Local radio and affective communities in pandemic times: the case study of radio stations in Viçosa, Minas Gerais

Keywords: radio, coronavirus pandemic, service rendering, daily lives, affective community

Abstract

In this article, we aim to investigate how radio stations from towns in the Brazilian countryside are able to reach their audience in these recent Covid-19 pandemic times. To do this, focus was given on the reality of the town of Viçosa, in the state of Minas Gerais, in southeastern Brazil, by following the activities of two local radio stations, namely Rádio Montanhesa and Viçosa 95.1 FM. As part of the methodology, a procedure involving the analysis of interview content was carried out with four professionals that work for these radio stations, being two presenters and two managers. The interviews were transcribed and analyzed with the Iramuteq software for content organization and extraction of analytical categories of the interviewees’ speeches. As main result, this article points out the mobilization of affective communities as the central element for the generation and rendering of services as far as local radio stations are concerned. Also, the regional daily lives has been highlighted as an important component of such communities that establishes the schedule of the radio stations.

Author Biography

Kátia de Lourdes Fraga, Universidade Federal de Viçosa

Professora e coordenadora do Curso de Comunicação Social-Jornalismo da Universidade Federal de Viçosa (UFV). Doutora em Extensão Rural pela UFV; mestre em Comunicação, imagem e informação pela Universidade Federal Fluminense (UFF); graduada em Jornalismo pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES/1989); Integrante do Grupo de Pesquisa Rádio e Mídia Sonora e coordenadora do Intercom Júnior de audiovisual da Intercom (Sociedade Brasileira de Pesquisadores em Ciências da Comunicação); integrante do DIZ - Grupo de Pesquisa em Discursos e Estéticas da Diferença (UFV); coordenadora do projeto de iniciação científica “Produções radiofônicas como instrumento de mobilização social: Um estudo de caso em emissoras de Viçosa/MG” (UFV).

References

BAUMAN, Zygmunt. Comunidade: a busca por segurança no mundo atual. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2003.

BARBOSA, Marialva. Prefácio do livro Panorama do Rádio no Brasil. Nair Prata (org.). Florianópolis: Insular, 2011.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil S.A., 1989.

CAMARGO, Brigido Vizeu; JUSTO, Ana Maria. Tutorial para uso do software IRAMUTEQ. 2016. Disponível em: http://www.iramuteq.org/documentation/fichiers/ Tutorial IRaMuTeQ em portugues_17.03.2016.pdf. Acesso em: 10 nov. 2017.

Cardoso, Gustavo. A mídia na sociedade em rede: filtros, vitrine, notícias. Rio de Janeiro: FGV, 2007. Culturas Híbridas: estratégias

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano. Rio de Janeiro: Vozes, 1994.

FERRARETTO, Luiz Artur; MORGADO, Fernando. “Covid-19 e comunicação, um guia prático para enfrentar a crise”. E-book produzido pelo Núcleo de Estudos de Rádio (NER) da Universidade Federal do Rio Grande, 2020.

FRAGA, Kátia de Lourdes. Ser jovem aos 70: o desafio de uma rádio tradicional mineira na migração do rádio AM para o FM. In: 16º Encontro Nacional de Pesquisadores em Jornalismo. Anais […]. São Paulo: SBPjor, 2018.

_______. O rural em rede: rádio, midiatização e ruralidade no cotidiano da zona da mata mineira. Tese (Doutorado em Extensão Rural) - Universidade Federal de Viçosa, Viçosa. 2018.

________. Laços de família: a construção de uma comunidade de afeto no Programa Jairo. Dissertação de mestrado, Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal Fluminense. Rio de Janeiro: UFF, 2005.

GIDDENS, A. As consequências da modernidade. São Paulo: UNESP, 1994.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Vértice, 1990.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (1990, 2010). Disponível em: http://www.ibge.gov.br/home/. Acesso em: 10 jun. 2017.

KISCHINHEVSKY, Marcelo. Rádio e mídias sociais: mediações e interações rádiofônicas em plataformas digitais de comunicação. Rio de janeiro: Mauad X, p. 215-220, 2016.

LOPEZ, Debora Cristina; PRATA, Nair; DEL BIANCO, Nelia; ZUCULOTO, Valci; FARIAS, Karina. Reposicionamento do radiojornalismo frente aos novos desafios da migração do AM para o FM: análise de caso de quatro emissoras tradicionais. In: 16º Encontro Nacional de Pesquisadores em Jornalismo. Anais […]. São Paulo: SBPjor, 2018.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: UFRJ, 2003.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. 18 ed. Petrópolis: Vozes, 2001.
Published
2021-06-17
How to Cite
Fraga, K. de L. (2021). Local radio and affective communities in pandemic times: the case study of radio stations in Viçosa, Minas Gerais. Radiofonias – Journal of Audio Media Studies, 12(1). Retrieved from https://periodicos.ufop.br/radiofonias/article/view/4419