Radio and education in Brazil
historical and epistemological approaches
Abstract
Broadcasting, precociously given as an anachronistic platform, seems to occupy a very particular space nowadays, and also maintains a still respected credit. Having this panorama in sight, the paper stems from the thesis that radio composes interaction environments in which emission and reception constitute places of creation and production of sentiments, media space for production of knowledge, social mobilization and lócus where world intelligibilities are produced. The background of the text, to be known, are the interrelations, the proximity and the interfaces between radio and education, having as a basis a historical perspective that points to a dialogue between these fields of knowledge. Taking bibliographic research as a methodological strategy, the text addresses the articulations between radio and education from their historical, theoretical and epistemological approximations, having radio in Brazil as a scenario. Is possible to infer that the binding of radio with education is extensive and historical, anchored in the universe of the word, situated in a culture mediated technologically.
References
BACCEGA, Maria Aparecida. Comunicação & Educação: do mundo editado à construção do mundo. Comunicação & Informação, [S.l.], v. 2, n. 2, p. 176- 187, 1999. Disponível em:
BALSEBRE, Armand. El lenguaje radiofónico. Madri: Cátedra, 2012.
BRASIL. Congresso. Câmara dos Deputados. Constituição (1962). Lei nº 4117, de 27 de agosto de 1962. Código Brasileiro de Telecomunicações. Brasília, 05 out. 1962. Disponível em:
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, [2016]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 02 jun. 2018.
FÁVERO, Osmar. Uma pedagogia da participação popular: análise da prática educativa do MEB (1961/1966). Campinas, SP: Autores Associados, 2006.
FERRARETTO, Luiz Artur. Rádio: o veículo, a história e a técnica. Porto Alegre: Editora Sagra Luzzatto, 2001.
GILIOLI, Renato de Souza Porto. Educação e cultura no rádio brasileiro: Concepções de Radioescola em Roquette-Pinto. 2008. 409 f. Tese (Doutorado) - Curso de Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008. Disponível em:
GIOVANI, Fabiana; SOUZA, Nathan Bastos de. Bakhtin e a educação: a ética, a estética e a cognição. São Carlos: Pedro & João Editores, 2014.
JORGE, Sônia. Mediações Sonoras: o papel sociocultural e político do rádio em Ribeirão Preto (1937-1962). 2012. 268 f. Tese (Doutorado) - Curso de História, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Franca, 2012. Disponível em:
LIMA, Grácia Lopes; SOARES, Donizete. Rádio e Educação: da produção radiofônica para o público à produção radiofônica com o público. In.: DÂNGELO, Newton e SOUZA, Sandra Sueli (Orgs). 90 Anos de Rádio no Brasil. Uberlândia: EDUFU, 2016.
MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ, 1997.
MARTÍN-BARBERO, Jesús. Los medios, constructores de ciudadania. In: OCLACC - ORGANIZACIÓN CATÓLICA LATINOAMERICANA Y CARIBEÑA DE COMUNICACIÓN (Quito - Ecuador) (Org.). Comunicación, Ciudadania y Valores: Re-inventando conceptos y estrategias. Quito. 2008. p. 33-37. Disponível em:
NEWCOMB, Horace. Sobre aspectos dialógicos da comunicação de massa. In.: RIBEIRO, Ana Paula Goulart e SACRAMENTO, Igor (Org). Mikhail Bakhtin: linguagem, cultura e mídia. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.
OLIVEIRA, Madalena; PRATA, Nair (Org.). Rádio em Portugal e no Brasil: trajetórias e cenários. Braga: CECS – Centro de Estudos de Comunicação e sociedade da Universidade do Minho, 2015.
PEREIRA FILHO, Sebastião Faustino. Por uma pedagogia do oprimido midiático: Meios de Comunicação e suas Intervenções na Escola. 2010. 158 f. Tese (Doutorado) - Curso de Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2010. Disponível em:
RIBEIRO, Adriana Gomes. Rádio Educação – maneiras de conjugar. In.: E o rádio? : novos horizontes midiáticos. FERRARETTO, Luiz Arthur e KLÖCKNER, Luciano (Orgs.). Porto Alegre : Edipucrs, 2010.
RODERO, Emma. Educar a través de la radio. Signo y pensamiento, Bogotá, v. 27, n. 52, p.97-109, jun. 2008. Disponível em:
VIGIL, José Ignácio Lopes. Manual urgente para radialistas apaixonados. São Paulo: Paulinas, 2003.