IX SIPEC Sudeste, 2002, Campos do Goytacazes, RJ. Trabalhos do IX Sipec – Sudeste, 2002.
FONSECA JÚNIOR, Wilson Corrêa da. Análise de conteúdo. In: DUARTE, J. e BARROS, A. (org.) Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação. São Paulo: Atlas, 2005, p. 64-82.
MESQUITA, G. PAZ, C. Integrando Comunicação e Medicina no ensino da Comunicação Comunitária: uma experiência brasileira inovadora. In: Revista Contratexto, 2020, Lima.
Kantar Ibope Media. O rádio hoje: consumo de rádio no Brasil avança no offline e no digital. Grande variação de conteúdo beneficia a procura pelo meio. Sindicato das Empresas de Rádio e TV do Rio Grande do Sul: Porto Alegre, 2020. Reportagem publicada no dia 16 de abril de 2020. Acesso pelo link: https://www.sindiradio.org.br/noticias/item/o-radio-hoje-consumo-de-radio-no-brasil-avanca-no-offline-e-no-digital-grande-variacao-de-conteudo-beneficia-procura-pelo-meio.html
KISCHINHEVSKY, Marcelo. Rádio e mídias sociais: mediações e interações radiofônicas em plataformas digitais de comunicação. Rio de Janeiro: Mauad X, 2016.
KRIPPENDORFF, Klaus. Metodologia de análisis de contenido. Barcelona: Paidós, 1990.
PRADO, Magaly. Produção de rádio: manual prático. Rio de Janeiro: Elsevier, 2006.
PRATA, Nair. Webradio: novos gêneros, novas formas de interação. Florianópolis: Insular, 2 ed., 2012.
SANTOS, Rayanne Elisa da Silva. SILVA, Letícia Maria de Souza. OLIVEIRA, Sheila Borges de. O inventário do rádio: memória e gêneros radiofônicos em Caruaru. In: Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação, 42º Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 2019, Belém. Anais Belém, 2019.