Reflexões sobre o lugar do podcast no cenário da mídia sonora
Abstract
This article aims to revisit the concepts of expanded radio Kischinhevsky (2016) and hypermedia radio Lopez (2010) and discuss how these definitions are positioned in the face of new discussions, and where the podcast is located in studies of sound media today. It seeks to understand whether it is already possible to state that the podcast is a new social institution, independent of the radio, and what are the particular characteristics of each medium. For this, we started with an interview with Richard Berry published in Revista Radiofonias (2020) and carried out semistructured interviews with three other researchers in the area of radio and podcasts Luana Viana (2023), Luãn Chagas (2023) and Luiz Artur Ferraretto (2023). The central question of this research is to understand whether the podcast can be considered a new social institution.
Keywords: Podcast; Radio; Expanded radio; Hypermedia radio; Sound media.
References
CHAGAS, Luãn José Vaz. Entrevista concedida a AUTOR: 20 de Junho, 2023.
CHAGAS, Luãn José Vaz. SILVA, Antonio Carlos. A segunda era dos podcasts no Brasil:: Historiografia recente da consolidação da mídia sonora no contexto do rádio expandido. Revista Comunicação, Cultura e Sociedade, v. 8, n. 1, 2021.
FERRARETTO, Luiz Artur. Conceitos de rádio: múltiplos olhares ressignificando e atualizando definições. Radiofonias – Revista de Estudos e Mídia Sonora, Mariana-MG, v. 12, n. 02, p. 10-29,maio/ago. 202
FERRARETTO, Luiz Artur. Entrevista concedida a AUTOR 2 de Junho, 2023.
JENKINS, Henry. Cultura da convergência. São Paulo: Aleph, 2008.
KISCHINHEVSKY, Marcelo. In: Richard Berry: “O Rádio está aprendendo muito com o podcasting”. Entrevista: Richard Berry. Radiofonias - Revista de Estudos em Mídia Sonora, Mariana-MG , v. 11, n. 01, p. 200-204, jan./abr. 2020.
LOPEZ, Debora Cristina; Redin de Quadros, Mirian. O rádio e a relação com o ouvinte no cenário de convergência: uma proposta de classificação dos tipos de interatividade. Revista FAMECOS: mídia, cultura e tecnologia, vol. 22, núm. 3, julio-septiembre, 2015, pp. 164-181.
Rádio é consumido por 83% da população no Brasil; 58% ouvem em maior ou na mesma quantidade, diz Inside Radio 2022. Associação catarinense de emissoras de rádio e televisão, 21 set. 2022. Disponível em: https://www.acaert.com.br/noticia/46784/radio-e-consumido-por-83-da-populacao-no-brasil-58-ouvem-em-maior-ou-na-mesma-quantidade-diz-inside-radio-2022. Acesso em: 23 jun. 2023.
SOUZA, MATHEUS. Radiojornalismo e convergência digital: uma análise das rotinas de repórteres em emissoras all news. 2020. Dissertação (Mestrado Comunicação) - Universidade de Brasília, 2020.
VIANA, Luana. Entrevista concedida a AUTOR: 14 de Junho, 2023.