Sports radio and conflict relations in messages sent by the audience on digital platforms

  • Bruno Balacó Universidade Federal do Ceará
  • Edgard Patricio
Keywords: radio journalism, sports radio, conflict, audience, digital platforms

Abstract

This research aims to understand the types of conflict relations that emerge in the messages sent by listeners/internet users in sports radio programs. As an object of study, we analyze the experience of the Toque Esportivo program, on the radio station O POVO/CBN, in Fortaleza. The discussion is inserted in the context of expanded and hypermedia radio (LOPEZ, 2010; KISCHINHEVSKY, 2016) and network conversations (RECUERO, 2012) that develop on digital platforms. From a content analysis (BARDIN, 2004), based on the sound and digital assets of the programs, we identified four main types of conflict relations within this experience of a sports program on the radio: a) between fans, b) between fans and clubs, c) between fans and the press and d) between fans and other actors involved in football. For the construction of this model, we consider that the conflicting relationship originates in the fan's passionate feeling to manifest itself through harsh verbal expressions or with a joking tone directed at certain agents who can oppose him or mess with his feeling, as highlighted by Gastaldo (2005).

Author Biographies

Bruno Balacó, Universidade Federal do Ceará

Mestre e doutorando em Comunicação pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Integrante dos grupos de pesquisa PráxisJor -Práxis no Jornalismo, vinculado à UFC, e do Núcleo de Estudos de Rádio (NER), vinculado à Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Membro-fundador da Rede Nordestina de Estudos em Mídia e Esporte (ReNEme).  

Edgard Patricio

Mestre e doutor em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Professor do Curso de Jornalismo e do Programa de Pós-graduação em Comunicação da Universidade Federal do Ceará (PPGCOM-UFC). Integrante do grupo de pesquisa PráxisJor - Práxis no Jornalismo, vinculado à UFC. 

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa, Portugal: Edições 70, 2004.
BETTI, Mauro. Esporte na mídia ou esporte da mídia? Motrivivência: Florianópolis, 2001.
ECO, Umberto. Viagem na irrealidade cotidiana. Rio de Janeiro, Nova Fronteira, 1984.
GASTALDO, E. As relações jocosas futebolísticas: futebol, sociabilidade e conflito no Brasil. Mana. Rio de Janeiro, v. 16, n. 2, p. 311-325, 2010.
___________ et al. Futebol, mídia e sociabilidade: uma experiência etnográfica. Cadernos IHU Ideias, 43:1-26: 2005.
GUIMARÃES, Carlos. O ouvinte e a mesa-redonda esportiva no rádio: uma extensão do “papo de bar”. Revista Âncora. ANO 7 VOL.7 N.1 | JAN./JUN, João Pessoa: 2020.
KISCHINHEVSKY, M. Rádio e mídias sociais: mediações e interações radiofônicas em plataformas digitais de comunicação. Rio de Janeiro: Ed. Mauad, 2016.
KISCHINHEVSKY, M; FERNÁNDEZ, J.L; BENZECRY, L; MUSTAFÁ, I; CAMPOS, L; RIBEIRO, C; VICTOR, R. Desafios metodológicos nos estudos radiofônicos no século XXI. Anais do XXXVIII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, 4 a 7 de setembro de 2015.
LOPEZ, D. Radiojornalismo hipermidiático: tendências e perspectivas do jornalismo de rádio all news brasileiro em um contexto de convergência tecnológica. Covilhã, Portugal: LabCom Books, 2010.
MOTTA, L. Análise pragmática da narrativa jornalística. In: LAGO, Claudia; BENETTI, Márcia (orgs.). Metodologia de Pesquisa em Jornalismo. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.
QUADROS, Mirian. As redes sociais no jornalismo radiofônico: as estratégias interativas adotadas pelas rádios Gaúcha e CBN. Dissertação de Mestrado (UFSM): Santa Maria, 2013
RECUERO, R. A conversação em rede: comunicação mediada pelo computador e redes sociais na internet. Porto Alegre: Sulina, 2012.
RECUERO, _____. Redes sociais na internet. Porto Alegre: Sulina, 2009.
TRAQUINA, Nelson. Teorias do jornalismo - Volume II – A tribo jornalística – uma comunidade interpretativa transnacional. Florianópolis: Insular, 2005.
Published
2023-08-09
How to Cite
Balacó, B., & Patricio, E. (2023). Sports radio and conflict relations in messages sent by the audience on digital platforms. Radiofonias – Journal of Audio Media Studies, 14(1), 28-46. Retrieved from https://periodicos.ufop.br/radiofonias/article/view/6875