A memória nos grandes magazines
um estudo de caso a partir da análise de mensagens de ouvintes da CBN Curitiba
Abstract
The article intends to investigate the radio as a significant character among the media as a stimulating agent for the recovery of the audience's memories. The main objective of this work is to unveil how this dynamic takes place, with the use of digital resources in the interaction with listeners. For this, the article analyzes WhatsApp messages received during CBN Curitiba's programming that reveal memories related to the large department stores in the capital of Paraná between the 70s, 80s and 90s. making use of collective and individual memories amidst the sociability generated by the broadcaster.
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo: edição revista e ampliada. São Paulo: Edições 70, 2016.
BRECHT, Bertolt. Teoria do rádio (1927-1932). In: MEDITSCH, Eduardo (Org.). Teorias do rádio: textos e contextos.v. 1. Florianópolis: Insular, p. 35-45, 2005
.DOMAKOSKI, Mariana. Como era mágico o Natal da Hermes Macedo. Gazeta do Povo, Curitiba. 20 dez. 2016. Disponível em: https://www.gazetadopovo.com.br/haus/estilo-cultura/como-era-magico-o-natal-da-hermes-macedo/. Acesso em: 27 mai. 2021.
FERRAZ, Nivaldo. Um conceito de ouvinte expandido. RuMoRes, v. 13, n. 26, p. 274-293, 2019.
HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva, 2. ed. São Paulo: Centauro, 2013.
KISCHINHEVSKY, Marcelo.Rádio e mídias sociais: mediações e interações radiofônicas em plataformas digitais de comunicação. 1.ª ed. Rio de Janeiro: Mauad Editora, 2016.
LIMA, Silvia Bocchese de. O legado Prosdócimo. Fecomércio Paraná, Curitiba: 5 dez. 2019. Disponível em: https://www.fecomerciopr.com.br/sala-de-imprensa/noticia/o-legado-prosdocimo/. Acesso em: 02 jun. 2021.
LOPEZ, Debora Cristina; SILVA, Luana Viana. Rádio e memória: um estudo sobre a narrativa no rádio expandido através da reportagem especial “Muro de Berlim 20 anos”. Líbero, ano XX, n. 39, p. 99-111, jan./ago., 2017.
LOPEZ, Debora Cristina. Radiojornalismo hipermidiático: tendências e perspectivas do jornalismo de rádio all news brasileiro em um contexto de convergência tecnológica. 1ª. edição, Covilhã: Labcom Books, 2010, 158 p.
MAFFESOLI, Michel.O tempo das tribos: o declínio do individualismo nas sociedades de massa. 2.ª ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1998.
MCLUHAN, Marshall. Os meios de comunicação como extensões dohomem. São Paulo: Cultrix, 2007.
PARANÁ, Diário do. Muricy inaugura amanhã. Diário do Paraná, Curitiba, 8 abr. 1976. Disponível em: https://c2.staticflickr.com/2/1750/40563857430_eab343cbfd_o.jpg. Acesso em: 02 jun. 2021.
ROCHA, Everardo, FRID, Marina, CORBO, William. O paraíso do consumo:Émile Zola, a magia e os grandes magazines. Rio de Janeiro: Mauad X, 2016.
SALOMÃO, Mozahir.Jornalismo radiofônico e vinculação social. São Paulo: Annablume, 2003.SARLO, Beatriz. Tempo passado: a cultura da memória e guinada subjetiva. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
SILVERSTONE, Roger. Por que estudar a mídia?São Paulo: Loyola. 2005.
VIEIRA, GUILHERME. Pernambucanas inaugura nova loja em Curitiba. Folha de Londrina, Londrina, 26 out. 1998. Disponível em: https://www.folhadelondrina.com.br/economia/pernambucanas-inaugura-nova-loja-em-curitiba-104744.html.Acesso em: 02 jun. 2021. YIN, Robert K. Estudo de Caso: planejamento e métodos. Bookmann editora, 2015.